چرا فشار دولت ژاپن بر تویوتا افزایش یافت؟

تویوتا به عنوان بزرگترین شرکت خودروساز جهان از سوی مقامات و کارشناسان ژاپنی تحت فشار قرار گرفته است که باید در صنعت خودروهای برقی فعال شود.

به گزارش تحریریه،  تصمیم دولت ژاپن مبنی بر ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی تا ۱۵ سال آینده نشان می دهد که بیشتر کشورهای پیشرفته جهان تا دو دهه آینده چشم خود را بر روی تولید و فروش خودروها با سوخت فسیلی خواهند بست و برای گسترش تولید خودروهای پاک سرمایه گذاری خواهند کرد.

در ماه های اخیر مدیران دو شرکت بزرگ خودروساز ژاپن یعنی تویوتا و هوندا در معرض این پرسش قرار داشته اند که چرا در حالی که جهان خود را برای خودروی الکتریکی آماده می کند، بسیاری از شرکت های ژاتپنی بیکار نشسته اند و با این روش فرصت را از دست می دهند. 

به این دو شرکت توصیه شده است حال که دولت ژاپن برنامه خود تا سال ۲۰۳۰ در زمینه ممنوعیت موتورهای درونسوز را اعلام کرده بهتر است آنها هم مسیر شرکت خودروسازی تسلا را در پیش بگیرند.

«یوشیدا سوگا» نخست وزیر ژاپن به تازگی اعلام کرده است که به خاطر کاهش تولید دی اکسید کربن در دهه ۲۰۳۰ تنها به خودروهای هیبرید و برقی اجازه فعالیت می دهد. این قانون برای شرکت های خودروساز ژاپنی هشداری است تا بر برنامه خود در زمینه خوردهای برقی بیشتر تمرکز کنند.

وزیر اقتصاد، تجارت و صنعت این کشور هم گفته است، ژاپنی ها به دنبال آن هستند خودروهایی را برای کشورشان تولید کنند که به محیط زیست کمتر اسیب می رساند.

وی افزود، در میانه دهه ۲۰۳۰ دیگر به خودروهای با سوخت فسیلی اجازه تولید و عرضه به بازار داده نمی شود. 

سومین اقتصاد بزرگ جهان تلاش دارد تا زودتر از آلمان به عنوان کشوری پیشرو در حوزه خودروهای پاک وارد عرصه شود. ژاپن هدف خود را رسیدن به سطح توقف تولید دی اکسید کرین تا سال ۲۰۵۰ قرار داده است. دولت قبلی توکیو کاهش ۸۰ درصد تولید این گاز خطرناک تا نیمه قرن ۲۱ را هدف قرار داده بود اما دولت تازه ژاپن در این زمینه پیشگام تر است. نخست وزیر این کشور تاکید دارد «باید ذهنیت خود را تغییر دهیم».

 با اینحال به نظر می رسد مدیران تویوتا به عنوان بزرگترین شرکت خودروساز جهان در مقابل رویکرد سبز نسبت به خودرو مقاومت می کنند. نخستین دلیل مدیران این شرکت قیمت بالای خودروهای برقی است. به اعتقاد آنها ارزان ترین خودروی برقی شرکت تسلا اکنون ۳۸ هزار دلار قیمت دارد. اگرچه قول داده شد تا قیمت یک مدل خودروی این شرکت تا ۲۵ هزار دلار پایین بیاید اما این امر بسیار سخت و دست نیافتنی خواهد بود. حتی کم کردن از قیمت خودرو با کاهش باتری هم چندان پاسخگو نخواهد بود. تسلا باید راهی را پیدا کند تا به این سطح قیمتی برسد. انتقاد دوم مسئولان این شرکت به توانایی کشور در تامین برق مصرفی خودروها به ویژه در تابستان مربوط بود.

کارشناسان به تویوتا پیشنهاد می کنند یا راه تسلا را برود یا اینکه یک مسیر را برای خودش طراحی و اجرا کند. تسلا به تازگی از باتری جدیدی برای خودرو رونمایی کرد که سرعت شارژ کامل آن از ۲۵ دقیقه به ۱۵ دقیقه کاهش یافته است. این باتری تنها در ۷ دقیقه ۵۰ درصد شارژ می شود و می تواند پاسخگوی نیاز کوتاه مدت مصرف کننده باشد. این زمان به اندازه میزان معطلی راننده در پمپ بنزین است.

البته به تازگی تویوتا هم در زمینه دستیابی به باتری هایی به روزتر برای خودروهای خود به سرمایه گذاری و ابتکاراتی تازه روی آورده است. 

در دهه هفتاn میلادی خودروسازان ژاپنی مقلد محض خودروسازان آمریکایی بودند، اما از دهه 90 میلادی به طور کامل راه خود را جدا کرده و سرآمد بازارهای جهانی شده اند. باید دید که آیا ژاپنی ها قادر به تکرار تاریخ و جا گذاشتن رقیب متقلب خود تسلا که از فناوری های سازمان ناسا استفاده می کند؛ خواهند شد یا خیر؟

پایان/

۸ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۱
کد خبر: 8150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 10 =