آیا بازی اخیر ایران مانع حمله آمریکا می شود؟

تحلیلگران جهان عرب معتقدند هرگونه تنش‌آفرینی علیه ایران، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را متضرر خواهد کرد و موشک‌های هدایت شونده و نقطه‌زن ایرانی می‌توانند اهداف متخاصم را نابود کرده و سناریوی ناگواری را برای جنگ سالاران رقم بزنند.

به گزارش تحریریه ، تارنمای «الخلیج آنلاین» امارات در گزارشی به قلم «اشرف کمال» نوشت، ترامپ آخرین روزهای خود را در کاخ سفید سپری می‌کند اما بازهم از تنش‌آفرینی علیه ایران و سوق دادن سراسر منطقه خاورمیانه به ویژه خلیج فارس به سوی سرنوشتی مبهم دست بر نمی‌دارد. او تلاش می‌کند در مسیر «بایدن» بمب‌هایی را بکارد تا او نتواند در مسیر آرام کردن اوضاعی که طی۴ سال گذشته با تنش‌ها و کینه و کدورت‌هایی همراه بوده است، گام بردارد.

مانور گسترده پهپادی ایران را اقدامی برای ایجاد بازدارندگی در برابر حملات احتمالی امریکا در واپسین روزهای حضور ترامپ در کاخ سفید ارزیابی می کنند، اما آیا این امکانات برای جلوگیری از حمله آمریکا کافی است؟

حمله به سفارت آمریکا در بغداد در روز ۲۰ سپتامبر گذشته بهانه‌ای برای افزایش دامنه تنش آفرینی‌ها از سوی دولت آمریکا شد. ترامپ ایران را در این زمینه متهم کرد و در ادامه طی یک پیام توییتری شدید اللحن اعلام داشت در صورتی که حتی یک آمریکایی هم کشته شود ایران مسوول خواهد بود.

خبرگزاری «رویترز» هم در گزارش ۲۳ سپتامبر خود به نقل از منابع آگاه اعلام کرد مسوولان امنیت ملی آمریکا درباره چندگزینه برای تعامل با ایران به توافق رسیده‌اند.

در این راستا «هیدای زیلبرمن» سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی گفت، احتمال دارد ایرانی‌ها از عراق، یمن و سوریه، اسرائیل را هدف قرار دهند. او همچنین روز ۲۵ دسامبر به تارنمای «ایلاف» عربستان گفت اسرائیل با دقت تحرکات ایران را در عراق و یمن زیر نظر دارد و اطلاعاتی در دست است که ایران در این کشورها موشک‌ها و پهپادهای بدون سرنشین را آماده کرده است.

به نوشته تارنمای الخلیج آنلاین، آمریکا در ۲۱ دسامبر اعلام کرد یک رزمناو و ۲ کشتی جنگی به خلیج فارس ارسال شده‌اند. همزمان با این موضوع یک زیردریایی وابسته به رژیم صهیونیستی هم از کانال سوئر راهی خلیج فارس شد. همزمان با این رویدادها در ۱۸ دسامبر «نتانیاهو» نخست وزیر رژیم اسرائیل با «آوی کوخای» رئیس ستاد ارتش و «بنی گانتس» وزیر جنگ این رژیم درباره ایران مذاکره کردند. گانتس پس از آن گفت با آمریکا درباره مقابله با ایران همکاری می‌کنیم.

این تحولات در حالی رخ داده است که بسیاری از تحلیلگران معتقدند که زمان ماجراجویی نیست. نهادهای آمریکا در شرایطی که ترامپ در آستانه تحویل قدرت به بایدن است اهمیتی به او نمی‌دهند. دکتر «خالد الجابر» مدیر اندیشکده «مینا» در واشنگتن احتمال حمله نظامی به ایران را دور از ذهن دانست و گفت همه این ماجراجویی‌های ترامپ در راستای جنگ روانی و رسانه‌ای است که ترامپ در آن مهارت دارد. تنها اقدامی که شاید ترامپ بتواند به آن دست بزند آن است یکی از گروه‌های وابسته به ایران را در عراق هدف قرار دهد.

این کارشناس درباره موضع کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نیز گفت کشورهای حاشیه خلیج فارس یقین دارند که در هرگونه ماجراجویی علیه ایران همه ضرر خواهند کرد و در راس آن امارات خواهد بود. امارات موضع خود در مخالفت با جنگ علیه ایران را به طور آشکار از طریق «عبدالله بن زاید» وزیر امور خارجه این کشور اعلام کرده است. کویت، قطر و عمان هم مخالفت هرگونه تنش نظامی در منطقه هستند. درباره موضع عربستان هم باید گفت موضع عقلانی آن است که عربستان هم با تنش مخالفت کند. به ویژه که این کشور پس از موشک باران تاسیسات نفتی خود و همچنین تهدید انصارالله مبنی بر بمباران تاسیسات نفتی و بنادر سعودی باید این موضوع را درک کند که تاوان سنگینی خواهد پرداخت و این موضوع در محاسبات سعودی در نظر گرفته شده است.

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب هم در بخشی از گزارش خود در روزنامه «رای الیوم» درباره تنش‌آفرینی های آمریکا علیه نوشت: با بررسی گزارش‌هایی که این روزها از سوی اندیشکده‌ها و کارشناسان نظامی غرب منتشر می‌شود می‌توان گمانه‌زنی کرد که هرگونه حمله احتمالی علیه ایران با واکنش موشک‌های هدایت شونده و بالدار ایرانی که در ارتفاع پایین پرواز می‌کنند روبرو خواهد شد. هیچ رادار و سامانه موشکی نمی‌تواند آنها را ردیابی کند. این موشک‌ها با دقت به اهداف برخورد می‌کنند. کارایی این سیستم پیش از این اثبات شده است زیرا موشک‌های انصارالله یمن که تاسسات نفتی عربستان را هدف قرار داده اند از نسل این موشک‌ها هستند.

«عباس سرحان» تحلیلگر مسائل خاورمیانه هم در بخشی از گزارش خود در روزنامه رای الیوم آورد: ترامپ درباره موضوع حمله نظامی گسترده به ایران با احتیاط برخورد کرد و چندین ملاحظه را در این زمینه در نظر گرفت. او می‌داند که ایران کنترل گذرگاه‌های عبور نفتکش‌ها، از خلیج فارس تا دریای سرخ را در اختیار دارد. همچنین همه پایگاه‌های آمریکا در کشورهای خلیج فارس و افغانستان به راحتی در تیررس موشک‌های ایرانی هستند که کارآمدی خود را در حمله به پایگاه «عین الاسد» آمریکا در عراق نشان داده‌اند. هم‌پیمان آمریکا در منطقه خلیج فارس نیز با وجود همه کینه توزی‌های خود علیه ایران از شعله‌ورسازی جنگ علیه تهران هراس دارند زیرا آنها به خوبی می‌دانند که در هر جنگی، ایران این کشورها را به آتش خواهد کشید و آنها به طور مستقیم در تیررس موشک‌های ایرانی هستند.

پایان/

۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۴
کد خبر: 8217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 4 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حمیدرضا IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
      13 3
      حمله ای در کار نیست اما گرانی ورنج مردم با بهانه شرایط جنگی هست
    • کلاه کج (بهمئی) IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
      4 2
      ما مطیع امر رهبریم ،ارتش ،سپاه ،نیروی انتظامی ،بسیج ،و همه وهمه آماده امر پدرمان سید علی هستیم ،وای به حال غربی ها وشرکای آنها که اگر رهبرم امر دهد .
    • سید محمد مصطفوی IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
      8 0
      امریکا تا زمانی که مزدوران و خائنین در داخل ابران دلرند و باعث فاجعه اقتصادی و معیشتی مردم شده نیاز به حمله نظامی نداره، چون از داخل ، ایران رو ، این مزدوران که اتفاقا در راس دولت هم هستند دارند نابود می کنن و تا ستون پنجمی هست نیاز به خودشون نیست.
    • مهدي IR ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
      0 1
      يك ايران متحد و تلاش گر توانايي هر كاري رادارد. مشكلات هم موقتي است. به خاطر مقاومت جامعه جهاني با يك قدرت نو ظهور است.