جنگ نفت‌کش‌ها به سواحل اسرائیل و عربستان کشیده شد

دریانوردی، نفت‌کش‌ها، کشتی‌های جنگی و تجاری و همه بنادر دریای سرخ حتی بندر «ایلات» رژیم اسرائیل در تیررس موشک‌های انصارالله قرار گرفته هستند.

به گزارش تحریریه، عبدالباری عطوان در روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» نوشت، بندر جده به عنوان پایتخت اقتصادی عربستان روز دوشنبه در شرایطی صبح خود را آغاز کرد که یک نفت‌کش حامل پرچم سنگاپور در این بندر دچار حادثه شد. این نفت‌کش ۶۰ هزار تُن بنزین با خود حمل می‌کرد. این موضوع سبب شعله ورشدن آتش در نفت‌کش و بسته شدن این بندر شد. هیچ گروهی مسوولیت این حمله را بر عهده نگرفته است.

این سومین حمله به نفت‌کش‌ها طی یک ماه گذشته بود. در یکی از ۲ حمله گذشته مراکز نفتی وابسته به شرکت آرامکو با موشک‌ بالدار کروز «قدس ۲» هدف قرار گرفت. این موشک در ارتفاع کمی حرکت می کند و به همین دلیل رادارها نمی توانند آن را ردیابی کنند. گروه انصارالله یمن مسوولیت حمله چندی پیش به انبارهای نفت وابسته به شرکت نفت آرامکو را که سبب از بین رفتن ۱۵ درصد از ذخایر آن شد، بر عهده گرفت. موشک ها با پیمودن ۶۵۰ کیلومتر و بدون سامانه دفاع موشکی آمریکایی «پاتریوت» آمریکا، رادارها و پدافند هوایی عربستان قادر به رهگیری آن باشند، به هدف برخورد کردند.

۱۲ درصد از تجارت جهانی در تیررس موشک‌های انصارالله یمن

آشکار است که جنگ نفتکش ها از آب‌های خلیج فارس تا دریای سرخ قابل امتداد شده است. بندرهای ینبع، جده و جازان عربستان در راس اهداف قرار دارند. این موضوع، نگرانی‌هایی را برای مقامات سعودی و همپیمانان غربی آنان به دنبال داشته است. زیرا بیش از ۱۲ درصد از حجم تجارت جهانی از طریق دریای سرخ و کانال سوئز صورت می‌گیرد.

تنش‌ها در شرایطی شدت یافته است که افزایش موج عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی یکی از نتایج نشست سه جانبه چند روز پیش «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی، «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا و «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان در شهر «نیوم» عربستان در ساحل دریای سرخ ارزیابی می شود. چند روز پس از این نشست «جرد کوشنر» داماد و مشاور ترامپ و معمار طرح «معامله قرن» به عربستان و قطر سفر کرد. اگر چه اهداف این سفر مبهم است، اما برخی منابع غربی پس از این سفر از احتمال حمله آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران از پایگاه‌های آمریکا در این ۲ کشور سخن به میان آوردند.

همه این تحولات در شرایط رخ می دهد که دریانوردی در دریای سرخ و همه بنادر ساحلی، نفت‌کش‌ها، کشتی‌های جنگی و تجاری موجود در تیررس انصارالله همپیمانِ قدرتمند ایران قرار دارد و تجارت در کانال سوئز یکی از قربانیان این تهدیدها است.

موشک‌هایی که بندر ایلات را هدف قرار خواهند داد.

به اعتقاد این تحلیلگر، سه روز پیش دو بمب افکن غول پیکر آمریکا از نوع «B۵۲» با هدف حمایت از جنگنده‌های «اف ۱۶» سعودی در آسمان‌ این کشور به پرواز درآمدند تا پیام تهدید آشکاری را علیه ایران ارسال کنند. با وجود چنین تنش‌هایی در منطقه ملتهب خاورمیانه این سوال مطرح است که آیا جنگ نفت‌کش‌ها عکس‌العملی در برابر اینگونه جنجال‌آفرینی‌های آمریکا و همچنین پیام هشداری به عربستان و دیگر کشورهای عربی است پایگاه‌های آمریکا در منطقه در تیررس قرار دارند؟ موشک‌های یمنی که پیشرفت تکنولوژی نظامی ایران را به رخ می‌کشند در بنادر جده، ینبع، جازان و ابقیق متوقف نخواهند شد. دور از ذهن نیست که این موشک‌ها با هدف قرار دادن بندر ایلات رژیم صهیونیستی در ورودی خلیج عقبه و حتی هدف قراردادن کشتی‌های این رژیم در دریای سرخ شگفتی خلق کنند.

پایان/

۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۸
کد خبر: 8037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 9 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
      0 0
      گاوه شیرده آماده شیر دهی به همه کشورهای اروپایی وامریکایی است .