شیوه نامه جدید فولاد در آزمون نقد، 4 نقطه قوت و 2 نقطه ضعف

شیوه نامه جدید فولاد نشان می دهد که 4 نقطه قوت و 2 نقطه ضعف کلی را برای آن می توان برشمرد.

به گزارش تحریریه، بررسی محتوای شیوه نامه جدید فولاد نشان می دهد که در تدوین آن به گونه ای برنامه ریزی شده که برخی ضعفها را پوشانده و از چند مساله مهم و اثرگذار غفلت شده است.

نقاط قوت عبارتند از:

1- حذف قیمت‌گذاری دستوری که با کارکرد ذاتی بازار سرمایه در تناقض است یک گام به جلو برای عرضه در بورس کالا است و می‌تواند الگوی عرضه سایر کالاها در بورس قرار گیرد.

2- تعیین قیمت پایه بصورت ضریبی از قیمت منطقه‌ای شمش و محصولات فولادی و استقلال قیمت محصولات از فولادی از قیمت شمش موجب می‌شود قیمت هر محصول بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شود و فاصله همیشگی بین قیمت شمش و سایر محصولات وجود نداشته باشد که این موضوع در مقاطعی موجب می‌شد قیمت داخلی یک محصول با قیمت جهانی آن همسو نباشد.

3- الزام به عرضه کلیه محصولات شمش، اسلب، انواع ورق و مقاطع طویل (میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی) در بورس کالا توسط واحدهای فعال در زنجیره فولاد و ممنوعیت فروش خارج از شبکه موجب ایجاد شفافیت در زنجیره خواهد شد.

4- به موجب تبصره (1) صادرات محصولات زنجیره فولاد منوط به رعایت عرضه هفتگی در بورس کالا شده است و تبصره (2) ناظر بر جلوگیری از خام فروشی و جایگزینی حداقل20 درصد از صادرات شمش توسط محصولات فولادی است.

نقاط ضعف عبارتند از:

1- محول شدن تعیین خط مشی‌ها و کنترلها به وزارت صنعت مهمترین نقطه ضعف شیوه‌نامه است. چرا که شرکتهای فولادی زیرمجموعه وزارت صنعت هستند و انتظار می‌رود با توجه به صدای رسای تولیدکنندگان تصمیمات به نفع آنها باشد و منافع مصرف‌کنندگان نادیده گرفته شود. لذا واگذاری این اختیارات به «کمیته تخصصی محصولات فولادی» می‌تواند خط مشی‌ها را براساس منافع ملی تعیین کند.

2- موضوع واحدهای کوچک به ویژه در حلقه‌های پایانی زنجیره فولاد که واجد استانداردهای لازم برای فعالیت در بورس نیستند در شیوه‌نامه مغفول مانده است. لازم است برای حضور و فعالیت این دسته از واحدها سازوکارهای لازم در شیوه‌نامه پیش‌بینی شود.

پایان/

۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۷
کد خبر: 7943

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =