راه حل فوری مشکل غذای دام و طیور از نگاه یک متخصص

تکیزاده معتقد است، در شرایط محدودیت های کنونی برای واردات غذای دام و طیور، برای حل سریع این مشکل با تغییر جیره غذایی باید مواد دیگری را جایگزین ذرت و سویا کرد.

دکتر جواد تکیزاده در گفتگو با تحریریه درخصوص حل مشکل غذای دام و طیور اظهار داشت: بهترین راهکار، برنامه ریزی میان مدت و بلند مدت است؛ که بخشی از طریق واردات و بخشی از طریق کشت داخلی با ایجاد انگیزه برای سود بیشتر برای کشاورز است؛ تا کنون این اتفاق که وظیفه جهاد می باشد نیافتاده است. راهکار دیگر در بحث جیره است؛ سیال بودن جیره ها می تواند کمک کند تا خوراک دام بهتری تولید شود. هم اکنون خیلی ها از این روش استفاده می کنند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه امسال واردات محدود بود و در سهمیه بندی هم محدودیت وجود داشت، از ضایعات میوه، پوست گوجه فرنگی، انار، پرتقال، کنجاله زیتون تا ضایعات کارخانجات نان و آرد در جیره ها گنجاده شده است. که مهمترین نکته بالانس کردن آن است؛ یعنی اینکه غذای دام یا طیور هم پروتئین و انرژی کافی را تامین کند و هم آسیبی به گوارش حیوان وارد نکند؛ در عین حال ضریب رشد قابل توجهی نیز داشته باشد.

تکیزاده با اشاره به این نکته که برای یک مرغ 1.5 کیلویی 5 کیلو دان لازم است و هم اکنون ذرت داخلی کیلویی 4500تومان، سویا نیز کیلویی 17 تا 18 هزار تومان و گندم 5000 تومان و جو 4700 تومان می باشد، گفت: با این قیمت ها چطور می شود قیمت مرغ را پایین آورد؟

وی تاکید کرد: یا دولت باید همچنان یارانه دهد که تا الان با ارز 4200 تومان کارهایی انجام شده است. یا دولت ارز را ندهد و واردات شود. که می توان بخشی از این نیاز را از کشورهایی حتی آفریقایی مثل اوگاندا تامین کرد. در هر صورت قیمت تمام شده در کشور ما بالاست و حتی می شود گفت قیمت ما بالاتر از قیمت جهانی است. به هر حال یا باید وارد کرد یا بحث کشت را پیش بگیریم که این هم مستلزم بذر خوب و آموزش به کشاورز و انتخاب زمینهای مخصوص این کار است.

تکیزاده در خصوص اینکه چطور مرغدار می تواند بیشتر منتفع شود گفت: بنظر بنده همین بحث سهمیه دادن به مرغدار باعث می شود که ذرت و سویایی که با ارز 4200 تومانی وارد شده است یک مقدار از کنترل خارج شود. اول از همه ایجاد بازار سیاه بخاطر سودآوری بیشتر می کند و موجب می شود سهمیه دولتی در بازار سیاه فروخته شود. نکته بعدی آن که این مقدار پروتئین نیز حیف و میل می شود به این دلیل که وقتی مرغدار سهمیه دولتی ارزان میگیرد برای آن مدیریت نمی کند.

وی در این زمینه ادامه داد: می توان با جایگزینی موادی ارزان تر مثل تفاله انگور یا هسته انگور و یا تفاله سبوس برنج و یا کنجاله زیتون، مقدار مصرف سویا و ذرت را پایین آورد که این هنر جیره نویس ها می باشد.

تکیزاده در پایان گفت: کارخانجات خوراک دام یک مزیت ویژه ای دارند؛ اینکه سیستم فرایند پخت در آن انجام می شود و این مثل این می ماند که شما آرد به مرغ بدهی یا نان. به هر صورت چون هزینه خوراک سهمیه ای بسیار کم است مرغدار ترجیح می دهد که بار آردی به حیوان بدهد. در حالیکه بار پلت ضریب تبدیل بالاتری دارد.

پایان/

۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۹
کد خبر: 487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =