اتحاد آمریکا و انگلیس برای محاصره نظامی چین

ارتس انگلیس که پس از ایالات متحده گسترده ترین حضور نظامی درجهان را با داشتن ۱۴۵ پایگاه اعلام شده در اختیار دارد، در حال کمک به واشنگتن برای محاصره نظامی چین است.

به گزارش تحریریه، رسانه های جهان بر حضور گسترده نظامی ایالات متحده در سراسر جهان تمرکز می کنند و تعداد پایگاه های بیشمار واشنگتن در دیگر کشورها را برجسته می سازند اما شاید بهتر باشد بدانیم خوی استعمار و تجاوز در بریتانیا هم چندان کمتر از آمریکا نیست.

کارشناسان با بررسی اسناد خارج شده از حالت محرمانگی در یافته اند که ارتش انگلیس دارای ۱۴۵ پایگاه در ۴۲ کشور جهان است. میزان این حضور فراتر از حد تصور است به گونه ای که بسیاری از تحلیلگران نظامی، انگلیس را پس از ایالات متحده دارای بزرگترین شبکه نظامی گسترده شده در سرتاسر جهان می دانند.

 اطلاعات فوق که برای نخستین بار از سوی تارنمای «Declassified UK» فاش شد، موجب شگفتی همگان گردید. لندن ۱۷ تاسیسات نظامی جداگانه در قبرس و ۱۵ مورد در عربستان سعودی و ۱۶ پایگاه در عمان دارد. جالب است که انگلستان با پادشاهی های هر دو کشور عربی فوق رابطه ای به شدت نزدیک و ویژه دارد. بخش مهمی از آمار نظامیان انگلیسی در خارج این کشور هنوز پنهان است پس بنابراین در آمار فوق محاسبه نمی شود.

گفته می شود ۶۰ مورد از این پایگاه ها از سوی لندن به صورت مستقیم مدیریت می شوند و در ۸۵ پایگاه نیز اداره امور به صورت مشترک یا از سوی کشور میزبان انجام می گردد.

جالب اینجاست آماری که بیان شد، اطلاعاتی هستند که از حالت محرمانه خارج شده اند و به طور قطع این کشور باید دارای تعداد بسیاری بیشتری پایگاه یا حداقل نیروهای رزمی کوچک تر در دیگر بخش های جهان باشد. برخی حتی نیروهای حافظ صلح انگلیس در سودان جنوبی یا قبرس و ناتو را هم بخشی از نیروهای نظامی این کشور می دانند.

بخش مهمی از آمار نظامیان انگلیسی در خارج این کشور هنوز پنهان است پس بنابراین در آمار فوق محاسبه نمی شود.

این اطلاعات تنها  چند روز پس از آن منتشر شد که نخست وزیر بوریس جانسون اعلام کرد ۱۶ میلیارد پوند بودجه اضافی را برای ارتش انگلیس طی چهار سال آینده هزینه می کند.  این مبلغ به مفهوم اختصاص ۱۰ درصد بودجه نظامی بیشتر برای ارتش این کشور است.

ماه گذشته، مایکل فالون وزیر دفاع پیشین انگلیس هم  عنوان داشت، کشورش به حضور دائمی تر در منطقه آسیا و اقیانوسیه نیاز دارد.

 بن والاس  وزیر دفاع فعلی انگلیس اما از این  صریح تر رفتار کرد و در ماه سپتامبر از سرمایه گذاری ۲۳.۸ میلیون پوندی برای توسعه ارتش و پایگاه های دریایی انگلیس در عمان به منظور استقرار ناوهای هواپیمابر جدید نیروی دریایی سلطنتی و همچنین افزایش تعداد تانک خبر داد.

ژنرال کارلتون اسمیت نیز اخیراً گفته بود: ما فکر می کنیم شرایط حضور مداوم ارتش انگلیس (در آسیا) وجود دارد.

برخی تحلیلگران اعتقاد دارند، یکی از مهمترین اهداف لندن در افزایش حضور نظامی در اقصی نقاط جهان، محاصره چین است. افزایش قدرت چین موجب شده است تا مقامات در لندن راه مقابله با پکن را افزایش تعداد پایگاه نظامی خود در آسیا و اقیانوسیه بدانند. اکنون انگلیس در ۵ کشور همسایه چین پایگاه نظامی دارد.

پایگاه لجستیک دریایی در سنگاپور یکی از این پایگاه ها است که سیطره انگلستان را بر تنگه مالاکا یعنی گلوگاه بین دریای جنوبی چین و اقیانوس هند نشان می دهد. از سوی دیگر نخبه ترین افراد پلیس و نیروهای امنیتی سنگاپور هم به وسیله ژانرال های پیشکسوت ارتش انگلیس گزینش و استخدام می شوند. انگلستان همچنین سه پایگاه در برونئی دارد. استرالیا هم که مستعمره انگلیس است و بسیاری از نفرات برگزیده انگلیسی سمت های مهمی را در ارتش استرالیا در اختیار دارند.

روباه پیر البته در منطقه خاورمیانه حضور سنتی و دیرینه ای داشته و دارد و پایگاه های پرشماری را از افغانستان و پاکستان گرفته تا پادشاهی های عربی حوزه خلیج فارس و کشورهای شمال آفریقا در اختیار دارد. 

تصویر فوق وضعیت پایگاه های نظامی انگلیس در شبه جزیره عربستان را نشان می دهد. 

پایان/

۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۱
کد خبر: 7917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 7 =