ادامه بهار عربی در قاره سبز

تحلیلگران خارج شدن انگلیس از اتحادیه اروپا، شکاف‌ها در سیاست خارجی، قدرت‌یابی راستگرایان تندرو و از بین رفتن قدرت و اعتماد به نفس کشورهای اروپایی را از برجسته‌ترین پیامدهای بهار عربی در قاره سبز می دانند.

به گزارش تحریریه، روزنامه «العرب» چاپ لندن نوشت اروپا پس از انقلاب‌های موسوم به بهار عربی در عرصه‌های انسانی، امنیتی و سیاسی شاهد تحولات بسیاری بود. این تحولات اروپا را در زمینه بسیاری از مسائل به ویژه درباره پرونده مهاجرت با شکاف‌هایی روبرو ساخت.

اکنون با سپری شدن ۱۰ سال از انقلاب‌های عربی هنوز کشورهایی مانند لیبی، سوریه و یمن غرق در آشوب هستند و کشوری مانند تونس هم که شاهد تحولات دموکراتیک بود به دلیل شرایط ناگوار اقتصادی و اجتماعی در تامین امنیت مرحله انتقالی با سختی‌هایی روبرو است. «آنشال فوهرا» پژوهشگر مسائل خاورمیانه در گزارشی در نشریه «فارین پالیسی» بر این باور است که انقلاب‌های بهار عربی تاثیر بسیاری بر اروپا برجای گذاشته است. خارج شدن انگلیس از اتحادیه اروپا، شکاف‌ها در سیاست خارجی و قدرت‌یابی راستگرایان تندرو از برجسته‌ترین پیامدهای بهار عربی در قاره اروپا است.

 انقلاب‌های عربی نه تنها در ایجاد ثبات و بهبود اوضاع در کشورهای عربی شکست خوردند بلکه ثبات کشورهای اروپایی را نیز به شدت تحت تاثیر قرار داده‌اند. احزاب سیاسی پوپولیست در سراسر اروپا از نگرانی‌ها و ترس‌ها نسبت به افراطی‌گری سوء استفاده کردند. به دلیل اینکه گروه‌های رادیکال امنیت ملی کشورهای اروپایی را هدف قرار می دادند تغییرات بسیاری در نقشه سیاسی اروپا پس از انقلاب‌های عربی رخ داد.

موضوع پناهجویان به ویژه پس از قدرت‌یابی پوپولیست ها، شکاف‌هایی را در عرصه سیاسی اروپا به دنبال داشت. در سال ۲۰۱۵ میلادی «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان جلوگیری از ورود پناه‌جویان سوریه را موضوع زشتی به شمار آورد. او درهای آلمان را به روی پناه‌جویان باز کرد و حدود یک میلیون پناهجو وارد این کشور شدند. بسیاری از افراد به ویژه حقوقدانان این اقدام مرکل را ستودند اما پیامدهای این تصمیم در دراز مدت خود را نشان خواهد داد. اکنون میان کسانی که حمایت از پناه‌جویان را یک موضوع اخلاقی می‌دانند و آنهایی که حضور پناه‌جویان را مشکلی برای اروپا می‌دانند شکاف سیاسی ایجاد شده است.

 دهه گذشته آزمونی برای ارزش‌های ظاهری سیاست خارجی اروپا بود که شعار حمایت از آزادی و دموکراسی و حقوق بشر را سر می داد. این در حالی است که غرب در عرصه عمل اراده‌ای در این زمینه از خود نشان نداده است. بسیاری از جوانان کشورهای عربی که به اروپا به عنوان یک آرمان و الگو نگاه می‌کردند اکنون دچار ناامیدی و سرخوردگی شده‌اند و به این باور رسیده‌اند که دولت‌های غربی قبل از هرچیری تنها به فکر منافع خود هستند.

«جولیان بازنز داسی» مدیر برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا در شورای روابط خارجی اروپا معتقد است که بهار عربی فرصت‌هایی برای تغییر واقعی فراهم کرد ولی اروپا در تحقق این موضوع شکست خورد. اروپا با تمرکز روز افزون بر مسائل امنیتی و مهاجرتی، اعتماد به نفس و قدرت خود برای پیشبرد ساختار سیاسی منطقه در مسیر مثبت را از دست داد.

پایان/

۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۰
کد خبر: 8223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 8 =