انرژی باد روز به روز ارزان تر می شود

انرژی باد با فناوری های نو کاهش قیمت جدی داشته است تا حدی که نیازی به یارانه نداشته و می تواند با انرژی های فسیلی رقابت کند.

تهران - تحریریه - انرژی باد با فناوری های نو کاهش قیمت جدی داشته است تا حدی که نیازی به یارانه نداشته و می تواند با انرژی های فسیلی رقابت کند.

سرمایه‌گذاری در تولید انرژی‌های تجدیدپذیر غیرکربنی در محدود کردن تغییرات آب و هوایی نقش به‌سزایی دارد. برخی از این سرمایه‌گذاری‌ها در حال حاضر نه تنها مزایای اجتماعی و اکولوژیکی دارند، بلکه از نظر اقتصادی نیز برای مردم و برخی از کشورهای اروپایی منافعی دارند. در مطالعه‌ای که نتایج آن در مجله‌ی Nature Energy منتشر شده است، محققین بر روی انرژی باد مورد استفاده توسط ۵ کشور اروپایی تمرکز کرده‌اند. انرژی باد در آلمان و هلند اکنون در وضعیتی قرار دارد که دیگر نیاز به دادن یارانه ندارد و می‌تواند با انرژی تولید شده از سوخت‌های فسیلی نیز رقابت کند. این شرایط در حالی است که تولید انرژی از سوخت‌های فسیلی هنوز هم یارانه‌ی سنگینی دریافت می‌کند. به هر حال، محققین با توجه به نحوه‌ی دادن یارانه در بریتانیا پیش‌بینی می‌کنند که انرژی باد در بریتانیا نیز به زودی نیاز به یارانه ندارد و مزارع تولید انرژی باد می‌توانند در آینده‌ی نزدیک به دولت بریتانیا پرداختی نیز داشته باشد. این پرداختی می‌تواند باعث شود هزینه‌ی انرژی دریافتی از شهروندان نیز کاهش پیدا کند. دکتر «مالته جانسن» از کالج سلطنتی انگلستان به‌عنوان سرپرست این تحقیق، می‌گوید: «انرژی باد در آینده‌ی نزدیک به قدری ارزان می‌شود که نیروگاه‌های سوخت فسیلی را از دور خارج می‌کند و شاید بتواند ارزان‌ترین شکل انرژی در بریتانیا باشد. برای اولین بار شاید بتوان گفت که انرژی‌های تجدیدپذیر دیگر به یارانه نیاز ندارند که این خود یک پیشرفت فوق‌العاده است.» شرکت‌هایی که در تلاش برای ایجاد مزارع انرژی باد هستند، باید به این فکر کنند که چقدر از فروش انرژی خود به دولت درآمد کسب می‌کنند. اگر نرخی که شرکت‌ها بر اساس فروش آن برنامه‌ریزی کرده‌اند کمتر از هزینه‌ی انرژی تولیدی آن‌ها باشد، باقیمانده‌ی آن‌را دولت به عنوان یارانه پرداخت می‌کند. با این حال، به نظر می‌رسد از سپتامبر ۲۰۱۹ تا کنون دیگر هزینه‌ی تولید از هزینه‌ی فروش کمتر شده است و شرکت‌ها ملزم به پرداخت اضافی آن به دولت هستند. هزینه‌ی تولید در حال حاضر حدود یک سوم کمتر از هزینه‌ی سال ۲۰۱۷ شده است و در مقایسه با سال ۲۰۱۵ این هزینه تا دو سوم کاهش داشته است. دکتر «لین استافل» از همکاران این تحقیق، می‌گوید: «این پیشرفت قابل توجه از طریق تکنولوژی‌های جدید و زنجیره‌ی تامین کارآمده حاصل شده است. سیاست‌گذاری‌های دولتی نیز باعث شده است تا این سرمایه‌گذاری چند میلیارد پوندی، ریسک کمتری داشته باشند. برنامه‌ریزی دولت بریتانیا به این سمت است که تا سال ۲۰۳۰ حداقل ۳۰ درصد انرژی تولیدی در بریتانیا از نیروی باد باشد.» مترجم: امید محمدی - مجله علمی ایلیاد (منبع: iflscience) پایان/
۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۸
کد خبر: 7423

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =