ظهره وند: هدف از سخنان موهوم واعظی تخریب توافق با چین و روسیه است

ابوالفضل ظهره وند دیپلمات برجسته ایرانی هدف از سخنان محمود واعظی مرد متنفذ دولت حسن روحانی را تخریب زمینه های توافق با چین و روسیه دانست.

تهران - تحریریه - ابوالفضل ظهره وند دیپلمات برجسته ایرانی هدف از سخنان محمود واعظی مرد متنفذ دولت حسن روحانی را تخریب زمینه های توافق با چین و روسیه دانست.

به گزارش تحریریه، ابوالفضل ظهره‌وند، سفیر سابق ایران در ایتالیا در گفت‌وگو با «فرهیختگان» اخبار غیررسمی درباره مذاکره ایران و آمریکا و همچنین اظهارات رئیس دفتر رئیس‌جمهور درخصوص ماجرای تحریم‌‌ها را مورد بررسی قرار داد. مشروح این گفت‌وگو بدین شرح است.

 در شرایط کنونی مذاکره ایران و آمریکا چقدر محتمل به نظر می‌رسد؟

به اعتقاد بنده مذاکره میان ایران و آمریکا نه امروز که در آیند‌ه‎ای دور هم امکان‎پذیر نخواهد بود، دلایل زیادی هم برای آن وجود دارد؛ یکی تجربه بسیار خسارت‌بار برجام است، مساله بعدی هم طرف مقابل ماست. برای مثال امروز ترامپ در بدترین شرایط خود قرار دارد، او هم در ماجرای مبارزه با کرونا هم در مساله اقتصاد و هم در سیاست خارجی ناکامی‌‌های بزرگی داشته است. همین ماجرا‌های لبنان هم توطئه‎ای از سر استیصال است تا جریان مقاومت را هدف قرار دهند و بتوانند از مردم منطقه انتقام بگیرند. لذا شرایطی که امروز در کشور‌های غربی حاکم است شرایط بسیار دشواری است. آنها نگرانند از اینکه ایران از تجربه هفت سال گذشته درس گرفته و تهدیدات ایجادشده را به یک فرصت بزرگ تبدیل کند و نقش منطقه‎ای و جهانی خود را ارتقا دهد. در چنین شرایطی معتقدم بحث تحریف درحال وقوع است و نمونه‌‌های داخلی آن را می‌توان به‎سادگی مشاهده کرد، عد‌ه‌‏ای می‌خواهند در باغ سبز دشمن را در داخل پژواک دهند و کشور را از مسیر درست منحرف کنند. نهایتا جمع‌بندی اینکه امروز تحریم و فشار به اضافه تحریف در داخل کشور توامان شده است و امیدوارند همه اینها دست به دست هم ‌دهند تا کشور از مسیر اصلی خود منحرف شود. به نظرم این جریان می‌خواهد مردم را به غرب و مذاکره با آنها امیدوار نگه دارد. آمریکایی‌‌ها همچنان ایران را یک تهدید معتبر پارادایمی و زیستاری می‌دانند

برخی می‌گویند ایران امروز می‌خواهد هدیه صبرش را بگیرد و ترامپ هم هدیه‎ای برای پیروزی در انتخابات، پس مذاکره دور از ذهن نیست. تحلیل شما از این سخن چیست؟

واقعیت این است که آمریکایی‌‌ها همچنان ایران را یک تهدید معتبر پارادایمی و زیستاری می‌دانند و معتقدند ‌بخش عمد‌ه‎ای از مشکلات‎شان در منطقه به‎دلیل عدم توانمندی در مهار این پتانسیل است. واقعیت میدانی این است که بود آنها در نبود ماست و بالعکس و طبعا اگر از این مساله غفلت کنیم مانند همان چیزی که در هفت سال گذشته اتفاق افتاده، هزینه‌‌های سنگینی را باید پرداخت کنیم. ترامپ می‌گوید ما هفت تریلیون دلار در منطقه هزینه کردیم اما دستاوردی نداشتیم، منظور از دستاورد برای آنها چیست؟ منظورشان فروپاشی سیاسی سیستم حاکم بر ایران است، ازاین‎رو برای جبران این هزینه و رسیدن به اهداف‎شان به‌هیچ‎عنوان حاضر نیستند امتیازی به ایران بدهند. امر مسلم این است که آنها به‎دنبال مهار ایران هستند و در این مسیر هم از هیچ جنایتی فروگذار نیستند.

آقای واعظی چند روز پیش گفتند که ما در روز‌های پایانی تحریم قرار داریم، تحلیل شما از این سخن چیست؟

اینها توهمات است، اگر قرار بود اتفاق بیفتد در این هفت سال باید می‌افتاد. هفت سال پیش گفتند که همه تحریم‌‌ها بالمره از بین خواهد رفت، آیا این اتفاق افتاد؟ آن روزی که ما پای میز مذاکره رفتیم چه وضعی داشتیم، امروز چه وضعی داریم؟ درحال‎حاضر اتحادیه اروپا در بدترین وضعیت خود قرار دارد و تمامی کشور‌های اروپایی دچار رشد منفی شده‌اند و حتی آمریکا نیز دچار رشد منفی است، لذا مشکل آنها نگرانی از شکل‌گیری توافق راهبردی بین ایران، روسیه و چین است‌.

یعنی شما معتقدید حتی اعضای هیات‏ دولت ازجمله آقای واعظی نیز از بحث توافق چین نگران هستند؟

دقیقا همین‎طور است، چراکه آنها صرفا در پارادایم تفکر لیبرالیسم می‌توانند بازی کنند؛ اساسا فاتحه غرب خوانده شده است اما آنها برای نجات خود باز هم ایران را کارت پیروزی می‌دانند و این صرفا به ضرر ملت ایران و به نفع غرب است، جریان غرب‎گرای داخل کشور اگر واقعا می‌خواست مذاکره درست و عادلانه انجام دهد می‌توانست اعلام کند با توجه به امتیازی که به شما داده‌ایم به‎صورت نقد پول‌‌های ایران را بازگردانید، نه اینکه در داخل نیروگاه اراک بتن بریزند، طوری‎که ۱۸ میلیارد دلار هزینه ایران ناشی از بین بردن ۱۱ تن اورانیوم باشد. با توجه به نزدیک شدن به انتخابات ۱۴۰۰ این صحبت آقای واعظی و روحانی مبنی ‏بر برطرف شدن تحریم‌‌ها و گشایش اقتصادی قاعدتا باید مبتنی‏ بر یک دال مرکزی و پشتوانه واقعی باشد. به نظر بنده هیچ دال مرکزی برای آنها وجود ندارد، چراکه آنها اگر می‌خواستند چیزی بگیرند به کم هم قانع بودند.

با توضیحات شما می‌توان گفت که وعده جدید آقای واعظی مبنی ‏بر برطرف شدن سریع تحریم‌‌ها یک حرف بی‌پایه و اساس است؟

واقعیت همین است، چراکه اگر آنها با این دست‎فرمان به سال ۱۴۰۰ برسند، بساط جریان اصلاح‌طلبی از کشور جمع می‌شود و به همین دلیل آنها باید برای جلوگیری از این کار هر اقدامی که می‌توانند انجام دهند، شرایط فعلی نیز بسیار دشوار است و مردم از دولت انتقاد دارند که چرا وعده‌‌های داده‎شده هیچ‏کدام محقق نشده است. درحال‎حاضر دولت روحانی به چند ماه آینده برای نتیجه انتخابات آمریکا امید بسته است، اما بحث این است چنانچه قرار بود کاری صورت بگیرد دولت ترامپ آن را انجام می‌داد یا حداقل اروپا چنین کاری را پیش می‌برد، چراکه اتحادیه اروپا متمایل به دموکرات‎‏هاست اما آنها نیز حاضر نیستند روی برد احتمالی بایدن حساب کرده و برای ایران کاری را انجام دهند. به نظر می‌رسد راه نجات غرب، فروپاشی ایران است و مسیر مقاومت بزرگ‌ترین مانع برای امپریالیسم غرب محسوب می‌شود؛ حتی مساله چین پارادایمی تهدید‌زا برای غرب نیست بلکه فقط یک رقیب اقتصادی است. امروز چین و روسیه نیز ظرفیتی برای مقابله با غرب ندارند و این ظرفیت نرم جمهوری اسلامی بوده که آنها را با مشکل مواجه کرده است، بنابراین غربی‌‌ها برای نجات خود به‎دنبال تغییر ژئوپلیتیک منطقه خاورمیانه هستند؛ آنها حتی با ترکیه نیز نمی‌توانند کنار بیایند، درحالی‎که ترکیه عضو ناتو است. ابراز امیدواری برای مذاکره بین ایران و آمریکا باعث دور شدن روسیه و چین از ایران می‌شود

به نظر شما در روز‌های پیش‌رو آیا تحریم تسلیحاتی ایران برداشته خواهد شد یا با فشار آمریکا تمدید می‌شود؟

آنها نمی‌توانند تحریم تسلیحاتی ایران را جا بیندازند، مگر اینکه روسیه و چین آن را وتو نکنند؛ درحال‎حاضر پالس فعلی آدرس غلط است و این موضوع در روابط ایران با روسیه و چین نیز اثر خواهد گذاشت، لذا ابراز امیدواری برای مذاکره بین ایران و آمریکا باعث دور شدن روسیه و چین از ایران می‌شود و وقتی تمدید تسلیحاتی ایران صورت گرفت در آن صورت فشار‌ها بر ایران موثرتر خواهد بود. اظهارات واعظی زمینه‌‌های توافق ایران با چین و روسیه را از بین خواهد برد این اظهارات واعظی زمینه‌‌های توافق ایران با چین و روسیه را از بین خواهد برد، درحالی‎که آنها قدرت‌‌های جهانی هستند و اگر ما دارای قدرت نرم هستیم، آ‌نها نیز دارای قدرت اقتصادی هستند، لذا تلفیق قدرت نرم و اقتصادی معادلات جهانی را به نفع آسیا و گفتمان چند جانبه‎گرایی و به ضرر آمریکا بر هم خواهد زد. متاسفانه هنوز برخی مسئولان نمی‌دانند که مقاومت ۴۰ سال چه ظرفیت عظیمی برای ایران ایجاد کرده است و آن را به ثمن بخس از دست می‌دهند. هرچه به انتخابات ۱۴۰۰ نزدیک‎تر می‌شویم جریانات غرب‎گرا در داخل امید بیشتری به امامزاد‌ه‎ای همچون بایدن می‌بندند، درحالی‎که او نیز هیچ معجز‌ه‎ای نخواهد کرد. منبع: رجانیوز به نقل از فرهیختگان پایان/
۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۳
کد خبر: 7384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 7 =