کاسبی سیاسی به نام کرونا، بالاخره با این ویروس چه باید کرد؟

فرانسوی ها درحالی در آستانه اعمال حکومت نظامی جدید هستند که انبوه تناقض ها درباره ماهیت ویروس کرونا باعث بی اعتباری سازمان بهداشت جهانی و پزشکی نوین شده است.

به گزارش تحریریه، تارنمای تحلیلی خبری «ولتیرنتورک» آورده است، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه خبرنگاران شبکه های مهم فرانسوی را دعوت کرد تا با وی مصاحبه ای را انجام دهند و او هم ضرورت حکومت نظامی را به عنوان اقدامی پیشگیرانه در برابر کووید 19مطرح کند.

به نظر می رسد بسیاری از کشورهای غربی در حال مواجهه با موج جدیدی از بیماری کرونا هستند، اما در این میان بسیاری از افرادی که بیمار نیستند هم رنج خواهد کشید زیرا اقدامات محدودیت ساز به بهانه محافظت از آنها هم انجام می شود.

نویسنده گزارش اعتقاد دارد که دولت های غربی به خاطر بسیاری از اقداماتی که انجام داده اند و انجام نداده اند باید پاسخگو باشند. اما هنوز مشخص نیست که استراتژی آنها چیست؟

آن ها در حالی که اطلاعات کاملی از بیماری ندارند برای اجرای راهبردهایشان بنا بر توصیه های متخصصان(پزشکان، بیولوژیست ها و کارشناسان آمار) رفتار می کنند هرچند در مواردی توصیه های این افراد هم آنقدر با یکدیگر متفاوت است که دولت ها به انتخاب از میان نظرات کارشناسی وادار می شوند.  

تردیدهای فراوان و یافته های نامطمئن بنیان اصلی این اقدامات را تشکیل می دهند. به شهروندان گفته می شود ویروس از طریق قطرات تنفسی منتقل می شود، انتقال بیماری حتی ممکن است باوجود استفاده از ماسک های جراحی هم صورت بگیرد و برخی هم می گویند رعایت فاصله یک متر هم نمی تواند مصونیت ایجاد کند. اکنون برخی دیگر می گویند ویروس در هوا پراکنده است و ممکن است باعث بیماری شود. حال آنکه عده ای قبلا تاکید داشتند ویروس به دلیل وزن سنگین آن روی سطوح قرار می گیرد و در هوا نمی ماند. این رسانه فرانسوی تاکید دارد نکته تردید آفرین آن است که نتیجه آزمایش در لابراتوارهای مختلف ممکن است تغییر کند.

کووید ۱۹ مشکلی بی سابقه برای دولت ها است و هیچ کس تخصص کافی در این زمینه ندارد. به همین دلیل نیاز به نظرات کارشناسی ضروری به نظر می رسد اما این نظرات بسیار متضاد یکدیگر هستند و باعث پیچیده تر شدن موضوع و مشکلات بیشتر می شوند. ممکن بود هر دولتی در حالت عادی واکنش های خاصی را در مقابل پدیده ها و چالش ها ارائه کند اما همکاری میان کشورها شکل نگرفت و اوضاع به تدریج غیرقابل حل درآمد.

تصمیم سازی از روی جهل

از آنجاکه دولت ها نمی دانند که چگونه ویروس منتقل می شود، حدس می زنند راه انتقال از طریق تنفس است: نه از طریق بزاق و یا عطسه، بلکه از طریق هوایی است که تنفس می کنیم. همچنین، آنها فکر می کنند تعداد بالای مرگ و میر صرفا با این بیماری واگیردار ارتباط ندارد بلکه مربوط به بیماری هایی است که در کنار ویروس ظاهر می شود. از این رو، آنها به همه توصیه می کنند هوای مکان های بسته سریع تصفیه شود و همه باید روزانه چندین بار دست های خود را بشویند و فقط به ضد عفونی اکتفا نکنند.

این ها راه حل هایی بوده اند که سازمان بهداشت جهانی در ابتدای بیماری تجویز کرد، پیش از آنکه واکنش ها شکلی عصبی پیدا کند.

نکته اینجاست هنوز دانشمندان نتوانسته اند پاسخ کاملی را برای این بیماری پیدا کنند اما در عوض سوالات را هم کنار می گذارند.

روش دانشمندان در مقابل بیماری، نشان از عدم درک علمی موضوع دارد. علم ارتباطی با انباشت دانسته ها ندارد، بلکه علم فرایند شناخت است. همه اکنون متوجه عدم تطابق تفکر علمی با روش های اتخاذ شده فعلی هستند.

نمی توانیم از دانشمندانی که تازه به بررسی ویروس (نحوه ی گسترش آن و خساراتی که به بار می آورد) پرداخته اند ، انتظار داشته باشیم تا دارویی در رابطه با چیزی که نمی شناسند ارائه دهند. از نظر دانشمندان پاسخ دادن به پرسش ها نشان از گستاخی است.

تغییر جامعه

از زمان پیدایش این ویروس، برخی راه کارهای ارائه شده قبلی، ناکارآمد بوده اند. به عنوان نمونه مکرون به خاطر آمارهای دهشتناک کالج سلطنتی لندن(نیل فرگوسن ) قرنطینه عمومی را در دستور کار خود قرار داد. کالج سلطنتی پیش بینی ۵۰۰  هزار مرگ را بیان کرده بود اما میزان آن ۱۴ بار کمتر بود. از این رو نگاه دوباره به گذشته ما را متوجه اشتباه فاحشی می کند که به آزادی های فردی آسیب وارد کرده است.

با این حال انتخاب دوباره حکومت نظامی بعد از چند ماه، در حالی که با افزایش مرگ و میر اندکی روبرو شده ایم، آن هم در کشورهای دموکراتیک غیر قابل درک است. همه دریافته اند که کشندگی این بیماری خیلی کمتر از آن است که به خاطر آن هراس داشته باشیم. با اینحال در فرانسه و دیگر کشورهای غربی هیچ اطلاعات دقیقی در مورد دلیل این رفتارها و حمله به آزادی های افراد بیان نمی شود.  

نویسنده گزارش ولتیرنتورک اعتقاد دارد امانوئل مکرون برای توجیه حکومت نظامی خود به موج جدیدی از بیماری اشاره می کند که وجود ندارد و حتی از دور قبلی آن ضعیف تر است. تنها باید گفت این یک اشتباه محاسباتی نمی تواند باشد بلکه سیاستی استبدادی تحت پوشش یک بحران بهداشتی است.

پایان/

۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۷
کد خبر: 386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =