حمایت اصولگرایان از لاریجانی منتفی است

یک فعال سیاسی اصولگرا معتقد است فقط گروهی اقلیت در اصولگرایان از لاریجانی ممکن است حمایت کنند، ولی این حمایت کارآمدی برای کسب رای را نخواهد داشت.

به گزارش تحریریه، اختلافات جریانات سیاسی در زمان نزدیکی به انتخابات‌ها بروز و ظهور پیدا می‌کند. در حال حاضر احتمال ائتلاف میان همه احزاب اصول‌گرا یکی از سوالاتی است که ذهن برخی از مردم و تحلیل‌گران سیاسی را به خود مشغول کرده است. این موضوع با افزایش حواشی میان مسئولان کشور در ماه‌های اخیر شدت گرفته است. در این میان مشخص نیست که علی لاریجانی از سوی چه جریانی به انتخابات ورود خواهد کرد. در همین خصوص گفت‌وگویی با امیررضا واعظی آشتیانی، فعال سیاسی اصولگرا داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

با نـــزدیک شدن به زمان انتخابات، شبهاتی پیـــرامون احـــتمال ائتلاف جریان‌های سیاسی به وجود آمده است. آیا اصولگرایان و جبهه پایداری خواهند توانست دست به ائتلاف بزنند؟

مانند تجربیات گذشته، ائتلاف اتفاق می‌افتد. مشکل در جزئیات است، اما خوشبختانه در اصول اختلافی وجود ندارد. یکی از ویژگی‌های دو حزب این است که تنها در فرعیات با یکدیگر به تقابل پرداخته و در نهایت به توافق می‌رسند. اعتقاد من این است که این ائتلاف در نهایت شکل خواهد گرفت. انتخابات 1400 انتخابات بسیار مهمی بوده و هرچه گروه‌های سیاسی با آرامش بیشتر و منطق برخورد کنند، هم اثر فرهنگی و اجتماعی مثبت برای جامعه به وجود می‌آید و هم چالش‌ها و بگومگوهای بی‌حاصل نیز اتفاق نمی‌افتد. در خصوص اینکه اصلاح‌طلبان یا اصولگرایان به ائتلاف می‌رسند، در خانواده اصولگرایی تجربه نشان داده است که به ائتلاف خواهند رسید. گاهی پیش آمده که اصول‌گرایان با تعدد نامزد روبه‌رو شده‌اند و این تعدد گاها موجب شده که موفقیت به دست نیاید. اصول‌گرایان این تجربه را دارند. نه تنها اصول‌گرایان بلکه اصلاح‌طلبان و گروه‌های سیاسی دیگر، باید چالش‌های پیش روی خود را درست ارزیابی کنند و نقاط قوت خود را تقویت کنند. از این رو نگرانی بابت اینکه اصولگرایان به تفاهم نرسند، ندارم.

تحلیــل شما از میزان استقبال مردم از انتخابات، خصوصا نامزد یا نامزدهای اصولگرا چیست؟

بخشی از این پاسخ را باید کسانی که کارهای اجرایی را در دست دارند به مردم بدهند. اگر ما در بخش اجرایی خصوصا دولت موفق عمل کرده باشیم، طبیعی است که مردم استقبال بهتری از حضور در انتخابات نشان خواهند داد. اعتقاد و اطمینان عده‌ای از مردم که تعداد آن‌ها می‌تواند قابل توجه باشد، به نظام همچنان پابرجاست. اگر این بخش از مردم دلخوری دارند، این دلخوری از نوع انتخابی که در رابطه با دولت انجام گرفته است. با توجه به این موضوع، تا انتخابات 1400، هرچه گروه‌های سیاسی با منطق‌تر با یکدیگر صحبت کنند، هرچه حاشیه‌ها و بداخلاقی‌های سیاسی را کم کنند و تا روز انتخابات گفت‌وگویی منطقی داشته باشند، مردم امیدوار می‌شوند که گروه‌های سیاسی برای منافع خود دعوا نمی‌کنند و به فکر مطالبات مردم و پیشرفت کشور هستند. متاسفانه در برخی مواقع شاهد هستیم که دعواها و بداخلاقی‌های گروه‌های سیاسی، صرفا حزبی و تشکیلاتی است. مردم از این موضوع ناراحت هستند و می‌گویند ما فراموش شده‌ایم و دعواهای سیاسی جایگزین شده‌اند. هرچه گروه‌های سیاسی با منطق و اصول اخلاقی حرکت کنند، یکدیگر را به چالش نکشند، به مواردی غیرضروری نپردازند و در عین حال به سمت برنامه‌محوری در گفت‌وگوهای خود بروند، بخشی از شرایط حضور مردم را فراهم می‌کنند. مقام معظم رهبری بارها به حضور حداکثری تاکید کرده اند. این حضور به عملکرد دولت، گروه‌ها و احزاب تا 1400 گره خورده است. بخش قابل توجهی از مردم اصول و انقلاب خود را دستمایه دعواهای سیاسی قرار نمی‌دهند.

مــقام معظم رهبری در این سال‌ها چند بار بر لزوم تعامل میان مجلس و دولت تاکید کرده‌اند. آیا گام رو به جلویی در این خصوص برداشته شده است؟

امیدواریم اینگونه باشد. باید قضاوت را منصفانه انجام دهیم. از اینکه سران قوا به هم متلک بیاندازند یا حرف‌های خود را از تریبون‌های رسانه به یکدیگر بزنند، نمی‌تواند آثار خوبی داشته باشیم. نکته دیگر این است که نباید تعامل را تنها از مجلس مطالبه کنیم. این موضوع باید از دولت هم خواسته شود. نباید اینگونه باشد که دولت در مقابل تعامل مجلس هیچ اقدامی نکند یا بالعکس. اینکه سران سه قوه با یکدیگر عکس بگیرند و هر کدام از مطالبات حرف بزنند ولی در عمل فاصله‌هایی وجود داشته باشد. اگر در عمل و گفتار، تعاملی که تحت عنوان تعامل دو سویه و چند سویه مد نظر مقام معظم رهبری است اتفاق بیفتد، آثار خوبی برای انتخابات 1400 به وجود خواهد آمد.

تحلیلی وجود دارد که اصولگرایان از پیروزی خود در انتخابات پیش رو مطمئن هستند. نظر شما در این خصوص چیست؟

تا به حال نشنیده‌ام که گروه‌های اصولگرا به طور رسمی اعلام کنند که ما پیروز انتخابات هستیم. اگر افرادی از جمله بنده به صورت شخصی مدعی چنین موضوعی شد، این نگاه فردی است. اینکه تصور کنند، گروهی از حالا برنده انتخابات هستند، می‌تواند اشتباه باشد. مردم ایران در 48 ساعت منتهی به انتخابات تعیین می‌کنند که چه کسی می‌تواند برنده انتخابات باشد. مجهول بودن انتخاب فرد مورد نظر، یکی از ویژگی‌های انتخابات ریاست جمهوری در ایران است. قطعا این موضوع به این نکته مربوط است که در بحث احزاب ضعیف هستیم و احزابی که بتوانند نقش یک لکوموتیو قوی را ایفا کنند که بخش قابل توجهی از مردم را به سمت مطالبات خود ببرند، وجود ندارند. این از کمبودها و مشکلاتی است که باعث می‌شود انتخابات در ایران غیرقابل پیش‌بینی باشد. در انتخابات گذشته نیز این موضوع را به وضوح دیدیم. تحلیلگران سیاسی و افراد حزبی هرگز پیش‌بینی نمی‌کردند که در 48 ساعت آینده چه کسی رئیس‌جمهور خواهد شد.

اصولگرایان تا به حال به چه گزینه‌هایی رسیده‌اند و آیا آقای لاریجانی نیز در زمره نامزدهای اصولگرایان خواهند بود؟

آقای لاریجانی 12 سال رئیس مجلس بوده، فردی باتجربه در حوزه سیاست است و می‌تواند به خوبی موضوعات را رصد کند. نیازی نیست که نکته‌ای در خصوص ایشان بیان شود. اعتقاد شخصی من بر این است که آقای‌لاریجانی در این دوره به انتخابات ورود نکرده و چند سالی ریکاوری سیاسی داشته باشند. سعی کنند مسائل را رصد کنند. خودشان مختار هستند، اگر بنا دارند تشکل یا گروهی را بنا کنند ولی این احتمال را می‌دهم که در شرایط فعلی اقبال به آقای لاریجانی در گروه‌های سیاسی اصولگرا کم باشد. باور من بر این است که شاید گروهی اقلیت در اصولگرایان از آقای لاریجانی حمایت کنند ولی این حمایت کارآمدی برای کسب رای را نخواهند داشت. اصلاح‌طلبان هم نمی‌خواهند روی آقای لاریجانی سرمایه‌گذاری کنند. چند دستگی راجع به این موضوع مطرح است و یک گروه می‌گوید از او حمایت می‌کنیم و گروه دیگر مخالفت می‌کند. می‌خواهند تتمه اعتبار ایشان را به چالش بکشند و خیریتی در این تصمیم از سوی برخی اصلاح‌طلبان وجود ندارد. آقای‌لاریجانی فردی هوشمند هستند و می‌دانند چه تصمیمی در این خصوص بگیرند.

منبع: آرمان ملی

پایان/

۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۷
کد خبر: 8192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =