پوپولیسم در آمریکا جان گرفته است

تحلیلگران «شورای روابط خارجی» آمریکا اعتقاد دارند ترامپ زمینه های پوپولیستی در جامعه آمریکایی را روشن ساخت؛ اکنون ساختار سیاسی این کشور در هراس است عوام فریبی یک بار دیگر و به صورت عمقی این کشور را به سمت نابودی ببرد.

به گزارش تحریریه، در حالی که مردم و رسانه های آمریکایی بسیاری از کشورهای جهان را بابت سیاست های پوپولیستی مورد تمسخر قرار می دادند به اعتراف بسیاری از تحلیلگران غربی در چهارسال گذشته یکی از عوام فریب ترین رهبران جهان در اتاق بیضی کاخ سفید در راس امور این کشور قرار داشت و سیاست هایی را به اجر در آورد که روی همه سران پوپولیست جهان را سفید کرد.

«شورای روابط خارجی» آمریکا در گزارشی  به پاسخ این پرسش پرداخته است که آیا پس از ترامپ ساختار سیاسی ایالات متحده بار دیگر به وسیله پوپولیسم به مسلخ نابودی برده می شود؟

«یاشا مونک» تحلیلگر این اندیشکده پرنفوذ آمریکایی اعتقاد دارد ریاست جمهوری ترامپ جذابیت اقتدار گرایی پوپولیستی را در بسیاری از آمریکایی زنده و آشکار ساخت. نحوه نشان دادن واکنش به حمله طرفداران به ساختمان کنگره نیز همین امر را برجسته ساخت.

تحلیل شورش ها در کپیتول هیل  نشان می دهد که ترامپ  یک پوپولیست مستبد بوده است. در واقع این ذهنیت در افکار و رفتار او حک شد که تنها وی واقعا نماینده مردم است و لاغیر.   

در درک مفهوم و اثرات شورش در کنگره باید به چند نکته توجه داشت: از یک سو هیچ کس قبل از ۶ ژانویه انتظار وقوع چنین تحولی را نداشت که شورشیان به راحتی بتوانند خانه مردم را اشغال کنند. از طرف دیگر این رخداد پایان مناسبی برای دوره ریاست جموری ترامپ بود.

عده ای اوباش که به وسیله یک رئیس جمهور تحریک شده بودند به مجلس کشور حمله کردند زیرا ترامپ فقط خود را نماینده واقعی مردم می داند و مشروعیتی برای انتخابات قائل نیست. 

این واقعیتی است که ترامپ توانست بسیاری از مردم آمریکا را با ادعاهای خود متقاعد سازد و ده ها هزار نفر را برای اعتراض به سمت کپیتول هیل بفرستد این یعنی توصل به پوپولیسم.

حال مردم آمریکا از این امر وحشت دارند که حمله شورشیان به ساختمان قوه مقننه آمریکا به عنوان نمادی از چهره واقعی ایالات متحده در اذهان جهان ثبت شود.

جالبتر اینجاست که اکنون حزب جمهوریخواه آمریکا هم قابل مقایسه با دیگر احزاب پوپولیست در سراسر جهان شده است همچون فیدز مجارستان و حزب عدالت لهستان. بیشتر چهره های طرفداران حزب جمهوریخواه و حتی نمایندگان این حزب در کنگره به جای حمایت کردن از نهاد دموکراتیک مجلس به حمایت از رویکردهای حزب پرداختند و در کنار ترامپ به عنوان رهبر آن ایستادند. البته بسیاری از سناتورها هم از ترامپ دوری جستند.

اکنون حزب جمهوریخواه در عمل وارد دوره ای بدون رهبر واقعی می شود و هنوز مشخص نیست که تا ۲۰۲۴ و انتخابات مقدماتی آن دوره، حزب در کنترل ترامپ خواهد بود یا خیر. البته باید دید تصمیم سیستم عامل های شبکه های مجازی همچون توئیتر تا چه اندازه ادامه خواهد داشت و آیا ترامپ می تواند برای چهار سال آینده روش جدیدی را برای حفظ ارتباط خود با افکار عمومی پیدا کند.  

پایان/

۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
کد خبر: 8354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 6 =