تحلیل بازار خودرو، چه خودروهایی بیشتر ارزان می شوند؟

پس از حرکت بازار ارز به سمت کاهش قیمت ها که همچنان ادامه خواهد یافت، تحلیل جزییات بازار خودرو ضروری است.

به گزارش تحریریه، با کاهشی شدن قیمت دلار که تا یک سال ادامه پیدا می کند، بازار خودرو و سایر کالاهای وارداتی نیز کاهشی شد و به ندرت می توان در بازار خودرو کنونی خریدار پیدا کرد. انتظارات تورمی منفی باعث رقم خوردن این وضعیت شده است.

با این حال میزان کاهش قیمت در مجموعه بازار یکسان نیست و به عوامل متعددی مانند داخلی یا خارجی بودن خودرو، درصد قطعات وارداتی در خودروهای مونتاژی و داخلی و سال ساخت خودرو بستگی دارد.

بیشترین کاهش قیمت خودرو به خودروهای وارداتی تعلق می گیرد که به صفر بودن نزدیک تر هستند. اگرچه به دلیل منع واردات در 3 سال اخیر به ندرت مدل بالاتر از 2018 در بازار یافت می شود، خودروهای صفر کیلومتر خارجی با سال ساخت 2018 و به ترتیب پایینتر؛ بیشترین کاهش قیمت را تجربه خواهند کرد.

عموم خودروهای وادراتی با سال ساخت تا 10 سال رده دوم بیشترین کاهش قیمت هستند. فراوانی این دسته زیاد بوده و سهم بزرگی در سبد خودروهای وارداتی کشور دارند.

خودروهای مونتاژی داخلی در رده سوم کاهش قیمت قرار گرفته اند که زیاد متنوع نبوده و عموما فناوری ساخت آنها به قبل از سال 2007 تعلق دارد که به برندهای درجه دوم و درجه سوم بین المللی تعلق دارند که فقط به دلیل انحصاری بودن بازار خودرو ایران تقاضای خرید داشته اند.

و اما گروه چهارم که خودروهای ساخت داخل است. این گروه با دو متغیر تصمیم های شورای رقابت و تورم کلی کشور در نقطه میانی قیمت کنونی کارخانه و اوج قیمت بازار در مهرماه؛ به تعادل می رسند. با رسیدن به قیمت دلخواه، به یکباره کمبود قطعه و تحریم در مورد آنها پایان یافته اعلام خواهد شد! چون با قیمت های دلخواه دو خودروساز انحصارگر به فروش خواهند رسید.

در دسته خودروهای ساخت داخل، خانواده پراید مانند تیبا و ساینا به عنوان ارزانترین خودروهای ساخت داخل کمترین کاهش قیمت را تجربه خواهند کرد.

چنانچه قیمت دلار به 15 تا 18 هزار تومان کاهش یابد، برای خرید یک ماشین 200 میلیون تومانی مانند پژو پارس می بایست 11 هزار تا 13 هزار دلار پرداخت شود که قیمت بسیار بالایی است. به خصوص اینکه فناوری ساخت این خودروها به دهه هشتاد میلادی آنهم از یک خودروساز درجه سوم فرانسوی تعلق دارد.

با همه این اوصاف، دیر خریدن بهترین سیاستی است که خریداران می توانند با هدف سود بیشتر در بازار کنونی اتخاذ کنند.

پایان/

۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۴
کد خبر: 458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 8 =