آیا بانک مرکزی تقاضای کاذب در بازار ایجاد کرده است؟

قیمت دلار حدود 10 درصد در 20 آبان افزایش پیدا کرده که نشان می دهد یک تقاضای فرابازاری در بازار ارزهای خارجی شکل گرفته است.

به گزارش تحریریه، قیمت ارزهای خارجی و دلار آمریکا پس از سقوط شدید متعاقب انتخاب بایدن به ریاست جمهوری ایالات متحده با افزایش روبرو شده و مجددا قله 27 هزار تومانی را فتح کرده است.

با دلار 20 هزار تومانی حج نقدینگی کل حدود 100 میلیارد دلار است که از رقم سال 1392 تقریبا 50 درصد کمتر می باشد که باتوجه بدون تغییر بودن نسبی حجم اقتصاد ایران در دوران حسن روحانی به دلیل حاکم شدن رکود بی سابقه، منطقا باید در همین عدد(150 میلیارد دلار) باقی بماند.

معنای گزاره این است که یا باید قیمت دلار کاهش یابد و یا حجم پول. کاهش حجم پول که در حالت وجود پول اعتباری که شاکله اقتصادهای امروزی است معنا نداشته و تنها گزینه باقی مانده کاهش قیمت دلار است. یعنی نرخ 18 هزار تومان برای دلار آمریکا باید تحقیق یابد. اگر حدود 1 درصد رشد اقتصادی ایجاد شده در 8 سال اخیر را هم لحاظ کنیم این عدد به کمتر از 18 هزار تومان می رسد.

با بررسی این داده ها به این نتیجه می رسیم که نرخ دلار بهینه که در محاسبات بانک مرکزی شنیده می شود؛ 27 هزار تومان نیست و سال مبنا برای تحلیل تغییرات نرخ ارز با دقت انتخاب نشده است. البته این گزاره را هم نباید از نظر دور داشت که ممکن است سیاست دولت بستن بودجه با ارقام دلاری بالایی در سال پایانی باشد که نیازمند بازارسازی در بازار ارز خواهد بود، که این سیاست با راهبرد کلان فرود آبرومند در سال منتهی به انتخابات 1400 در تناقض است.

در روزهای اخیر فروشنده ها بیش از خریداران بوده اند و تنها یک تقاضای فرابازاری می تواند مجددا نرخ دلار را صعودی کند. اگرچه نباید انتظار داشت که دلار پس از انتخابات آمریکا بدون توقف کاهش یافته و در یک هفته به اعداد باثبات بلندمدت برسد و بدون تغییر مستقر شود.

با این حال، منافع کلان دارندگان ارزهای فراوان در دولت، خصولتی ها و خصوصی ها ازجمله سفته بازان ارزی با کاهش فوری و ممتد نرخ ارز در تضاد است و می بایست با دادن نوسانات پیاپی از زیان وارد شده کاست و ارز آنها را نرخ هایی که می پسندند جمع آوری کرد.

نباید فراموش کرد که بانک مرکزی در دوران عبدالناصر همتی تنها دورانی است که نه تنها ارزی به بازار تزریق نکرده بلکه 1 میلیارد دلار هم از بازار جمع آوری کرده است.

نتیجه اینکه احتمال تکرار این سناریو برای حفاظت از منافع بخش های خاص اقتصادی که به زمان برای فروش ارزهای خود و یک خریدار با ریال فراوان نیاز دارند؛ که این وظیفه را بانک مرکزی برای آنها انجام می دهد، توجه کرد.

پایان/

۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۶
کد خبر: 407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 11 =