مرغ نژاد انگلیسی، خوراک مردم یا ابزار بیوتروریسم و تروریسم اقتصادی؟

مشاور وزیر اسبق جهاد کشاورزی معتقد است که اگر انگلیس تا کنون صادرات مرغ نژاد "راس" به ایران را ادامه داده به این دلیل است که منفذی را باز گذاشته تا از این طریق بعداً ضربه بیوتروریسمی و تروریسم اقتصادی خود را بر ما وارد کند.

به گزارش تحریریه، خودکفایی به خصوص در زمینه صنایع غذایی، به عنوان یک اصل مهم در کشورهای توسعه یافته پذیرفته شده است. در صنعت دام و طیور، خودکفایی با بحث نژاد بومی حیوانات مورد تولید در ارتباط مستقیم است. صنعت دام و طیوری که وابسته به دیگر کشورهاست؛ به وقت تنش های جهانی، با مشکلات فراوانی در جهت تداوم تولید خود مواجه خواهد بود.

به طور مشخص در صنعت مرغداری، مالکیت مرغ لاین یا نژاد مرغ مولد بومی، برای هر کشوری یک مزیت بزرگ است. در سراسر گیتی تنها 8 کشور از این مزیت برخوردار هستند که یکی از آنها، ایران عزیز ماست. اما متاسفانه با بی توجهی هایی که طی دو دهه اخیر به نژاد مرغ لاین ایرانی یا همان «آرین» انجام گرفته؛ سهم این نژاد بومی از بیش از 80 درصد مرغ تولیدی به کمتر از 5 درصد رسیده است. آنچه بیش از پیش باعث نگرانی است؛ وابستگی کشور در غیبت «مرغ لاین آرین»، به نژادهای خارجی مرغ لاین از جمله «راس» است. متاسفانه نژاد «راس» که متعلق به انگلستان بوده؛ امروزه بیش از 90 درصد از سهم مرغ لاین کشور را به خود اختصاص داده است. امید است که با هوشیاری مسئولان امر که خوشبختانه در صدد احیای جایگاه «مرغ لاین بومی آرین» برآمده اند؛ روز به روز از وابستگی کشورمان به استعمارگرانی که سابقه بیش از 300 سال دشمنی پیوسته با ملت ایران دارند؛ کاسته شود.

«تحریریه» در تداوم عمل به رسالت خود در حمایت از کاهش وابستگی کشور به بیگانگان، این بار پیرامون موضوع مرغ لاین بومی «آرین»، با «عبدالمجید شیخی»، مشاور وزیر اسبق جهاد کشاورزی و استاد اقتصاد دانشگاه، گفتگوی اختصاصی داشته است:

«عبدالمجید شیخی» در ابتدای سخنان خود با اشاره به اهمیت عدم وابستگی به بیگانگان در زمینه هایی که مربوط به بحث امنیت غذایی کشور است؛ بیان داشت: فرآیند خلق مرغ لاین، کاری بس عمیق، طولانی مدت و هزینه بر است. اکنون پس از دهه ها تلاش، این فرآیند در کشور ما به مرحله بلوغ و تکامل خود رسیده است. بدون شک اگر مجموع منافع خالص استفاده از مرغ لاین بومی آرین در مقایسه با واردات نژاد انگلیسی راس در بُعد زمان دراز مدت درنظر گرفته شود؛ استفاده از نژاد بومی برای ما سودمندتر است. یعنی برای ایران واجب است که ظرفیت مرغ لاین آرین را در شرایط فعلی به طور کامل مورد استفاده قرار دهد و از وابستگی به نژادهای بیگانه مرغ مادر، بی نیاز گردد. قطعا با برنامه ریزی صحیح، 100 درصد نیاز کشور با نژاد آرین قابل پاسخگویی است. به بیان ساده تر، ورای بحث امنیت ملی و غذایی، اگر فقط بحث منافع اقتصادی استفاده از نژاد بومی کشورمان را نیز در نظر بگیریم؛ باز هم در مقایسه با نژادهای وارداتی، استفاده از مرغ آرین دارای توجیه اقتصادی است ولو اینکه پایین تر از نژاد خارجی باشد.

وی با اشاره به دشمنی های خبیثانه غرب بویژه کشور خبیث انگلیس با ملت ایران، افزود: بی شک صهیونیست ها، دولت های متخاصم غربی و دشمنان مردم ایران، درصدد به کارگیری غذا و دارو به عنوان ابزار ترور هستند. در واقع ما با بحث مهم و جدی بیوتروریسم مواجه هستیم که هدف آن در وهله اول نابودی ایرانیان و پس از آن تمامی مسلمانان است. این نوع ترور، در اصل ساده ترین و بی صداترین نوع آن، از نگاه دشمنان مهاجم غربی ماست. همچنین برای جامعه ای که هدف این نوع از ترور قرار گرفته؛ متاسفانه بالاترین صدمات و هزینه ها را در بر خواهد داشت.

عبدالمجید شیخی در ادامه با اشاره به تحریم های ظالمانه و غیرقانونی غرب علیه مردم ایران، اظهار داشت: اینکه برخی مسئولان کشورمان، تاکنون این سوال برایشان پیش نیامده که چرا انگلستان با آن سوابق همراهی تمام و کمال در تحریم ایران، واردات مرغ لاین انگلیسی را برای ما ممنوع نکرده؛ بسیار عجیب است. بدون شک دشمنان ما به بحث غذای مصرفی ایرانیان توجه دارند. آن ها غذایی را در اختیار ما گذاشته اند که از آثار سوء آن در دراز مدت بر سطح سلامت ایرانیان مطمئن هستند. ماجرای تولید بومی موتور خودرو و بنزین مثال خوبی است. تا دیدند که ایران در این زمینه ها توانایی لازم را برای خود کفایی کسب کرده آلمانی ها و غربی ها حاضر شدند به نازلترین قیمت در اختیار ما بگذارند.با خوشبینانه ترین قضاوت اینان چون می دانند این استعداد تولید مرغ لاین در کشور هست برای ممانعت از خود اتکایی به نژاد بومی صادرات نژاد مرغ راس را تا بحال تحریم نکرده اند. و بلکه به نظر می آید منفذی را باز گذاشته اند تا از این طریق بعداً ضربه بیوتروریسمی و تروریسم اقتصادی خود را ویا هر دو بر ما وارد کنند.

 عضو هیئت علمی سابق نهاد مقدس جهاد سازندگی در ادامه بیان داشت: ما نباید متکی به واردات از بانک های ژنتیکی بیگانه باشیم. مرغ لاین راس یک ژنتیک بیگانه است. ما از تغییرات ژنتیکی اعمال شده بر این نژاد بیگانه، آگاه نیستیم. قطعا انگلیسی ها در صادرات مرغ راس به ایران، به دنبال خیر و صلاح ما نیستند. چرا که همین انگلیسی ها در فاصله سال های جنگ جهانی اول، با ایجاد قحطی در کشورمان، باعث مرگ 9 تا 11 میلیون ایرانی شدند که مدارک آن نیز در کتاب های پروفسور محمدقلی مجد در آمریکا و ایران به چاپ رسیده است. بنابراین استعمارگران هیچ گاه به دنبال خیر ما نیستند. تنها یک راه برای ما وجود دارد و آن راه استقلال و بی نیازی است. بی شک به منظور حفظ امنیت غذایی و سلامت نسل های آینده، بی نیازی از هر گونه واردات محصولات غذایی و دارویی بر ما واجب است. بخصوص وقتی طرف تامین کننده دشمنان قسم خورده ما باشند. باید در مسیری حرکت کنیم تا تمام کالاهای خارجی این کشورهای خبیث را ما تحریم کنیم!

عبدالمجید شیخی در ادامه با اشاره به لزوم تلاش در جهت افزایش بازدهی مرغ آرین، اضافه نمود: قطعا با ورود نژاد آرین به چرخه صنعت مرغداری کشور، امکان عیب یابی و بهینه سازی برای ما فراهم خواهد شد. گاهی درباره مزیت های نژاد راس در برابر نژاد بومی آرین، اغراق شده است. در اصل درصد کمی، میزان گوشتگیری نژاد راس از نژاد بومی آرین بالاتر است. اما تنها با ورود مرغ آرین به چرخه تولید و بازار، بی شک امکان بررسی دقیق وافزایش بهره وری مرغ گوشتی و تخم گذار این نژاد برای پژوهشگران فراهم است. بخصوص می توانیم طبق دستورات قرآن کریم به سمت تولید مرغ طیّب (سالم، پاکیزه و ارگانیک) تولید داخلی را هدایت کرده و صاحب برند در بازار داخل وخارج باشیم. حتی در حال حاضر نیز، مجموع منافع استفاده از مرغ لاین بومی در کشور به قدری بالاست که کنار گذاشتن مرغ لاین وارداتی را توجیه پذیر نموده است.

 وی در پایان افزود: متخصصان صنعت دام و طیور همواره توصیه به خرید مرغی دارند که به طور میانگین وزن آن حدود 1.5 کیلوگرم است. همچنین بهترین مرغ برای مصرف کننده مرغی است که دوره پرورش آن، بیش از 45 روز نباشد.افزایش دوره پرورش برای تولید کننده نفعی ندارد و برای مصرف کننده زیان آور است. بخصوص که بخش عمده خوراک مرغ و دامداریها از نوع تراریخته وارداتی ویا حداقل غیر ارگانیک است. در حال حاضر متاسفانه به جهت افزایش وزن، مرغ بیش از این مدت استاندارد، برای گوشتگیری مورد نگهداری است. نتیجه مصرف چنین مرغ اصطلاحا چاق و چله ای برای مصرف کننده، جز دریافت مقادیر بالایی از چربی، آنتی بیوتیک و هورمون نیست. لذا ما نیازمند اصلاحاتی در الگوی مصرفمان نیز هستیم.

پایان/

۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۶
کد خبر: 8257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • امیر IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
      0 0
      سلام خواهشمندم از شما که صاحب رسانه هستین یه نظرسنجی یا رای گیری گیری الکترونیکی بذارین تا ما بیایم و امضا‌ کنیم تا بتونین از نماینده مجلسی یا مسوول دیگری پیگیری گنین. بحث گسترش مرغ بومی خیلی مهمه و‌باید هر چه زودتر پیگیری بشه