چرا بازار طلا و بازار خودرو افزایش قیمت دلار را جدی نگرفت؟

بررسی بازارهای خودرو و طلا نشان می دهد که این بازارها افزایش قیمت دلار در چند روز اخیر را جدی نگرفته اند.

به گزارش تحریریه، بررسی بازارهای طلا و خودرو نشان می دهد که این بازارها افزایش قیمت طلا و خودرو را در روزهای اخیر جدی نگرفته و به شکل متفاوتی منطبق بر فهم بلندمدت از انتظارات قیمتی رفتار کرده اند.

بازار طلا در روز شنبه امروز با علیرغم افزایش 250 تومانی در قیمت دلار آمریکا کاهشی بود و خریداران افزایش قیمت دلار را باور نکردند. تجربه نشان می دهد که قیمت دلار در بازار آزاد هم به طور کامل در اختیار بانک مرکزی است و سایر متغیرها تبعی هستند و نمی توانند موتور تغییرات مستقل باشند.

در بازار خودرو شرایط مشابهی حاکم شده است. شرکت های خودروسازی مانند کرمان موتور، مدیران خودرو، گروه بهمن و ... شروع به فروش اقساطی و فروش فوری کرده اند که نشان می دهد برنامه آنها برای زیست با دلار کاهشی است و نه افزایشی.

ایران خودرو هم در یک فرصت طلبی خاص، مزایده خودروهای گران قیمت خود را پیش از آغاز کاهش در بازار ارز برگزار و مدل هایی مانند مرسدس بنز E 200 را با قیمت پایه سرسام آور 7 میلیارد و 500 میلیون تومان عرضه کرد. این مدل هم اکنون با قیمت 5 میلیارد تومان هم خریداری ندارد.

فهم عمومی بازار از افزایش اندک در نرخ ارز در روزهای اخیر این است که دولت به دلیل نارضایتی از تصویب طرح «اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها و صیانت از حقوق مردم» در مجلس شورای اسلامی و تایید آن به وسیله شورای نگهبان، با ابزار بانک مرکزی به گروکشی در بازار ارز دست زده است. به همین دلیل در بازارهای طلا و خودرو که دولت مانند بازار ارز فاعل مایشا نیست، کاهش قیمتها ادامه پیدا کرده است.

نتیجه اینکه، کسی افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر را جدی نگرفته و بدون تردید شاهد کاهش نرخ ارز در روزهای آتی خواهیم بود. نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری 1400 باعث شده است تا دولت برای بازی سیاسی با متغیرهای اقتصادی در تگنای زمان باشد و به همین دلیل مجلس و جناحهای سیاسی مخالف دولت به ماجرا واکنش جدی نشان نداده و به بازی بانک مرکزی بی اعتنایی کرده اند.

پایان/

۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۹
کد خبر: 7962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =