چه کسی برای بازار 12 میلیارد دلاری فولاد ایران تصمیم می‌گیرد؟

مدیریت بازار 12 میلیون دلاری فولاد کشور با تولید 30 میلیون تن از این محصول در هفته های اخیر با افت و خیزهای جدی مواجه شده است.

به گزارش تحریریه، "چرا باید معاملات فولاد تحت کنترل وزارت صمت باشد؟ آن هم در دست افرادی که شاید یک ساعت هم در یک کارخانه کار نکرده باشند و باید برای 30 میلیون تن فولاد که بالای 12 میلیارد دلار قیمت دارد، تصمیم بگیرند؟"  اینها انتقادهای صریح اعضای انجمن فولاد کشور نسبت به تحولاتی است که اخیرا در خصوص مدیریت عرضه این محصول در بورس کالا رقم خورده است.

بررسیها نشان میدهد قیمتگذاری فولاد در بورس کالا منجر به افزایش قیمت اقلامی که برای تامین نیاز داخلی مصرف میشوند شده است. در واقع سازوکار رینگ صادراتی بورس کالا در کنار جهش ارز و تمایل بیشتر تولیدکنندگان برای صادرات،‌عرضه و تقاضا در داخل کشور را بهم زده است. 

تاکنون حدود 2 میلیون تن فولاد به کشورهای مختلف صادر شده است و این روند تا پاین سال ادامه خواهد داشت. هرچند شیوع کرونا در ماهها ابتدایی سال منجر به کاهش صادرات این محصول ارز آور شده اما پیش بینی میشود در ماههای آتی صادرات فولاد کشور شدت بگیرد.

همانطور که اشاره شد،  امسال انتظار می‌رود تولید فولاد کشور به حدود ۳۰ میلیون تن برسد که از این رقم بیش از ۱۰ میلیون تن راهی بازارهای صادراتی خواهد شد.

چندی قبل  انجمن فولاد در نامه هشدارآمیز سه درخواست را وزارت صمت مطرح کرده بود. این انجمن درخواست کرده بود که:

۱) تمامی محدودیت‌های صادراتی آهن و فولاد کشور به فوریت مرتفع گردد.

۲) توسعه صادرات به عنوان یکی از اهداف اصلی کارگروه تنظیم بازار (حداقل در خصوص فولاد) در اولویت قرار گیرد.

۳) همانند سایر کشورهای فولادساز دنیا، مشوق‌های صادراتی وضع و به سرعت اجرایی گردد.

فولادیها در اوایل سال نسبت به رفع موانع صادرات هشدار داده بودند و حالا از مدیریت عرضه و قیمت گذاری این محصول مهم فلزی گلایه میکنند. حالا باید منتظر ماند و دید در روزهای آتی فرایند قیمت گذاری فولاد با ورود مجلس و تاکید دولت بر قیمت گذاری بر مبنای 80 درصد قیمت منطقه CIS به کجا خواهد رسید.

پایان/

۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۰
کد خبر: 7924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 4 =