انتخاب برلین در جنگ سرد آمریکا و چین، واشنگتن یا پکن؟

اعتماد مردم و مقامات آلمانی به آمریکا در دوره دونالد ترامپ به اندازه ای کم شده است که آن ها تاکید دارند برلین در تنش احتمالی میان واشنگتن و پکن، با بی‌توجهی به وضعیت متحد فراآتلانتیکی خود به سوی چین باید متمایل شود.

به گزارش تحریریه، «پالس برلین» (Berlin Pulse) نشریه سیاست خارجی آلمانی وابسته به بنیاد «کوربر»، در نظرسنجی اخیر خود به این نتیجه رسید که ۸۲ درصد از پاسخ دهندگان معتقدند در صورت شروع جنگ سرد بین چین و ایالات‌متحده، آلمان باید بی‌طرف بماند.

 ۲ دلیل می‌تواند این باور آلمانی‌ها را توجیه کند. نخست اینکه تجربه تاریخی تقسیم آلمان در طول جنگ سرد بین آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی به بهبود انتخاب‌های دیپلماتیک آلمان کمک کرد. دوم، بی‌طرف ماندن در بازی قدرت‌های بزرگ یک راه برای رسیدن به خودمختاری ژئوپلتیک است که آلمان در نهایت به دنبال دستیابی آن است. بنابراین خویشتنداری مردم آلمان در زمان وقوع جنگ سرد بین این ۲ کشور و اعلام بی‌طرفی امری منطقی به نظر می‌رسد.

اکنون اما وضعیت روابط دولت آلمان با ایالات‌متحده و چین چگونه است؟ برای مدت طولانی آلمان از بسیاری جنبه‌ها به ویژه در حوزه امنیت به آمریکا تکیه کرده‌بود. افزون بر آن، آلمان ارزش‌های مشابهی با ایالات متحده دارد. در سال‌های اخیر اما آلمان و اروپا به این نتیجه رسیده‌اند که باید مستقل‌تر از آمریکا حرکت کنند. تصمیمات دولت ترامپ روابط اروپا-آمریکا و آلمان- آمریکا را به شدت به خطر انداخته‌است.

با وجود اینکه پیروزی «جو بایدن» امید اندکی برای بهبود روابط ایجاد می‌کند اما ترمیم اعتماد از دست رفته کار دشواری خواهد بود. برخی از کارشناسان بر این باورند که اروپا و آلمان نباید کورکورانه از آمریکا تبعیت کنند. برخی از ناظران در آلمان و اروپا دریافته‌اند که آمریکا فقط برای تحقق منافع خود از اروپا استفاده می‌کند.

چین از آلمان و اروپا حمایت می‌کند تا مسیر استراتژیک مستقلی از آمریکا را دنبال کنند. این بدان معناست که آلمان باید وابستگی خود را به آمریکا کاهش داده و براساس منافع خود تصمیم‌گیری کند.

طبق گزارش این نشریه، چین و آلمان از نظر نظام سیاسی و ایدئولوژیکی با یکدیگر متفاوت هستند اما آلمان می‌تواند برای تعامل با چین در برخی موضوعات انعطاف به خرج دهد. در چشم‌انداز استراتژیک مناسبات و همکاری‌های آلمان- چین که در مارس ۲۰۱۹ منتشر شد، اتحادیه اروپا چین را به عنوان یک شریک در همکاری‌ها، شریک مذاکره، رقیبی اقتصادی و در نهایت یک رقیب سیستماتیک تعریف کرد.

چین بزرگترین شریک آلمان از نظر فعالیت‌های تجاری و همچنین از نظر همکاری برای مقابله با تغییرات آب و هوایی است. انعطاف پذیری آلمان برای انجام همکاری عملی با چین به نفع برلین خواهد بود. بنابراین روابط آلمان با ایالات‌متحده و چین از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود و تأثیر بسزایی در نگاه جهانی به این کشور به عنوان یک عامل متعادل‌کننده روابط دیپلماتیک خواهد داشت.  

پایان/

۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۱
کد خبر: 8116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =