مس طلا را نجات داد

تحلیلگران سال ۲۰۲۰ را سال سختی برای شرکت های استخراج طلا ارزیابی کردند؛ با اینحال ضرر آن ها به واسطه افزایش قیمت دیگر فلزات به ویژه مس چندان محسوس نبود.

به گزارش تحریریه، سهام طلای آفریقا در بورس لندن یا همان  «Barrick Gold» نتایج اولیه گزارش‌ مالی خود را برای سه ماهه چهارم سال گذشته (اکتبر، نوامبر و دسامبر) منتشر کرد که بر اساس آن تولید سالانه طلا در حدود ۴.۸ میلیون اونس عنوان شده است. این آمار حکایت از کاهش ۱۳ درصدی در تولید سالانه را نشان می دهد که البته ضرر آن با افزایش قیمت فلزات جبران شد.

سه ماهه چهارم مالی نیز برای سال ۲۰۲۰ به پایان رسید و طبق گزارش منتشر شده از  باریک گلد،  این شرکت با تولید طلا ۱.۱۹ میلیون اونس اما با ۳ درصد افزایش متوالی قیمت، این سال مالی را به پایان رسانید.  با اینحال گزارش‌ها حاکی از کاهش شدید تولید سالانه طلا است. در حالی که کاهش سالانه تولید طلا موضوع خوشحال کننده‌ای برای این شرکت نیست اما افزایش قیمت فلزات توانست این افت را جبران کند و با توجه به اینکه شرکت یاد شده به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان طلا در جهان شناخته می‌شود، همچنان در سطح معقولی از سوددهی باقی ماند. اعتقاد بر این است که هرگونه افت قیمت زیر ۲۲ دلار فرصت‌های مناسبی برای کاهش ریسک خرید فراهم می کند  اما بخش سهام باید مانع افت بیشتر  ارزش این فلز از مبلغ مذکور شود.

جدول زیر نتایج استخراج طلا را نشان می‌دهد:

گرچه سال گذشته سال سختی برای باریک گلد بود که به دلیل شیوع بیماری کرونا دشوارتر هم شد اما لازم به ذکر است که این شرکت با تولید ۴۵۷ میلیون پوند  مس در سال مالی ۲۰۲۰، به اهداف تعیین شده خود برای تولید مس دست یافت. این به معنای افزایش ۶ درصدی تولید از ۴۳۲ میلیون پوند مس تولید شده در سال مالی ۲۰۱۹ است.

در حقیقت  باریک در سال مالی ۲۰۱۹ مس را با قیمت فقط ۲.۶۷ دلار در هر پوند می فروخت و در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ مس خود را به قیمت ۳.۲۵ دلار در هر پوند فروخت. این افزایش شدید در تولید همراه با قیمت های بسیار بالای مس حاشیه سود را در سه ماهه آخر سال افزایش داد و توانست درآمد قابل توجهی را ایجاد کند.

همچنین لازم به ذکر است در حالی که قیمت طلا در سه ماهه چهارم سال گذشته افت کرد، باریک توانست هر اونس را به قیمت ثابت ۱.۸۷۴ دلار استخراج کند که فقط ۱.۸ درصد پایینتر از سطح سه ماهه پیش از آن بود.

اگر نگاهی به حاشیه سود ناخالص سه‌ماههسهام طلای آفرقا (باریک گلد) داشته باشیم خواهیم دید که افزایش قیمت مس در سه ماهه چهارم نسبت به سه ماهه سوم و  افت ناچیز قیمت طلا موجب افزایش اندک  حاشیه سود در سه ماهه چهارم شده است. بهبود بهره وری اما به کمک استخراج کنندگان طلا آمد؛ باریک گلد نشان داد که با کاهش چهار درصدی هزینه‌ها نسبت به سه ماهه سوم و با توجه به اینکه افت قیمت طلا تنها ۲ درصد پایین‌تر از دوره سه ماهه سوم بود و در نهایت به دلیل افزایش قیمت مس حاشیه سود آن افزایش چشمگیری داشت که می‌توان گفت سال مالی خوبی را برای شرکت رقم زد.

پایان/

۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۳
کد خبر: 8381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 13 =