جنگ تجاری اروپای خشکی و انگلیس در ایستگاه برگزیت

چگونگی همکاری تجاری انگلیس و اتحادیه اروپا پس از تکمیل فرایند برگزیت اهمیت بسیاری دارد؛ راهبرد لندن بر توجه هرچه بیشتر بر جبران خسارت ها در حوزه تجارت متمرکز است زیرا اتحادیه اروپا بزرگترین شریک تجاری لندن باقی خواهد ماند.

به گزارش تحریریه، تا زمانی که انگلیس و اتحادیه اروپا قبل از پایان دوره گذار برگزیت به نوعی توافق نرسند، در تجارت با یکدیگر اصطکاک بسیار بیشتری را تجربه خواهند کرد. این اختلافات به ویژه در دیگر زمینه‌های همکاری همچون امنیت نیز تاثیر ناگواری خواهد داشت.

همکاری دوجانبه بریتانیا و اتحادیه اروپا با کشورهای دیگر به احتمال زیاد برخی از این اختلافات را کاهش می‌دهد. با این وجود، فقدان یک توافقنامه تجارت آزاد تجاری (FTA)باعث ایجاد و تحمیل سختی‌های بیهوده برای بریتانیا و اتحادیه اروپا خواهد شد و برای مدتی روابط ۲ طرف را تحت فشار قرار خواهد داد.

تجارت بین کشورهای زیرمجموعه بریتانیا و اتحادیه اروپا

شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا در انگلیس که در آن کارشناسان سیاسی ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا و بریتانیا مشغول فعالیت هستند، طیف گسترده‌ای از مسائل را مورد بررسی قرار می‌دهند. آنان به این نتیجه رسیده‌اند که اقتصاد بزرگ فرانسه و آلمان در تعیین آینده سیاست‌های تجاری بریتانیا نقش مهمی ایفا می‌کند. این متخصصان همچنین حضور ایرلند و هلند را تا حدودی به دلیل مجاورت جغرافیایی و نقش چشمگیر آنها در بخشهای مختلف تجاری در این روند مهم دانستند.

بنابراین، انگلیس و اتحادیه اروپا باید رویکرد منسجمی برای روابط آینده خود بر اساس منافع مشترک در بخش‌های مهم استراتژیک ایجاد کنند. این رویکرد باید بر اساس توجه بیشتر به روابط تجاری در حوزه صنعت خودرو و داروسازی با آلمان و حوزه خدمات در مورد ایرلند باشد. در نهایت، وضعیت کلی روابط تجاری بریتانیا با اتحادیه اروپا تعیین کننده میزان قدرت این کشور در ایجاد روابط سیاسی و اقتصادی با کشورهای عضو این اتحادیه است.

کارشناسان بریتانیا معتقدند که فرانسه، آلمان و ایرلند نه تنها شرکای بالقوه انگلیس در روابط تجاری آینده، بلکه در برخی موارد مهم رقبای احتمالی این کشور نیز هستند. در واقع، اگرچه شرکت‌های موجود در هر سه کشور به دنبال رفع موانع تجاری در بخش‌های اصلی هستند اما بسیاری از آنها از سیاست‌های دولت خود در زمینه حفظ یکپارچگی بازار حمایت می‌کنند. رقبای ذینفع داخلی سه کشور یاد شده احتمالا وارد میدان خواهند شد و تلاش می‌کنند تا روابط آینده بریتانیا و اتحادیه اروپا را تحت تاثیر قرار دهند. همچنین شرکت‌های مستقر در انگلیس لابی خود را در اروپا تقویت می‌کنند و بالعکس. پیش بینی تاثیر دقیق این فشارها دشوار است اما باعث می‌شود تا جامعه مدنی، بخش خصوصی و بازیگران سیاست داخلی شکل جدیدی از روابط را ایجاد کنند.  

پیامدهای برگزیت بر دو طرف

خروج از اتحادیه اروپا به این معنی است که انگلیس دیگر هنگام معامله‌های تجاری جدید با کشورهای خارج از اتحادیه دیگر مجبور به مصالحه با کشورهای عضو نیست. با این حال، قدرت چانه زنی و موقعیت آن به طور قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

با خروج بریتانیا از اتحادیه، تسلط اتحادیه بر اقتصاد این کشور کاهش خواهد یافت. بنابراین احتمال دارد این کشور تمرکز خود را به سمت معاملات تجاری سودمند متقابل با کشورهای خارج از اروپا سوق دهد. همانطور که اخیرا معاملات تجاری با شیلی، ژاپن و سنگاپور را انجام داده است. با این وجود بعید است چنین اقداماتی برای جبران کاهش تجارت لندن با اتحادیه اروپا کافی باشد. از طرفی روابط انگلیس و اتحادیه اروپا کاملا جدا از هم نیست. بنابراین، بریتانیا باید توجه داشته‌باشد که تاثیر اتحادیه اروپا ادامه خواهد یافت و باید آماده باشد تا روابط تجاری و توافق‌های خود را متناسب با آن تنظیم کند.

در نهایت، اتحادیه اروپا نزدیک‌ترین و مهمترین شریک تجاری بریتانیا باقی خواهد ماند و این امر بر روابط تجاری این کشور در خارج از اروپا نیز تاثیرگذار خواهد بود. هر ۲ طرف باید به این وابستگی متقابل توجه داشته‌باشند زیرا این امر در روابط آینده آنان نقش مهمی خواهد داشت.

پایان/

۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۵
کد خبر: 8227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =