ادعای وزیر صمت: جنگ تمام‌عیار  با رانت‌خواران بخش فولاد آغاز شده است

بعد از کلید خوردن تحقیق و تفحص از فولاد، در مجلس شورای اسلامی، وزیر صمت مدعی شده، جنگ تمام‌عیار وزارت صمت با رانت‌خواران بخش فولاد آغاز شده است.

به گزارش تحریریه، اخیرا موضوع تحقیق و تفحص از عملکرد فولاد مبارکه اصفهان به عنوان مهمترین تولید کننده فولاد کشور، در مجلس شورای اسلامی کلید خورد. بررسی دلایل کاهش حجم صادرات، عملکرد مالی انتصابات خلاف قانون، افزایش هزینه های تولید، توزیع رانت، انعقاد قراردادهای پر ابهام، پرداخت حقوق های نجومی و مداخلات متعدد مدیریت در فرآیند خرید در مجتمع فولاد مبارکه و کلیه شرکت های زیر مجموعه از سال ۹۷ تا کنون از محورهای این تحقیق و تفحص است.

از سوی دیگر، رزم حسینی وزیر صنعت، با اشاره به اینکه معادن غیرفعال در کل کشور که حبس شده یا غیرفعال شده‌اند، مجوز آنها به زودی ابطال خواهد شد، تصریح کرد: بیش از 11 هزار پهنه معدنی در کشور با این شرایط داریم که دوباره به مزایده گذاشته شده و فرصت جدید اشتغال ایجاد می‌شود.

وی با انتقاد از اینکه نابرابری و تبعیض اقتصادی در حوزه فولاد وجود دارد ابراز داشت: برای اصلاح آن به همراه رسانه‌ها جنگ تمام عیاری  با رانت‌خواران داریم که بخشی از اقدامات را آغاز کردیم و با مددالهی و پشتیبانی مردم تا حصول نتیجه ادامه خواهیم داد.

گفتنی است، تنها ارزش سالیانه تولیدات  مجتمع  فولاد مبارکه حدود ۵ میلیارد دلار است و همان گونه که نفت و گاز چرخ اقتصاد ایران را می چرخاند، فولاد مبارکه نیز با تولیدات خود صنایع بزرگ دیگری همچون لوازم خانگی، خودرو، لوله های انتقال نفت و گاز و حتی کنتور گاز را تامین می کند و به نوعی بر سر سفره های مردم ایران است.

لازم به ذکر است، فولاد مبارکه در حال حاضر ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تن ظرفیت تولید در سبا و مبارکه دارد که متاسفانه در دو سال اخیر به دلیل سوء مدیریت بیش از ۲ میلیون تن تولید از دست رفته است.

البته مسئولان صنف آهن و فولاد معتقدند که اختلاف قیمت آهن و فولاد در سه مرحله کارخانه، بازار بورس و مصرف کننده موجب شده که عده ای رانت خوار با استفاده از رفتارهای سوداگرانه، افزایش قیمت چشمگیر این محصول را رقم بزنند.

به گزارش تحریریه، رضا شهرستانی، عضو هیئت مدیره انجمن فولاد ایران هم از وضعیت موجود ناراضی است، او می گوید: رانت حاصل از تفاوت قیمت فولاد در بورس کالا و بازار آزاد بین ۲۵ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان است. متأسفانه این امر به دلیل سیاست‌هایی است که قیمت‌های بورس کالا را پایین‌تر از قیمت واقعی نگه داشته و منتج به ایجاد و رشد بازار دلالی شده است، به عنوان نمونه قیمت ورق فولاد در بورس کالا ببین ۶۰۰۰ تا ۶۵۰۰ تومان است، در صورتی که همین ورق بین ۹ تا ۱۱ هزار تومان به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد.حدود ۱۰ میلیون ورق داریم که این اختلاف قیمت موجب شده رقم بالایی رانت ایجاد شود.

نکته جالب توجه اینکه، بعد از مطرح شدن این دست اظهارات صنفی که مطرح کنندگان آن هدافی مانند آزاد سازی قیمت فولاد را دنبال میکنند مجلس شورای دست روی سرچمشه گذاشته و نمایندگان حامی تحقیق و تفحص مستقیما به دنبال کشف حقایق از مجتمع فولاد اصفهان هستند!

پایان/

۱۲ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۳
کد خبر: 8196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 6 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رضا IR ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
      0 0
      فقط در حد حرف ودر عمل چیزی تعغیر نمیکند ،رانت خواران ودلالان مثل زالو دارند خون ملت را میخورند هر وقت کاری انجام دادید اعلام کنید فعلا که اوضاع روز به روز بدتر میشود