کار دشوار سعودی برای جلوگیری از مذاکره بایدن با ایران

پادشاهی سعودی‌ با شکست «دونالد ترامپ» در انتخابات آمریکا بزرگترین یاور خود را در کاخ سفید از دست داده و به همین دلیل لابی‌های خود در آمریکا را فعال کرده است تا با همکاری رژیم اسرائیل، رویکرد و سیاست «جو بایدن» را به نفع خود تغییر دهد.

به گزارش تحریریه، شبکه «الحره» آمریکا نوشت، «جو بایدن» هنگام تبلیغات ریاست جمهوری خود وعده بازنگری در روابط آمریکا با عربستان و مجازات عاملان قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد سعودی را داده است. وی عربستان را کشوری منفور دانست و صراحتا با جنگ سعودی‌ها در یمن را  مخالفت کرده است. او وعده کاهش حمایت از عربستان در جنگ یمن را داده است.

ناظران معتقدند اکنون عربستان از بازگشت بایدن به توافق هسته‌ای و برداشتن تحریم‌های ضد ایرانی و پایان دادن به فروش سلاح به عربستان و مجازات این کشور به دلیل مسائل حقوق بشری به شدت نگران شده است.

در سایه احتمال متشنج شدن روابط عربستان و آمریکا، ریاض تلاش می‌کند از برخی لابی‌هایی که با نمایندگان کنگره ارتباط دارند استفاده کند. بر پایه گزارش شبکه خبری «سی ان ان»، «مرکز سیاست‌های پاسخگو» که یک سازمان مستقل در واشنگتن است اعتقاد دارد عربستان در سال ۲۰۱۸ بیش از ۳۰ میلیون دلار و در سال ۲۰۲۰ حدود ۵ میلیون دلار برای این موضوع هزینه کرده است.

 شرکت روابط عمومی «ال اس۲ گروپ» (LS۲group) هم یکی از لابی‌هایی است که عربستان برای جلب نظر دولت دموکرات آمریکا با آن توافق و با این شرکت قراردادی یکساله به ارزش ۱.۵ میلیون دلار امضا کرده است.

اسناد وزارت دادگستری آمریکا هم نشان می‌دهد که عربستان از خدمات مشاوره ای گروه دیگری به نام «گروه استراتژیک آرنا» بهره می‌برد. عربستان پس از انتخاب بایدن به عنوان رئیس جمهوری آمریکا با این شرکت قراردادی به ارزش ۵ هزار دلار در هر ماه امضا کرده است.‌ براساس این توافق، این شرکت باید مردم، مقامات و مسوولان و رسانه‌های آمریکا را از اهمیت تقویت روابط میان واشنگتن و ریاض آگاه سازد. عربستان همچنین برای بهبود چهره خود از خدمات شرکت «آف هیل استراتژی» هم استفاده کرده است. اسنادی که از قرار داد عربستان با این شرکت فاش شده نشان می‌دهد این کشور ۲۵ هزار دلار به این شرکت پرداخت کرده تا از تلاش‌های سفارت عربستان برای برقراری روابط با کنگره آمریکا پشتیبانی کند. این قرارداد زمانی به مرحله اجرا رسید که بایدن در نظرسنجی‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از ترامپ پیشی گرفته بود.

تقویت محور سعودی - صهیونیستی

تارنما شبکه الحرة آمریکا در گزارشی دیگر آورد ریاض با اعلام آزادسازی فعالان حقوق بشری از جمله «لوژین الحاتلول» و ایجاد زمینه آشتی با قطر تلاش می‌کند اوضاع را آرام کند. عربستان همچنین تلاش خواهد کرد در آینده از موضوع عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل هم به عنوان اهرمی برای روابط خود با دولت جدید آمریکا استفاده کند.

طبق این تحلیل، در هر صورت ریاض که مذاکره دولت «اوباما» با ایران را ناگوار می‌دانست با دولت بایدن تنش بیشتری خواهد داشت. «آرون دیوید میلر» کارشناس بنیاد «کارنگی» گفت سعودی‌ها تصمیم‌هایی برای عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل گرفته‌اند که به زودی آن را خواهیم دید. هدف از این اقدام سعودی‌ها، فعال‌سازی روابط خود با دولت بایدن است که پیش‌بینی می‌شود به پایین‌ترین سطح برسد.

این کارشناس تصریح کرد سعودی ها در آمریکا دوستی ندارند؛ کنگره مخالف آنان است؛ ترامپ تنها یار و یاور ریاض بود که در حال خروج از کاخ سفید است. ضمن آنکه بایدن هم ماهیت دیدگاه‌های خود درباره روابط با سعودی‌ها را به طور آشکار بیان کرده است.

پایان/

۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۴
کد خبر: 8308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • کارشناس سیاسی IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
      0 0
      دایناسورهای ال سقوط همواره بدنبال شیطنت هستند خوشبختانه یار دیوانه اشان ترامپ به زباله دان تاریخ افتاد آنها وحشت زده خودشان را باخته اند که چه خواهد شد اما روزگار خوبی نخواهند داشت.