پرده دیگری از داستان دولت، سازمان تامین اجتماعی و عرضه سهام شستا در بورس

سهام شستا در سالی در بورس عرضه شد که دولت 250 هزار میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است و شستا به طور مشخص یک شرکت سرمایه گذاری زیانده است.

تهران - تحریریه - سهام شستا در سالی در بورس عرضه شد که دولت 250 هزار میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است و شستا به طور مشخص یک شرکت سرمایه گذاری زیانده است.

به گزارش تحریریه، در انتهای هفته گذشته بالاخره عرضه عمومی بخشی از سهام شرکت سرمایه‌گذاری تامین‌اجتماعی (شستا) تحقق یافت و با عرضه ۱۰ درصد از سهام، این هلدینگ عظیم اقتصادی به یک شرکت سهامی عام تبدیل شد. اما چند نکته نگران‌کننده را باید در نظر داشت. شستا یک هلدینگ سرمایه‌گذاری است، یعنی شرکت اصلی فعالیت عملیاتی چندانی ندارد و از طریق سهامداری و سرمایه‌گذاری در شرکت‌های زیرمجموعه و ارتقای سود شرکت‌های تابعه کسب سود می‌کند. اولین نکته نگران‌کننده، وضعیت درآمدهای شستا است. درآمد شستا در ۹ ماه منتهی به آخر سال ۹۸ حدود 4.1 هزار میلیارد تومان بوده که ۴ هزار میلیارد تومان آن از محل فروش سرمایه‌گذاری‌ها و مابقی یعنی کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان از محل سود شرکت‌های وابسته ‌است. ظاهرا دولت با هدف سودده نشان دادن شستا و عرضه موفق سهام آن دست به‌کار خطرناکی زده و از محل فروش دارایی، سود ایجاد کرده ‌است. نکته نگران‌کننده دیگر را می‌توان در پرتفوی شستا دید. به وضوح مشخص است که رشد دارایی‌های گروه شستا ناشی از رشد زیاد بورس تهران بوده نه رشد و کارآیی عملیاتی شرکت‌های زیرمجموعه. به‌نظر می‌رسد مدیریت هلدینگ بزرگی مثل شستا پشت رشد غیرطبیعی بورس پنهان شده است. این نگرانی وقتی بیشتر می‌شود که بدانیم هیچ‌کدام از این واگذاری‌ها با تغییر مدیریت همراه نیستند و دولت و نهادهای عمومی کماکان کنترل اکثریت سهام این شرکت‌ها را در کنترل دارند. با واگذاری ۱۰ درصد سهام شستا در بورس تنها اتفاقی که رخ داده ایجاد یک درآمد حدودا ۷ هزار میلیارد تومان برای تامین‌اجتماعی است؛ بدون آنکه تغییر و تحولی در مدیریت و ساختار عملیاتی شستا ایجاد شده‌ باشد. شاید گمان کنید همین ۷ هزار میلیارد تومان درآمدزایی هم بد نیست؛ اما خوب است بدانید که فقط یک قلم بدهی دولت به تامین‌اجتماعی ۲۵۰ هزار میلیارد تومان است... پایان/
۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۸
کد خبر: 6278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 9 =