افکار عمومی جهان عرب علیه توافق آبراهام

نظرسنجی در چند کشور عربی نشان می دهد افکارعمومی عربی نسبت به سرنوشت فلسطینی ها حساسیت بیشتری نسبت به حاکمان دارد و به همین دلیل به شدت با توافق عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی مخالفت می کنند.

به گزارش تحریریه، در چند ماهه اخیر دونالد ترامپ به دلایل گوناگون میانجی گری برای برقراری رابطه میان کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی را در دستور کار قرار داده است. وی در ابتدا موفق شد نظر امارات و بحرین را برای عادی سازی رابطه با این رژیم جلب کند و سپس سودان نیز با وعده کمک مالی عربستان به دو کشور فوق پیوست. اخیرا رئیس جمهوری آمریکا با وعده به رسمیت شناختن حاکمیت مراکش بر بخش هایی از کشور عربی صحرا رهبران این کشور را نیز برای برقراری روابط با تل آویو متقاعد ساخت. همه این اتفاقات در حالی رخ می دهد که این توافق ها نه تنها برای فلسطینی ها نتیجه ای ندارد بلکه افکارعمومی همین کشورهای عربی نیز به شدت با این اقدامات مخالفت می کنند.

تارنمای مرکز پژوهشی «Arab Barometer » که به افکارسنجی در ۱۴ کشور عربی می پردازد  نظرسنجی را در میان مردم کشورهای لبنان، مراکش، الجزیره، تونس، لیبی و اردن انجام داده است. جالب اینجاست در این پژوهش اکثریت پاسخ دهندگان به این پرسش که آیا با  طرح دوستی و عادی سازی روابط کشورهای عربی به رژیم صهیونیستی موافق هستند، پاسخ منفی دادند.

در این میان پاسخ دهندگان لبنانی بالاترین میزان حمایت از توافق های عادی سازی روابط بین بحرین و امارات با این رژیم را بیان کردند. تنها ۲۰ درصد شرکت کنندگان لبنانی در نظرسنجی نسبت به آن ابراز علاقه و خوشبینی داشتند.

مراکش دیگر کشوری که به تازگی خبرهایی در زمینه بده بستان سیاسی این کشور با واشنگتن و تل آویو  در قبال عادی سازی روابط مطرح شده است. جالب اینجاست تنها ۹ درصد مردم این کشور طرح عادی سازی رابطه با اسرائیل را پسندیدند. همچنین فقط ۹ درصد مردم الجزایر که به شدت با اقدام اخیر مراکش مخالف هستند از این دلالی ترامپ در خاورمیانه ابراز رضایت کردند.   

مردم دیگر کشورهای عربی هم چندان نسبت به آینده عادی سازی روابط بحرین و امارات با رژیم صهیونیستی خوش بین نبوده اند. در اردن ۳ در تونس ۸ و در لیبی ۵ درصد مردم از عادی سازی رابطه حمایت داشته اند.  

جالب اینجا است که همین موسسه در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ در ۱۲ کشورعربی به صورت رو در رو نظرسنجی را انجام داد و این سوال را مطرح کرد که آیا منافعی را در عادی سازی روابط سیاسی کشورهای عربی با اسرائیل متصور هستند که ظاهرا آمار آن حتی از نظر سنجی کنونی متفاوت و مثبت تر بود. درآن زمان هم حمایت از عادی سازی روابط پایین بود اما به نظر می رسد اوضاع از شرایط فعلی برای اسرائیل بهتر بود. در سودان ۳۲ درصد برقراری رابطه را مفید ارزیابی کردند. این بالاترین آمار در کل کشورهای عربی بود.

در لبنان اما این آمار در همان زمان هم نزدیک به ۱۹ درصد بود. مصر با ۲۳ درصد و اردن با ۱۴ درصد و مراکش با ۱۳ درصد در رتبه های بعدی قرار داشتند. در الجزایر و تونس نیز به ترتیب ۱۲ و ۹ درصد مردم نسبت به آینده روابط میان اعراب و رژیم صهیونیستی خوش بین بودند.

به اعتقاد این موسسه، مقایسه و تحلیل نتایج نظرسنجی ها نشان می دهد در بیشتر کشورهای عربی دیدگاه مردم با حاکمان متفاوت است و افکارعمومی این کشورها هنوز به شدت از فلسطینی ها و حقوق آنها حمایت می کند. در بیشتر این کشورها مردم از عادی سازی روابط سیاسی رهبرانشان با تل آویو حمایت نمی کنند.

پایان/

۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
کد خبر: 8088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =