فروش تهران در روز روشن، از کرباسچی تا قالیباف و حالا پیروز حناچی

تهران از 30 سال پیش و آغاز دوران شهرداری غلامحسین کرباسچی با پدیده فروش همه چیز روبرو شده که این سنت در زمان محمد باقر قالیباف تشدید شد و در زمان حناچی با فروش پادگان 06 قرار است رکوردشکنی کند.

تهران - تحریریه - تهران از 30 سال پیش و آغاز دوران شهرداری غلامحسین کرباسچی با پدیده فروش همه چیز روبرو شده که این سنت در زمان محمد باقر قالیباف تشدید شد و در زمان حناچی با فروش پادگان 06 قرار است رکوردشکنی کند.

وابستگی درآمدهای شهرداری تهران به شهرفروشی قدمتی ۳۰ ساله دارد. امری که در دوره کرباسچی آغاز شد و در دوران قالیباف به اوج خود رسید. هرچند که در ابتدا تراکم فروشی بیشترین سرفصل بودجه ای شهرداری تهران در خصوص شهرفروشی را به خود اختصاص میداد اما در سال‌های ۹۰ و ۹۱ رشد ۴ برابری درآمد شهرداری تهران از تغییر کاربری باعث شد، شان دیگری از شهرفروشی باب شود و سهم شهرفروشی در تهران از ۷۰۰ میلیارد تومان در سال به بیش از ۳۰۰۰ میلیارد تومان در بودجه شهرداری برسد. باغ‌های زیادی تخریب شد و بسیاری از کاربری‌های سبز و خانه باغ‌های قدیمی تبدیل به برج باغ‌های مسکونی و یا برج‌های تجاری شدند. امری که همیشه مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفته و سهم مهمی در مشکلات تهران از جمله ترافیک و آلودگی هوا داشته است. بعد از سال ۹۲ و تغییر مدیریتی در وزارت راه و شهرسازی معاون وقت این وزارتخانه یعنی حناچی و مدیرکل شهرسازی وقت خانم صادق مالورجرد تبدیل به مهمترین منتقدان این شیوه درآمدزایی و مدیریت شهری از طریق شهرفروشی شدند. اما امروز در حالی که حناچی در سمت شهردار تهران و خانم مالورجرد در سمت معاونت شهرسازی وزارت راه و شهرسازی قرار دارند بزرگترین شهر فروشی تهران در حال رخ دادن است و حناچی به گونه ای سخن میگوید و از اضافه شدن ۳۵هکتار به فضای سبز تهران میگوید که انگار فتح الفتوحی اتفاق افتاده است. اما واقعیت جز تکرار تلخ شهرفروشی نیست. طبق مصوبه شورای عالی شهرسازی پادگان ۰۶ تهران واقع در منطقه پاسداران تغییر کاربری خواهد داد. اسلامی وزیر راه و شهرسازی در این خصوص میگوید که فرماندهی معظم کل قوا با خروج پادگان ۰۶ از تهران موافقت کرده، بنا بر مصوبه شورای عالی شهرسازی ۳۵هکتار از ۵۰ هکتار پادگان به پارک تبدیل خواهد شد. طبق گفته اسلامی این هدیه ای است که به مردم کلانشهر تهران داده می شود و فرصت غنیمتی است که براي احیای محیط زیست این شهر گامی بلند برداشته شود. اخیرا نیز حناچی این مصوبه را تایید کرد و از حفظ ساختمان های پادگان که خاطرات مردم است سخن گفته است. اما این پایان کار نیست. در کنار این ۳۵ هکتار پارک، طرح مرکز مدنی پاسداران در ۱۵ هکتار باقیمانده نیز مورد تصویب قرار گرفته است. طبق گفته گلپایگانی معاون شهرسازی فعلی شهرداری تهران، کاربری ۱۵هکتار از این ۵۰ هکتار از نظامی به مسکونی و تجاری تغییر خواهد کرد. طبق گفته گلپایگانی ۱میلیون و ۲۰۰هزار مترمربع در این ۱۵هکتار بارگذاری شده و جمعیتی بالغ بر ۶۰هزار نفر را در خود جای خواهد داد.

چند نکته در این خصوص قابل بررسی است

1- آیا موافقت رهبری با خروج پادگان ۰۶ به معنای بارگذاری ۶۰ هزار نفر در این منطقه است؟ چرا در تصمیمات اشتباه از رهبری هزینه میشود؟ 2- این تغییر کاربری پادگان ۰۶ را تبدیل به بزرگترین شهر فروشی تهران خواهد کرد. بارگذاری ۶۰ هزار نفر در این منطقه سبب نابودی کامل اتوبان صیاد شیرازی خواهد شد و بلائی بدتر از احداث آنچه که کوروش مال بر سر اتوبان ستاری آورد، این پروژه برای منطقه به ارمغان خواهد آورد. 3- چه منابع مالی از این شهرفروشی عائد شهرداری خواهد شد؟ آیا بودجه شهرداری به همان روال گذشته باز خواهد گشت و حناچی با همان روش سابق شهر را اداره خواهد کرد؟ 4- آیا نمی شد تمام این زمین به کاربری عمومی اختصاص یابد و بخشی از فقدان کاربری های مورد نیاز در تهران را مرتفع سازد؟ 5- طبق یک محاسبه ساده انگارانه و بر اساس حداقل قیمت منطقه، این پروژه بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان عائدی خواهد داشت. این مساله سبب نمیشود تا ارتش نیز به مانند برخی دیگر از نهادهای امنیتی و نظامی که در گذشته وارد حوزه چنین ساخت و سازهایی شده اند، وارد حوزه ای شود که این نهادها را از وظایف اصلی خود دور کند؟ تجربه تلخ اطلس مال‌ها و... روبروی ماست. 6- چرا فعالان شهری که دوره‌های گذشته حساسیت بالایی در خصوص این نوع مدیریت شهری داشته اند نسبت به این تخلف آشکار که صدمات جبران ناپذیری برای تهران خواهد داشت سکوت کرده اند؟ بنظر میرسد با توجه به خسارت‌ها و هزینه های آتی که این پروژه خواهد داشت، ورود به آن ضروری است. منبع: 90 اقتصادی پایان/
۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۸
کد خبر: 6778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =