آیا اقتصاد ایران باید با دلار 20 هزار تومانی کنار بیاید؟ بازی نهایی دولت چیست؟

دلار پس از صعود تا قله 26 هزار تومانی به 20 هزار تومان کاهش قیمت یافته و گمانه زنی بر سر آینده قیمت دلار به دال مرکزی مباحث مردم و کارشناسان تبدیل شده است.

تهران - تحریریه - دلار پس از صعود تا قله 26 هزار تومانی به 20 هزار تومان کاهش قیمت یافته و گمانه زنی بر سر آینده قیمت دلار به دال مرکزی مباحث مردم و کارشناسان تبدیل شده است.

قیمت دلار در بازار ایران تا 26 هزار تومان هم افزایش قیمت داشت و در 20 هزار تومان به ثبات ظاهری در چند روز اخیر رسیده است. سیکل های شدید قیمتی در نرخ دلار و سایر ارزهای خارجی بیش از قیمت آنها به اقتصاد ایران در 3 سال اخیر آسیب وارد کرده است. بانک مرکزی چه در دوران سیف و چه در دوران عبدالناصر همتی نشان داده است که به دلایل نامعلوم اراده ای برای کاهش نوسانات در بازار ارز ندارد و اقتصاد را به توفان بالا و پایین شدن قیمت ارزهای خارجی سپرده است. شواهد کارشناسی نشان می دهد که قیمت دلار در 20 هزار تومان کنونی تثبیت شده و تا یک سال آتی شاهد جهش دیگری در بازار ارزهای خارجی نخواهیم بود. دولت و بانک مرکزی به اهداف پنهان و آشکار خود رسیده اند و قیمت کنونی نتیجه همه سنگ اندازی های دولت بر سر راه صادرات غیرنفتی و عدم تمایل برای فروش نفت است. شاید اینگونه به نظر برسد که قیمت 20 هزار تومان برای هر دلار؛ صادرات غیرنفتی را جهش خواهد داد، اما طرفداران این موضع هنوز بازی دولت را درک نکرده اند. صدور بخشنامه های رگباری که تمرکز صادرکننده ها را بر هم زده و آنها را ناتوان از تصمیم گیری می کند رویه سالهای اخیر دولت  بوده است. ضمن اینکه سرپل های دولتی کارخانه های مادر کشور مانند فلزات اساسی هم با افزایش قیمت های 200 درصدی مانند بازار فولاد عملا کالاهای ایرانی را گرانتر از رقبای خارجی کرده و مانع ورود ارز به کشور می شوند. صادرات برخی کالاها مانند کاتد مس هم که کلا ممنوع شده است. بنابراین سنگ ادازی دولت بر سر راه صادرکنندگان ادامه می یابد و قیمت 20 هزار تومان برای هر دلار آمریکا را باید یک ساله دانست و نه بیشتر. پایان/
۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۸
کد خبر: 7221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 7 =