افزایش مجدد قیمت دلار در بازار، ماجرا چیست؟

قیمت دلار پس از کاهش چند روزه با افزایشی 1.2 درصدی روبرو شده است، اما برای فعالان اقتصادی مهم است تا بدانند بازار در روزهای آینده به کدام سو حرکت خواهد کرد.

به گزارش تحریریه، قیمت دلار پس از چند روز کاهش متوالی با افزایش بیش از 1.2 درصدی روبرو شد و مجددا به کانال 27 هزار تومان بازگشت که افزایش گمانه ها درباره روند بازار در روزهای آتی را به دنبال داشته است.

ورود مجلس به ماجرای جلوگیری از واردات کالا به کشور تحت عنوان جدیدالساخت "رسوب کالا در گمرکات" باعث شده تا جعبه سیاه بانک مرکزی گشوده شده و بخشی از ماجرا برای مردم و نمایندگان مجلس شورای اسلامی مشخص شود.

این گذاره ها در کنار اعتراف خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه مبنی بر اینکه 20 میلیارد دلار منابع ارزی ایران در چین بلوکه نبوده و ایران می تواند ار آن برای خرید نیازهای خود استفاده کند، باعث عیان شدن ماجرای غیرواقعی عدم ارز کافی برای نقش آفرینی دولت با فرماندهی بانک مرکزی شده است.

در واقع بین عدم تلاش دولت برای استفاده از ارز در اختیار، و نبودن ارز کافی؛ تفاوت معنی داری وجود دارد که از چشم کارشناسان و نگاه نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دور مانده بود. شواهد میدانی نشان می دهد که در دولت با هدایت بانک مرکزی علاقه ای به حفظ ثبات در بازار ارز با مدیریت منابع ارزی دیده نمی شود و بستن مرزهای کشور نوعی سیاست انتخابی بوده است.

عدم کشش خرید در بازار ارز و نبود تقاضای کافی برای دلار در قیمت های بالاتر از 30 هزار تومان، باعث ریزش بازار بدون دخالت بانک مرکزی شد و تحمیل منطق عرضه و تقاضا بر اراده سیاستگذار پولی و ارزی کشور اتفاق افتاد.

این منطق قدرتمند که بر عرضه و تقاضا استوار شده است و ریشه آنرا را باید در جایگزینی واردات جستجو کرد، بر این واقعیت استوار شده است که تقاضا برای دلار در نرخ 30 هزار تومان با تقاضا برای دلار در نرخ 12 هزار تومان تفاوت دارد.

صعود نرخ ارز به عدد 32 هزار تومان عملا به حذف بخش عمده ای از تقاضا منجر شده و ورود مدیریت جدی به بازار باعث ریزش در قیمت ارزهای خارجی خواهد شد که این اتفاق چه به حساب پیروزی جو بایدن نوشته شود و چه به حساب مدیریت موفق اقتصادی دولت حسن روحانی پس از پیروزی دونالد ترامپ؛ اثر یکسانی بر واقعیات میدانی بازار دارد.

شواهد میدانی مشخصی که نشان دهد نرخ ارز بار دیگر به سمت 30 هزار تومان حرکت خواهد کرد؛ وجود ندارد و باید در روزهای آتی شاهد ادامه ریزش در قیمت ارزهای خارجی باشیم. روندی که بر سایر بازارها هم اثرگذار خواهد بود.

پایان/

۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۳
کد خبر: 360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =