با انتخابات ۲۰۲۰ فروپاشی آمریکا قطعی شد

«تیری میسان» اعتقاد دارد، ایالات متحده در همان مسیری گام بر می دارد که اتحاد جماهیر شوروی طی کرد و به همین دلیل فروپاشی سرنوشتی است که در انتظار آمریکا خواهد بود.

به گزارش تحریریه، «تیری میسان» نظریه پرداز منتقد فرانسوی اعتقاد دارد، ایالات متحده در همان مسیری گام بر می دارد که اتحاد جماهیر شوروی طی کرد و به همین دلیل فروپاشی سرنوشتی است که در انتظار آمریکا خواهد بود؛ انتخابات ۲۰۲۰ این کشور قطعی بودن روند سقوط را برجسته ساخته است.

انتخابات اخیر ایالات متحده نیز چارچوب یک روند کلی را نشان داد که از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی تاکنون طی شده است. انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا مردم این کشور را بار دیگر از میان یک بحران تمدنی عبور داد که به نحو اجتناب ناپذیری احتمال وقو ع جنگ داخلی را افزایش داده و آمریکا را به سمت تجزبه می کشاند. این بی ثباتی به طور قطع به پایان ابرقدرتی غرب منجر خواهد شد.

به طور قطع باید برای ناپدید شدن قریب الوقوع قدرتی که حدود ۷۵ سال از غرب و نخبگان آن محافظت کرده است، آماده شد. اگر صادقانه به تاریخ سه ده اخیر ایالات متحده بنگریم به راحتی فرضیه انحلال ناتو و تجزیه ایالات متحده را درک خواهیم کرد.

وقتی که شوروی پس از چند دهه ابرقدرتی و داشتن ساختاری دیکتاتوری از هم فروپاشید، همه آن هایی که به دنبال نابودی این کشور بودند هم تعجب کردند. سال ها سازمان سیا خرابکاری های گوناگونی را ترتیب داد اما راهی از پیش نبرد. کاخ سفید و دیگر کشورهای غربی هرگز پیش بینی نمی کردند که این مردم شوروی بودند که قادر شدند ساختار رژیم کمونیستی خود را سرنگون کنند.

همه چیز از فاجعه چرنوبیل در سال ۱۹۸۶ آغاز شد که مسکو نتوانست آن را به خوبی برای مردمش توجیه کند. این بی مسئولیتی پایان استبداد کرملین را رقم زد. حدود ۵ سال پس از این اتفاق که باعث از دست رفتن خانتمان تعداد زیادی از مردم شد، اعضای پیمان ورشو استقلال پیدا کردند. اگرچه همه مراحل این فروپاشی از سوی جنبش جوانان کمونیست روس هدایت شد اما در مراحل آخر بوریس یلتسین شهردار مسکو و نزدیکان وی در واشنگتن کنترل روند را به دست گرفتند و غارت اموال عمومی و سقوط اقتصادی را رقم زدند که ایجاد روسیه جدید را حدود ۲۵ سال به عقب انداخت.

شرایط کنونی ایالات متحده نشان می دهد آن ها هم در همین مسیر و به سمت سقوط حرکت می کنند زیرا آن ها هم قبل از فروپاشی، قدرت متمرکز خود را از دست می دهند. افرادی که این کشتی در حال غرق شدن را ترک کرده اند، شانس بیشتری دارند. در این روند ناتو پیش از ایالات متحده مرگ خود را تجربه می کند، همانگونه که پیمان ورشو قبل از اتحاد جماهیر شوروی از هم فروپاشید.

نیروی گریز از مرکز ایالات متحده

آمریکا کشوری جوان است که تنها حدود دو قرن سابقه دارد. جمعیت این کشور با ورود پی در پی مهاجران از نقاط مختلف جهان افزایش یافت و پویایی آن حفظ شد. طبق یک مدل انگلیسی هر یک از این مهاجران فرهنگ خود را در آمریکا حفظ کردند و با بقیه مخلوط نشدند. اگرچه مفهوم دیگ ذوب (melting pot) در ابتدا قرن ۲۰ تا زمان بازگشت سربازان سیاه پوست از جنگ ویتنام به عنوان الگوی حضور درجامعه آمریکا مطرح بود اما به تدریج این مفهوم جا خود را به تئوری ظرف سالاد (salad dish) داد.

در دهه های اخیر از انتقال جمعیت ازیک ایالت به ایالات دیگر خبری نیست و حدود  دودهه است که  پویایی در جمعیت و جامعه آمریکایی دیده نمی شود به عبارت دیگر این کشور اکنون در راستای برخی خطوط فرهنگی تقسیم شده است.

ایالات متحده دیگر یک ملت نیست بلکه از یازده کشور جداگانه تشکیل شده است.

پایان بخش اول

پایان/

۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۸
کد خبر: 448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =