برجام و ضربه سیاسی! حسن روحانی از چه چیزی صحبت می کند؟

حسن روحانی اعلام کرد که در صورتی که آمریکا به برجام ضربه سیاسی وارد کند، ایران پاسخ قاطع خواهد داد، معنای این ادعا دقیقا روشن نیست.

تهران - تحریریه - حسن روحانی اعلام کرد که در صورتی که آمریکا به برجام ضربه سیاسی وارد کند، ایران پاسخ قاطع خواهد داد، معنای این ادعا دقیقا روشن نیست.

دیروز رئیس جمهور در نشست هیات دولت، آمریکا را تهدید کرد که در صورت وارد کردن ضربه سیاسی به برجام، ایران پاسخ قاطعی خواهد داد. واقعیتش این جمله ایشان زیاد قابل فهم‌ نیست. از آنجا که دولت ترامپ با نفس خروج از برجام ضربه کاری به آن زد و به تدریج این توافق مهم بین‌المللی را از حیز انتفاع برای ایران بکلی انداخت و جدا از فشارهای سیاسی و غیره، با اعمال شدیدترین تحریم‌ها و تشدید اجرای آن‌ها، اوضاع را بدتر از دوره پیشا برجام ساخته است، واقعیتش نمی‌دانم از این توافق چه برای ایران مانده است که اگر واشنگتن به آن ضربه بزند مستوجب "اقدام قاطع" است. اگر منظور رئیس جمهور تمدید تحریم‌های تسلیحاتی است که واقعیت این است که بود و نبود این تحریم‌ها آن چنان منافع کلانی هم برای کشور در این حوزه ندارد. از یک سو، در چهار دهه پیش در مقاطعی هم که این تحریم‌ها وجود نداشته، باز دسترسی به تسلیحات پیشرفته دیگر کشورها چندان ممکن نبوده و هم اکنون بنیه تسلیحاتی و دفاعی کشور بومی شده و از سوی دیگر نیز در صورت رفع تحریم‌های تسلیحاتی باز بعید است حتی چین و روسیه هم با توجه به روابطی که با متغیر اسرائیلی دارند، به قراردادهای فروش تسلیحات پیشرفته با ایران ورود کنند. کما این که آمریکا در صورت تمدید نشدن تحریم‌های بین‌المللی تسلیحاتی در شورای امنیت، به احتمالا زیاد خارج از چارچوب این شورا همچون وضع تحریم‌های اقتصادی عمل و کشورها را تهدید به تحریم در صورت وارد یا صادر کردن تسلیحات به ایران کند. به هر حال، چیزی از برجام برای ایران نمانده است و به نظرم تهدید به مقابله در صورت ضربه سیاسی به آن سالبه به انتفاء موضوع است. البته برای طرف‌های مقابل برجام همچنان موضوعیت دارد؛ از این منظر که با وجود پنج گام ایران در توقف محدودیت‌های عملیاتی، اما برنامه عملیاتی هسته‌ای کشور هنوز با دوره پیشا برجام فاصله دارد، به عنوان مثال هر چند محدودیت غنی‌سازی اورانیوم برداشته شده، ولی فعلا در حد پنج درصد است و با بیست درصد قبل از برجام فاصله زیادی دارد و همچنین بقیه محدودیت‌ها برداشته شده. البته واقعیت هم این است که با وجود گزینه‌های متعدد فراروی ایران‌ از جهت برگرداندن وضعیت هسته‌ای به قبل از برجام، اما عملا اتخاذ آن‌ها دشواری‌ها و تبعات خاص خود را دارد و به این سادگی نیست. پایان/
۱۳ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵
کد خبر: 7063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 11 =