چرا دولت و بانک مرکزی دست از مدیریت رازآلود بر نمی دارند؟

مجموعه دولت با مسائل اقتصادی به گونه ای مبتنی بر رازآلودگی و ابهام برخورد می کند که گویی این مسائل برای نخستین بر در برابر بشریت قرار گرفته اند.

داستان ساختگی "رسوب کالا در گمرکات" که به وسیله تحریریه به کرات بررسی شد با ورود قاطع رهبر معظم انقلاب در حال حل شدن است و باید منتظر ورود کالاهای تحریم شده به وسیله نهادهای دولتی با محوریت بانک مرکزی باشیم.

این موضوع اگر در همین مرحله متوقف شده و ریشه یابی مشکل در دستور کار نباشد، تکرار خواهد شد و در آینده باز هم شاهد برخوردهای اینچنینی در مدیریت کلان کشور خواهیم بود و تصمیم هایی با منطق مبهم و به صورت رازآلود گرفته می شود که اثر آن بر اقتصاد کشور بنیادی و تعیین کننده است.

در حوزه کالاهای اساسی و خوراک دام که در حال تعطیل کردن مزارع مرغ کشور است، به گونه ای صحبت می شود که گویا دولت با صدها هزار واردکننده خورام دام طرف است که امکان ردیابی عملکرد آنها اگر نگوییم غیرممکن، که بسیار دشوار و نیازمند صرف سالها زمان است. درحالیکه در عرصه میدانی تعداد واردکننده های اصلی خوراک دام به اندازه انگشتان یک دست هم نیست و داده های رسمی نشان می دهد که از زمان اختراع دلار جهانگیری - پورابراهیمی، چندین میلیارد دلار با نرخ 4200 تومان دریافت کرده اند. با این حال مرغداران و دامداران کشور بخش عمده نهاده های موردنیاز خود را با دلار آزاد خریداری می کنند.

ایجاد یک سازوکار شفاف برای رصد زنجیره تامین خوراک از پرداخت ارز تا مزارع دام و طیور یکی از بدیهی ترین و فوری ترین اقدامات ممکن است که نه به زمان بسیار زیادی نیاز دارد و نه نیازمند سازوکار پیچیده ای است.

اگر دولت به دلایل مبهم و غیرقابل دفاع مانع شفافیت در زنجیره تامین کالاهای اساسی از محل واردات است، ضرورت دارد تا پرداخت دلار 4200 تومانی را متوقف کرده و منابع ارزی کشور را صرف اموری نکند که قرار است با نرخ آزاد قیمتگذاری شوند. چرا دولت و بانک مرکزی راسا برای تامین کالاهای اساسی نظارت ویژه ایجاد نکرده و ترجیح می دهند در فضای رازآلود و پرایهام کنونی قدم بردارند؟

لازمه مدیریت اقتصاد در دوران جنگ اقتصادی با کلیدواژه تحریم؛ مدیریت لحظه ای امور و چیدن ساختار اداره کشور در تماس مکرر با واقعیات بازار کشور و نیازهای مردم است. درحالیکه از شیوه تصمیم گیری و نتایج تصمیم ها اینگونه استنباط می شود که بین مدیران اقتصادی دولت و واقعیات اقتصادی ارتباطی نیست و از هم بی خبر هستند.

پایان/

۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰
کد خبر: 389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 12 =