اثر توافق 25 ساله ایران و چین بر سیاست خاورمیانه ای بایدن

قدرت، نفوذ و جایگاه ایران با بقیه کشورهای خاورمیانه متفاوت است، و پایان جنگ در سوریه به عنوان بخشی از توافق راهبردی تهران و چین ارزیابی می شود.

به گزارش تحریریه، نشریه گفتمان خاورمیانه (MidEast Discourse) معتقد است پایان دادن به جنگ در سوریه به عنوان بخشی از توافق تهران و چین مطرح شده است.

این نشریه در مصاحبه با «پولینا آنیفتو» با اشاره به نظرات برخی تحلیلگران از سیاست خارجی ایران آورده است: باید بپذیریم که تنش ایران و ایالات متحده به صورت یکجانبه از سوی آمریکا ایجاد شد. واشنگتن از طرف اسرائیل وارد ماجرا می شود تا ایران را به یک درگیری یا حتی جنگ وارد کند. این رفتار از نظر راهبردی منطقی نیست. ایالات متحده با ترور ژنرال سلیمانی، انفجار در ایران، تحریم، حادثه در بیروت و جنگ در ارمنستان تلاش کرد پای تهران را در یک جنگ منطقه ای باز کند و سپس به نیروهای نزدیک به ایران در کل منطقه بتازد.

ایالات متحده سعی دارد با ایران هم مثل مصر، اردن و حکام عربی خلیج فارس رفتار کند و آن ها را تحت استعمار خود قرار دهد. تفاوت در مورد ایران آن است که تهران از سال ها قبل دیگر خود را به صورت یک کشور ضعیف به نمایش نمی گذارد و چندان علاقه ای برای چرخش به سوی غرب ندارد.

این گزارش که در تارنمای  گلوبال ریسرچ نیز منتشر شده است تاکید دارد:  ایران در منطقه ای از بیروت تا کابل نفوذ دارد و در امنیت به سر می برد؛ ضمن آنکه ایران از نظر اقتصادی هم برای ایجاد یک زندگی با استانداردهای خوب به اندازه کافی خودکفا است و واشنگتن این موضوع را خوب درک می کند.

با توجه به این حقایق بایدن سعی می کند برای حفظ منافع خود به ایران نزدیک شود تا برخلاف دوره ترامپ در حوزه سیاست خارجی در جهان تحقیر نشود. وی زمانی موقعیت اسرائیل را در منطقه درک خواهد کرد که حقایق آمارهای ضعیف منفی آن را بررسی کند. در دو یا سه سال آینده تغییرات زیادی رخ خواهد داد زیرا ایران از بند تحریم رها می شود و دلیل اصلی آن توافق ۲۵ ساله میان تهران و پکن است.

چین به ایران برای تکمیل جاده ابریشم خود از کشمیر تا بیروت نیاز دارد. همه در این مسیر به رهبری ایران وفادار هستند.

در چند ماه آینده انتخاباتی در ایران برگزار می شود که در آن نظامیان با رویکرد نزدیک به رهبر ایران شانس بیشتری برای پیروزی دارند. آیت الله خامنه بارها تاکید کرده است که نباید به آمریکا اعتماد کرد.

فلسفه سیاست خارجی ایران آن است که اگر دولتی ایران را تهدید کند باید هزینه بسیار زیادی را برای شکست و فتح ایران بپردازد. در طول تاریخ هم این موضوع ثابت شده است. آمریکا با خروج یکجانبه از توافق ۲۰۱۵  خود را رسوا کرد و نشان داد نمی توان به واشنگتن اعتماد کرد. آمریکا به خاطر این خروج مجازات نشد و ایران مدعی دریافت خسارت است.

ایران حاضر است رو در روی جامعه جهانی بنشیند اما هیچگاه در مقابل بایدنی که تهدید می کند و صداقت سیاسی ندارد، نخواهد نشست. تحولات به گونه ای است که نباید انتظار داشت توافق هسته ای از سوی هیچ یک از طرف ها به طور کامل اجرایی شود اما بایدن به دلیل فشار روسیه و چین تحریم ها را بر طرف می کند البته رویکرد اسرائیل به موضوع باعث تنش در سیاست خارجی ایالات متحده می شود.

در بخش دیگری از این گزارش در مورد نظر ایران نسبت به پایان جنگ در سوریه عنوان شد: ایران هیچگاه موضع خود را تنها به خاطر یک جدول زمانی تغییر نمی دهد بلکه خواسته های خود را در سبدهای متنوعی قرار می دهد و باتوجه به واکنش ها حرکت می کند. جنگ در سوریه تنها موقعی پایان می پذیرد که بایدن بفهمد ادامه آن برای اسرائیل پیامد و هزینه هایی دارد و تنها راه برای فهماندن این موضوع به کاخ سفید، تقویت بشار اسد، ثبات در لبنان و جلوگیری از تغییر در جغرافیای منطقه است. حزب الله نقش چشمگیری را در این زمینه ایفا خواهد کرد.

البته اکنون جنگ قره باغ و امضای یک توافق بد موجب شد تا اسرائیل و ترکیه در قفقاز حضور یابند و صلح و ثبات را تهدید کنند. 

به اعتقاد  این کارشناس، «پایان جنگ در سوریه به عنوان بخشی از توافق ایران و چین صورت خواهد گرفت و به آمریکا تحمیل می شود» البته ضمن نابودسازی برنامه ترکیه و اسرائیل که از دهه ۶۰ میلادی در زمینه اهداف و منافع مشترک در منطقه همکاری داشتند. ایران نه تنها خواستار پایان جنگ و خلع سلاح تروریست ها است بلکه به دنبال دادگاهی کردن تروریست ها و آرامش در غرب آسیا است.

پایان/

۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۷
کد خبر: 474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 12 =