ساختار کنونی نظام بین الملل را قبول نداریم

«شی جین پینگ» رئیس جمهوی چین گویا از رویکرد حرکت به سوی جهان در حوزه تجارت و امورمالی چشم پوشی کرده و به جای آن رویکرد «نخست چین» را هدف قرار داده است.

به گزارش تحریریه، «اتفاقی که تاکنون حادث نشده است اما روی خواهد داد. دوران ما فرا رسید. مردم گول خورده اند اما دیگر اتفاق نمی افتد. ما عدالت طلب هستیم. نظم تجارت جهانی را کنار می گذاریم زیرا قواعد آن علیه ما است.»

این جملات دیدگاه های رئیس جمهوری کنونی کاخ سفید نیست بلکه اعتقادات دیگر رهبر جهان است.

نتایج انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا منظره جذابی را برای چین ایجاد کرد. شی جین پینگ رئیس جمهوری این کشور اما به رغم تفاوت های ظاهری با همتای آمریکایی خود شباهت هایی را با وی دارد. همچون انتخابات چهار سال قبل آمریکا که به یکباره ترامپ انتخاب شد، در چین هم قرار نبود شی رئیس جمهوری این کشور شود. وی رهبری بود که توانست کنترل امور را به خوبی به دست بگیرد و ارتش را وادار به پذیرش این موضوع کرد که وی فردی فراتر از یک اقتصاددان است.

شی اوضاع را تغییر داد و رفتاری به مراتب قانونی تر و بهتر از دونالد ترامپ انجام داد. شی اکنون ترجیح می دهد به جای آنکه به دنبال بازارهای خارجی باشد در بخش های داخلی کشورش سرمایه گذاری کند.

شی جین پینگ حرکت به سمت جهان در امور مالی و تجاری را کنار گذاشت و به جای آن نخست چین را در معرض توجه قرار داد. سیاست وی موجب تقویت و گسترش بخش دولتی چین شد و اکنون حتی ابتکار «یک جاده- یک کمربند» هم در مرحله نخست از سوی بزرگترین شرکت های دولتی در حال انجام است.

چین اکنون به دنبال شکل نوینی از روابط قدرت های بزرگ است که نمی خواهد سلطه جهانی ایالات متحده را به چالش بکشد.

ویژگی شخصیتی که بسیار موثرتر از ترامپ است در حال رشد نمو است؛ تاکنون چنین ویژگی از زمانی که کتابجه قرمز کوچک مائو وجود داشت، دیده نشده است. اکنون حتی شی ممکن است بتواند به صورت مادام العمر قدرت را در چین در دست داشته باشد.

وی چندان به نظر جهان هم چندان توجهی ندارد و قبلا در واکنش وی به تحولات در هنگ کنگ دیده شد که چندان به نظر جامعه بین المللی اهمیت نمی دهد.

چین اکنون از بیشترین سطح از امنیت در قرن های اخیر برخوردار است و به همین دلیل بر دریای جنوبی چین به شدت متمرکز شده است. برای نخستین بار از ۵ قرن قبل که کشتی های پرتغالی به سواحل چین رسیدند، این کشور به طور کامل بر آب های اطراف خود سیطره دارد. چین می خواهد از مزایای این امنیت استفاده کند. یک دلیل آن در ارتش چین نهفته است که در گذشته عامل ناکارآمدی و فساد اقتصادی بود. چین بدون شلیک یک گلوله، دوره تسلط آمریکا در شرق آسیا را تضعیف و آن را به پایان خود نزدیک کرد.. نظامی شدن دریای جنوبی چین به معنای افزایش قدرت نظامی چین است که دارای جنبه های مهم امنیتی است.

صعود شی جین پینگ به قدرت در زمانی صورت گرفت که غرب به شدت به شرایط جهان بی دقت بود. بحران اقتصادی، برگزیت و  ترامپ همه باعث حواس پرتی آن ها شد. به نظر می رسد آن ها به اندازه کافی مشکلات دارند و اکنون هم نمی دانند که چگونه رهبر چین را مدیریت کنند. نحوه مدیریت غرب اما دلمشغولی و موضوعی نیست که چین و مشاوران وی بخواهند برای آن وقت بگذارند. ممکن است شی از سوی آمریکا تحریم شود اما همزمان توافق تجاری خود را با اروپا امضا می کند. در واقعیت پکن بر این باور است که غرب بیشتر از چین نیازمند تغییر است.

شی جین پینگ احساس جسارت می کند اما غرب در همین زمان بی میل و مردد به نظر می رسد. لازم نیست دانشجوی تاریخ باشید و بفهمید این دو حس چه ترکیبی خطرناکرا تشکیل می دهد.

منبع: گلوبال ریسرچ

پایان/

۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۲
کد خبر: 7909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 10 =