آیا بانک مرکزی مانع خدمت رسانی بنیاد مستضعفان شده است؟

پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی به صراحت اعلام کرده است که بانک مرکزی به این نهاد مجوز تاسیس بانک قرض الحسنه نمی دهد.

تهران - تحریریه - پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی به صراحت اعلام کرده است که بانک مرکزی به این نهاد مجوز تاسیس بانک قرض الحسنه نمی دهد.

به گزارش تحریریه، پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان به صراحت گفت: اگرچه یکی از نیازهای اساسی مردم دریافت وام قرض‌الحسنه است اما بانک‌ها چنین وام‌هایی پرداخت نمی‌کنند و مردم گرفتار سود بالای وام‌ها شده‌اند به‌همین دلیل پیشنهاد شده است مجوز بانک قرض‌الحسنه به بنیاد داده شود. تمامی منبع مالی این بانک در صورت تاسیس، توسط خود بنیاد تامین خواهد شد و تمام وام‌ها قرض‌الحسنه پرداخت می‌شوند. متاسفانه بانک مرکزی می‌گوید؛ نمی‌توانند مجوز بانک جدید بدهد درحالی که قرار نیست دولت و بانک مرکزی پولی وسط بگذارد چراکه بنیاد خود بودجه مورد نظر بانک را تامین می‌کند. اینکه چرا بانک مرکزی در دوران اختیارات مطلق بانک های خصوصی اجازه تاسیس بانک قرض الحسنه به بنیاد مستضعفان نمی دهد، سوال مهمی است، اما ظاهرا فتاح نیمی از حقیقت را فراموش کرده است. بنیاد مستضعفان دارای یک بانک به نام بانک سینا است و اگر مایل باشد می تواند از ظرفیت همین بانک برای پرداخت وام های کم بهره استفاده کند و نیازمند تاسیس بانک جدید نیست. اینکه چرا پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان از ظرفیت بانک سینا استفاده نکرده و به دنبال تاسیس بانک قرض الحسنه جدید می گردد سوال برانگیز است. و اما روزگار بانک سینا چگونه است؟ در جلسه مرداد ماه 1398 مهندس پیشرو مدیرعامل بانک سینا اظهار داشت: دارایی های بانک به 206 هزار میلیارد ریال در پایان سال 97 بالغ شده که 70 درصد آن را تسهیلات تشکیل می دهد. در خصوص نسبت کفایت سرمایه باتوجه به دستورالعمل جدید بانک مرکزی برای دستیابی به 8 درصد، منتظر افزایش سرمایه هستیم. این مهم نشان می دهد که نسبت کفایت سرمایه بانک سینا هم با استانداردهای روز دنیا فاصله زیادی دارد و عملکرد تحسین برانگیزی نداشته است. پایان/
۲۲ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۹
کد خبر: 7136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =