بازار بورس زیر ذره بین، منطق رشد بی سابقه و پیش بینی آینده

رشد بازار بورس در سال 98 و ماههای آغازین سال 99 را برخی حبابی و برخی واقعی می دانند، واقعیت چیست و آینده بازار بورس چه خواهد بود.

تهران - تحریریه - رشد بازار بورس در سال 98 و ماههای آغازین سال 99 را برخی حبابی و برخی واقعی می دانند، واقعیت چیست و آینده بازار بورس چه خواهد بود.

رشد بازار بورس در سال 98 و بهار سال 99 بی سابقه بود و شاخص کل از مرز یک میلیون واحد فراتر رفت. برخی رشد بی سابقه شاخص را حباب و برخی دیگر واقعی و ناشی از رشد بازار می دانند، اما واقعیت بازار بورس تهران کدام است. منتقدان به رشد منفی اقتصادی و اوضاع نابسامان تولید ارجاع می دهند و آنرا دلیل حبابی بودن بازار بورس تهران ارزیابی می کنند، اما این نگاه دارای یک خطای راهبردی است. در دنیای پول اعتباری و وجود بازارهای سفته بازانه، به روز شدن قیمت کالاها، خدمات و شاخص های قیمتی سهام شرکت ها هم ناگزیر در یک روند ممتد و همراه با نوسان و رو به بالای قیمت ها قرار می گیرد. فارغ از اینکه صنعت چه وضعیتی داشته باشد، رشد نقدینگی و به دنبال آن تورم ایجاد شده، اثر خود را بر قیمت سهام شرکت ها نشان می دهد و افزایش قیمت سهام شرکت ها به خودی خود نشان دهنده حباب نیست. بنابراین قیمت سهام شرکت ها هم از منطق قیمت های نسبی تبعیت کرده و ناگزیر از تعدیل می شود. نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کرد عمق یافتن بازار سرمایه در ایران است که با ورود انبوه اشخاص حقیقی، حتی اگر 2 درصد بازار را شامل شوند عمق بیشتری پیدا کرده است. بخشی از این عمق یافتن به ورود حقوقی ها باز می گردد که در گذشته سود را در بازارهای دیگری جستجو می کردند و حالا روی به بازار سرمایه آورده اند. از این نظر منطق کارکردی آنها در عمق دادن به بازار سرمایه با حقیقی ها تفاوتی ندارد و جمع زدن این دو باعث کشف میزان عمق یافتن بازار سرمایه می شود. آنی ترین نتیجه عمق یافتن بیشتر بازار سرمایه در نرخ بازگشت سرمایه شرکت ها خود را نشان داده و میانگین آنرا بدون انکه مشمول حباب شود بالاتر می آورد. کارکرد انبوه افراد وارد شده به بازار سرمایه شباهت شکلی به سپرده های بانکی افراد دارد که هیچ گاه با هم برای گرفتن پول هایشان به بانک مراجعه نمی کنند و همین عامل باعث شکل گیری امکان وام دهی از پول های مردم و مکانیسم خلق پول می شود. در بازار سرمایه هم همه واردشدگان به بازار با هم برای گرفتن پول های خود با فروش سهام مراجعه نمی کنند و همین باعث افزایش کف حبابی بازار و رسیدن میانگین نرخ بازگشت سرمایه به اعدادی مانند 40 می شود. نتیجه اینکه نباید با منطق تعریف حباب در دو سال قبل بازار کنونی را ارزیابی و انتظار تعدیل شاخص با استناد به نرخ بازگشت سرمایه گذشته را داشت. شواه به خوبی نشان می دهد که شاخص در محدوده 1 میلیون واحد قدرت گذشته را برای رشد ندارد و به یقین تعدیل شاخص در تابستان رقم می خورد، اما محدوده آرام گیری شاخص بالاتر از ارقامی است که با عمق بازار سرمایه تا سال 97 اندازه گیری می شد. در این بازار عمق یافته سهام شرکت های حبابی البته به وفور وجود دارد، اما دقت سهامداران در خرید باعث می شود آسیب غیرطبیعی از تعدیل شاخص نبینند. معنای این گزاره ها این نیست که بازار کنونی وارد حباب نخواهد شد، زیرا حباب جز ذات بازار سرمایه است و هدایت همه نقدینگی به سمت بازار بورس توسط دولت با سرکوب بازارهای سفته بازانه موازی به شکل گیری حباب بزرگتر خواهد انجامید و بسیاری از سهامداران تابستان را به پایان نمی رسانند مگر اینکه بخش زیادی از دارایی خود را در بازار بورس از دست داده اند. پایان/
۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۸
کد خبر: 6875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 3 =