تنش رئیس جمهوری بعدی آمریکا با کنگره و سنا بر سر میراث ترامپ

جمهوری اسلامی ایران رفع تحریم تسلیحاتی علیه خود را نشانه ای از شکست تلاش‌های آمریکا در جامعه جهانی و یک ناکامی برای دونالد ترامپ می‌داند. 

تهران - تحریریه - جمهوری اسلامی ایران رفع تحریم تسلیحاتی علیه خود را نشانه ای از شکست تلاش‌های آمریکا در جامعه جهانی و یک ناکامی برای دونالد ترامپ می‌داند.

به گزارش تحریریه، تنها چند روز تا 27 مهر یعنی روز پایانی تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران باقی مانده است. حرف و حدیث‌های بسیاری در مورد نحوه گنجانده شدن مکانیسم ماشه و تحریم تسلیحاتی ایران در متن برجام وجود دارد اما در هر صورت به زودی این محدودیت‌ها از روی دوش ایران برداشته می‌شود و تهران می تواند همچون یک کشور عادی به بازار جهانی خرید و فروش سلاح وارد شود. به نظر می‌رسد کشورهای اروپایی به تبعیت از ایالات متحده به عنوان صاحب اختیار آن ها به صورت غیر رسمی تحریم تسلیحاتی و محدودیت ‌های شورای امنیت را علیه ایران به اجرا بگذارند. اما دو کشور چین و روسیه همانگونه که پیش از این هم در شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرده بودند فشار و سیاست ‌های تحریمی ‌کاخ سفید را قبول ندارند و به احتمال زیاد مبادلات تسلیحاتی با ایران را شروع می‌کنند. اما در هر صورت این موضوع هم تحت تاثیر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تفسیر و تحلیل می شود. انتخابات دوباره ترامپ در روز 3 نوامبر به معنی ادامه فشار سیاسی و اقتصادی بر ایران خواهد بود که در نهایت به عقب نشینی یکی از دو طرف یا رودررویی آن ها پایان خواهد یافت. برخی در داخل امیدوار هستند تا روند تعاملات جهانی ایران در صورت پیروزی جوبایدن آسان شود اما باید به یاد داشت که در نهایت هر دولتی در کاخ سفید مستقر شود با یک ایران قدرتمند در خاورمیانه مخالفت خواهد کرد. کما اینکه از هم اکنون جمهوریخواهان در سنا و کنگره آمریکا اعلام می کنند قوانینی که آن ها در چند سال اخیر تصویب کرده اند مانع از آزادی عمل رئیس جمهوری بعدی می شود و هر فردی وارد کاخ سفید شود باید موافقت سنا و کنگره را برای دادن امتیاز به ایران جلب کند. نشریه معتبر «نیوزویک» در بخشی از گزارش خود به این موضوع پرداخته و آورده است، رهبران نظام ایران امیدوارند مقاومت آن‌ ها تا زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ادامه یابد و در سوم نوامبر فرد دیگری جایگزین دونالد ترامپ شود. آن‌ها امید دارند «جو بایدن» به جای ترامپ وارد کاخ سفید شود. زیرا وی گفته است که بار دیگر به برجام ملحق می‌ شود و ممکن است به نشانه حسن نیت تخفیف ‌هایی را در تحریم‌ها علیه ایران ایجاد کند. طبق تحلیل این نشریه مطرح آمریکایی، کارشناسان اما هشدار می‌ دهند حتی در صورت شکست ترامپ در انتخابات 13 آبان، وی دوماه دیگر هم در کاخ سفید در مسند قدرت باقی خواهد ماند و ممکن است هر استراتژی خطرناکی را در مورد ایران درپیش بگیرد. دیدگاه و سیاست‌های ترامپ ممکن است به راه اندازی حمله نظامی ‌رسمی ‌یا پنهانی و حتی تشدید فشار تحریم‌ها منجر شود. طبیعی است که انتخاب مجدد دونالد ترامپ همه این گمانه زنی ها را منتفی کرده و دور جدیدی از تنشها را شاهد خواهیم بود. اگرچه کم نیستند کارشناسانی که معتقدند سیاست ترامپ در قبال ایران با جو بایدن دارای تفاوت جدی نیست. پایان/
۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۷
کد خبر: 7867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =