افزایش سه برابری ناامیدی در ترکیه

بررسی موسسات بین المللی در کنار آمار ناامیدکننده اقتصادی از داخل ترکیه نشان می دهند هراس از آینده و گسترش فقر در این کشور درکنار تداوم همه گیری کرونا که یکساله شده، پایه‌های حکومت رجب طیب اردوغان را به لرزه درآورد است.

به گزارش تحریریه، «حسین گوکسوی» خیاطی است که پس از شیوع بیماری کرونا و درگیری با نوعی بیماری جسمانی تحت فشار شدید گرسنگی قرار گرفته‌ بود. وی در شرایط کنونی بیش از پیش نگران آینده خود و همچنین میزان اثرگذاری اقدامات ترکیه برای مهار فقر است اما او تنها فرد نگران در ترکیه نیست.

خبرگزاری «رویترز» در گزارشی از شرایط اقتصادی ترکیه آورده است، گرچه قرنطینه دو ماهه در ژوئن به پایان رسید اما هنوز هم حدود چهار میلیون شهروند ترکیه برای گذران زندگی به کمک های دولتی نیازمندند. این در حالی است که حتی کارگران غیررسمی نیز بیشتر حمایت مالی دولتی خود را از دست دادند.

اردوغان چندی پیش اعلام کرد که اقتصاد این کشور پس از گذار از کرونا قدرتمندتر از گذشته ظاهر خواهد شد، حتی اگر این گشایش با تاخیر به دست آید. وی همچنین افزود: مبلغ ۱۰۰ میلیارد لیر را در قالب بسته‌ای با عنوان «سپر توسعه اقتصادی» برای کاهش تاثیرات ویروس کرونا اختصاص داده‌ایم.

این طرح کمکی تا حدی دستمزد بسیاری از کارگران ثبت شده را پوشش می دهد و بودجه حدود ۲ میلیون خانوار نیازمند را تأمین می کند. اما یک سوم از مجموع نیروی کار کم مهارت در ترکیه کارگرانی هستند که به طور غیررسمی وخصوصی به صورت روز مزد کسب درآمد می‌کنند؛ این گروه به عنوان یک بخش خصوصی، تحت سلطه مشاغل کوچک و امور مالی عمومی قرار دارند و  از رکود اقتصادی ۲۰۱۸-۲۰۱۹ به شدت خسته و ناامید شده‌بودند؛ وجود نارضایتی در این قشر، کشور را کاملا آسیب پذیر می‌کند.

شمار افرادی که ناامیدی خود  را در یافتن شغل اعلام کردند، طی یک سال تقریبا سه برابر شد

منبع: اداره آمار ترکیه

ذخایر بانک مرکزی این کشور که برای حمایت‌های مالی ناشی از شیوع بیماری کرونا مورد استفاده قرار می‌گیرد، به شدت کاهش یافته و روند سقوط ارزش لیر را تسریع کرده‌است. این موضوع به نوبه خود باعث افزایش قیمت کالاهای اساسی وارداتی می‌شود.

طبق قانون، اردوغان می تواند در ازای پرداخت هزینه‌های مالی، ممنوعیت اخراج کارگران را برای محافظت از آنان تا اواسط سال ۲۰۲۱ تمدید کند؛ موضوعی که به باور کارشناسان خط مشی‌ پایداری نیستند. چون به محض برداشته شدن این حمایت‌ها، با اخراج‌های گسترده، نرخ فقر جهش ناگهانی خواهد داشت. از طرف دیگر حضور حدود سه میلیون و ۶۰۰ هزار  پناهنده سوری که در رکود اقتصادی قبلی ترکیه با واکنش شدید روبه‌رو شدند و همچنین آن دسته از پناهندگانی که امسال بیکار بودند از حمایت و  امنیت شغلی کمی برخوردار شدند.

تشدید پیامد شیوع بیماری کرونا در ترکیه

طبق آمارها ۱.۴ میلیون شهروند ترک از جست وجو برای کار دلسرد و ناامید بودند؛ آماری که تقریبا نسبت به سال گذشته سه برابر شده‌ است. همچنین، برپایه نظرسنجی مرکز تحقیقات اقتصادی استانبول، تقریبا نیمی از کسانی که ماه گذشته شغل داشتند، نگران از دست دادن شغل خود در فصل زمستان بودند.

ترکیه نیز مانند چندین کشور دیگر  در ماه آوریل اکثر مشاغل را تعطیل، مرزها و سفرهای بین شهری را لغو و اخراج کارگران را ممنوع کرد. این کشور همچنین دستورالعمل‌های اقامت در خانه را به طور جزئی برقرار کرد.

منبع: اداره آمار ترکیه

«مریم یلدیریم» که ۲ ماه پیش یک فروشگاه لباس زنانه در استانبول افتتاح کرد، می‌گوید که بازگشت به قرنطینه بدترین کابوس او بود. به گفته وی، این موضوع اکنون دغدغه اکثر مشاغل کوچک در ترکیه است.

طبق یافته‌های بانک جهانی، مشاغل از دست رفته در بخش‌های خدمات، گردشگری و ساخت وساز بیشتر از دیگران به قشر فقیر ترکیه آسیب می‌رساند. لازم به ذکر است که شیوع ویروس کرونا نیز اضطراب اقتصادی را در این کشور افزایش داده‌است.

پایان/

۸ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۶
کد خبر: 8135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 14 =