انتقاد بی سابقه رزم حسینی از دو خودروساز، آیا آزادسازی واردات خودرو جدی است؟

علیرضا رزم حسینی وزیر صمت با انتقاد بی سابقه از دو خودروساز انحصارگر داخلی به آزادسازی واردات خودرو چراغ سبز نشان داد.

به گزارش تحریریه، علیرضا رزم حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت در سخنانی بی سابقه از وضعیت بازار خودرو پس از دهه ها رانت و انحصار انتقاد کرد و وضعیت بازار خودرو ایران را غیرقابل دفاع دانست.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه مشترک با نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت افزایش کیفیت تولیدات خودرویی کشور، گفت: باید شرایط برای عبور از انحصار دو شرکت بزرگ خودروسازی و افزایش تولیدات با هدف رقابت پذیری محصولات خودرویی در سطح بازار فراهم شود.

در قانون بودجه سال 1399 کل کشور مجوز واردات خودروهای برقی و هیبریدی با منشا ارز خارج از کشور گنجانده شده بود که توسط شورای نگهبان رد و مساله واردات خودرو برای سومین سال از دستورکار خارج شد.

نتیجه تداوم ممنوعیت واردات خودرو این بود که حباب سنگین در بازار خودروهای خارجی آنها را دست نیافتنی کرد و معادل تعرفه بیش از 300 درصدی در بازار قیمتگذاری شدند.

نتیجه دوم این پرواز قیمتی این بود که با دست نیافتنی شدن خودروهای خارجی، دو خودروساز انحصارگر داخلی از عرضه خودرو کافی به بهانه نقص قطعه خودداری کردند و قیمت خودروهای داخلی جای قیمت خودروهای خارجی تا سال 1396 را گرفت.

اگر علیرضا رزم حسینی در سخنان خود جدی باشد اتفاقات مهمی در بازار خودرو روی خواهد داد و شاهد ریزش شدید قیمت ها خواهیم بود.

از نظر تاریخی نباید سخنان وزیر صمت را جدی گرفت و همه وزرای قبلی صنعت هم چنین سخنان زیبایی بر زبان رانده اند، اما در پاشنه انحصار و قیمتگذاری انحصارگرانه مطلق چرخیده و خبری از رقابت نبوده است.

اما اگر به فاکتور سیاسی توجه شود که به دلایل متعددی می توان آن را جدی گرفت، اراده دولت بر تحرک جدی در چند بازار برای ارائه کارنامه قابل قبول در سال پایانی و در آستانه انتخابات 1400 وجود دارد.

با پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، دولت حسن روحانی از لاک دفاعی خارج شده و بیکار نخواهد نشست. ضعف مفرط دولت های یازدهم و دوازدهم در بخش واقعی اقتصاد باعث شده است تا فکر هرگونه تحرک در مدیریت میدانی اقتصاد ایران از اذهان بیرون رانده شود، اما گزینه بازارهای سفته بازانه و باز و بسته کردن دروازه واردات روی میز است و دولت اعتدال از آن چشم پوشی نخواهد کرد.

کاهش شدید در قیمت دلار که عدد 15 هزار تومان برای دلار امریکا را امکانپذیر کرده است، رونق فصلی بادکنکی در بازار بورس و ورود خودروهای خارجی که قیمتها را به نصف کاهش خواهد داد باعث پر شدن دست دولت حسن روحانی برای ارائه مانورهای تبلیغاتی و ارائه کارنامه موفق تبلیغاتی می شود.

در این چشم انداز، بحران اقتصدی عینی 3 سال اخیر به پای ترامپ نوشته شده و سخنی از آغاز رکود اقتصادی از سال 1393 و تداوم آن در تمام هشت سال دوران ریاست جمهوری حسن روحانی نمی شود.

نتیجه اینکه، سخنان رزم حسینی را باید جدی گرفت و صرفا یک تحلیل کلی در تمجید از رقابت و نفی انحصار در صنعت خودروسازی نیست.

پایان/

۱۶ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۳
کد خبر: 384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حسن IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
      0 0
      واردات خودرو را آزادکنید.این خواسته همه ملت است.