رقابت خودروسازان برای یک تریلیون دلاری شدن، تسلا یا تویوتا و فولکس واگن؟

برترین تولیدکتنندگان خودرو در جهان برای رسیدن به کسب رکورد بازار سرمایه یک تریلیون دلاری به شدت تلاش می کنند اما به نظر می رسد در این میان شرکت ها متمرکز بر تکنولوژی سبز در اولویت قرار دارند. خودروسازی فرانسه جایگاه امیدوارکننده و روشنی برای آینده ندارد.

به گزارش تحریریه، سرمایه بازار (market capitalization) به ارزش کل سهام یک شرکت اشاره می کند. این رقم به ارزش یک شرکت در بازار آزاد و چشم اندازه آینده آن اطلاق می شود و نشان دهنده میزان تمایل سرمایه گذاران برای خرید سهام آن شرکت است.

از زمانی که شرکت اپل و شرکت های فناورانه Big Tech سرمایه خودر را به بیشتر از یک تریلیون دلار رسانده اند بسیاری از بخش ها اقتصادی و بنگاه های تجاری از جمله صنعت خودرو تلاش دارند خود را به این سطح برسانند.

در این میان برندهای اتومبیل برای کسب این میزان خیره کننده ارزش بازار مسابقه خود را شروع کرده اند و برخی به خط پایان نزدیک شده اند.

در گزارش زیر با استفاده از داده های Yahoo Finance خودروسازان برتر جهان براساس سرمایه بازار فهرست شده اند. این بررسی نشان می دهد که چه آینده ای برای صنعت خودرو قابل ترسیم است.

شرکتی که بسیار جلوتر از بقیه قرار دارد تسلا است. این شرکت با تولید خودروهای الکتریکی و توجه به شرکت های انرژی پاک از ماه ژوئن سال ۲۰۲۰ به باارزش ترین برند خودروساز جهان تبدیل شد و تاکنون نشانه ای دال بر کند شدن روند حرکتی آن وجود ندارد.

در این رده بندی از هر یک از کشورهای ایالات متحده، ژاپن، آلمان و چین یک شرکت بزرگ در صدر جدول قرار دارد. البته رتبه های ۴ و ۵ از چین هستند که نشان می دهد این کشور چه آینده روشنی را برای خود در این صنعت ترسیم کرده است.

جالب اینجاست شرکت های خودروسازی فرانسه به عنوان شریک اصلی خودروسازی ایران جایگاهی بهتر از ۲۴ ندارد. درواقع فرانسه که ایران را به مستعمره خودرویی خود تبدیل کرده است به هیچ عنوان در میان کشورهای برتر خودروساز و اینده ساز قرار ندارد.

دو شرکت رنو و پژو اکنون خودروهای از رده تولید خارج شده سه دهه قبل خود را هنوز به ایرانیان قالب می کند و بابت ادامه تولید آن در بازار انحصاری ایران که از سوی دولت و برخی شرکا (البته با مسئولیت محدود) مدیریت می شود، باج می گیرد.

حرکت شتابان به سوی خودروی برقی

در هر صورت چنین بر می آید که در آینده نه چندان دور قلب صنعت خودروسازی جهان با الکتریسیته و سوخت پاک ضربان خواهد داشت.

بزرگترین بازار خودروی جهان در اختیار شرکت آمریکایی تسلا قرار دارد که مزیت رقابتی آن تمرکز ویژه بر توسعه و تحقیق در وسایل الکترونیکی و انرژی پاک قرار دارد. این شرکت با نوآوری در انواع باتری ها و تراشه های هوش مصنوعی حدود ۶ سال از نزدیکترین رقیب خود یعنی شرکت تویوتا و فولکس واگن و دیگر غول های سنتی صنعت خودرو پیش افتاده است. ارزش بازار تسلا به ۸۰۰ میلیارد دلار نزدیک شده است. به واقع انقلابی سبز در صنعت خودروسازی در جریان است.

رتبه دوم: تویوتا

دومین برند باارزش خودروی جهان تویوتا است که از چند سال قبل بر خودروی الکترکی تمرکز کرده است. این شرکت در سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۰ هزار خودروی برقی تولید کرد و قصد دارد در سال کنونی این تعداد را به ۳۰ هزار مورد افزایش دهد.

این شرکت امیدوار است تا سال ۲۰۲۵ به هدف فروش ۵۰۰ هزار خودرو در سال دست یابد. تویوتا برای ورود به این بازار از امسال ۱۰ مدل جدید را به بازار عرضه خواهد کرد.

سرمایه گذاری عجیب فولکس واگن 

رتبه ۳ بازار به فولکس واگن اختصاص دارد. این شرکت تا سال ۲۰۲۵  بیش از ۸۶ میلیارد دلار را در فناوری های دیجیتال و خودروهای برقی سرمایه گذاری می کند. این تولیدکننده خودرو در هر ثانیه بیشترین درآمد ناخالص را در میان همه خودروسازان جهان دارد و به همین دلیل با این سرمایه گذاری عجیب به دنبال تسخیر آینده با ورود پرقدرت به بازار انرژی سبز است.

فولکس موقعیت مناسبی را در زمینه سوار شدن بر موج خودروهای برقی در اروپا دارد. این شرکت برای سال ۲۰۳۰ نسبت فروش خود در اروپا را به کسب ۳۰ درصد بازار خودروی هیبریدی و ۶۰ درصد ماشین برقی در نظر گرفته است.

روند رو به رشد خودروسازی چین

رتبه چهار و پنج در اختیار چینی ها یعنی BYD  و Nio قرار دارد. شرکت های چینی  پرش بلندی را در رقابت خودروی برقی داشته اند. دولت چین مشتاق است تا به عنوان رهبری جهانی در عرصه فناوری های در حال ظهور باتری های لیتیومی درآید که یکی از ملزومات خودروی برقی است. پکن میلیاردها دلار یارانه را به تولیدکنندگان داخلی خودروی سبز اختصاص داده است.

BYD مورد علاقه حامی میلیاردر خود وارن بافت قرار دارد. این در حالی است که Nio پاسخ دولت چین به تسلا است و تلاش دارد تا بازارهای محلی این کشور را با خودروهای برقی خود تسخیر کند.

فرانسه، اندر خم یک کوچه

همانگونه مشاهده می شود خودروسازان فرانسوی که مهمترین شریک تجاری ایران در صنعت خودرو به شمار می روند جایگاه درخور توجهی را در این بازار بزرگ ندارند. شرکت های فرانسوی که با دسیسه های مدیران داخلی بازار انحصاری را برای خود دست و پا کرده اند، در مقابل دیگر کشورها همچون ژاپن، آلمان، آمریکا، چین و حتی کره جنوبی تقریبا هیچ حرفی برای گفتن ندارند. خودروسازی فرانسه در کشورهای پیشرفته جایگاهی در زمینه فروش خودرو ندارند بر کشورهای درحال توسعه یا جهان سوم تمرکز دارد و تلاش می کند با هر طریقی این سنعت را برای خود حفظ کند.

اما همچنان دو شرکت فرانسوی پژو و رنو با وجود تحریم ها دست از سر مردم ایران بر نمی دارند؛ خودروهایی که سه دهه قبل به گورستان تاریخ سپرده شدند با قیمتی بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان (بین ۱۰ تا ۱۵ هزار دلار) در داخل به فروش می رسند. این میزان پرداختی مردم ایران، معادل پول یک خودروی به روز  ۲۰۲۰ با جدیدترین و کم مصرف ترین سوخت از برندهای معتبرتر و ایمن تر جهان است.

شاید هم این مدیران شیفته پاریس در داخل هستند که برای کسب سودهای نجومی از فروش داخلی بنجل های فرانسوی کوتاه نمی آیند.  

پایان/

۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 8415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 5 =