عده ای از ورود مجلس به مسائل صنعت مس ناخشنودند، اما مجلس ورود می کند

نائب رئیس دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی معتقد است افراد خاصی نمی خواهند مجلس به بحث صنت مس ورود کرده و مشکلات این صنعت را حل کند.

به گزارش تحریریه، بسیاری از صاحب نظران و دلسوزان صنعت کشور معتقدند که با وجود ذخایر و منابع عظیم خدادادی مس در کشورمان، وضعیت فعلی صنعت مس ایران ابدا مطلوب نیست. چرا که ما از لحاظ مقدار منابع مس، در جایگاه هفتم جهان قرار داریم. این در حالی است که جایگاه ایران در بازار جهانی مس، با سهمی در حدود 0.25 درصد، حکایت از یک فاجعه مدیریتی در سه دهه اخیر و دوران پس از دفاع مقدس دارد. لذا این روزها، میز اقتصادی «تحریریه»، در حال گفتگو با صاحب نظران، کارشناسان و نمایندگان مجلس است تا در راستای رسالت رسانه ای مجموعه «تحریریه»، قدمی هر چند کوچک در راستای روشن نمایی مشکلات صنعت مس کشور و اصلاح کاستی های آن بردارد.

«علی جدی» نائب رئیس دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگوی اختصاصی با «تحریریه»، با اشاره به وجود مشکلاتی در زمینه توسعه صنعت مس کشور، بیان داشت: این مسئله که منابع مس کشور ما فراوان اما جایگاه صنعت مس در حال حاضر مطلوب و در شان نام ایران نیست؛ غیرقابل کتمان است. بدون شک، مجموعه مجلس شورای اسلامی و به طور خاص کمیسیون صنایع و معادن، بر روی چنین مسائلی که با صنعت و تولید کشور ارتباط دارد؛ به شدت حساس هستند.

وی افزود، باید دلایل عدم توسعه متوازن و کافی برخی صنایع کشور از جمله صنعت مس، مورد نقد و بررسی کارشناسی قرار گیرد. مردم عزیز و کارشناسان کشورمان شاهد بودند که پیش از این کمیسیون صنایع و معادن مجلس، درباره مشکلات صنعت فولاد وارد گردیده و انصافا کار کارشناسی و ریشه ای خوبی انجام شد که ان شاءالله به زودی شاهد تصویب نهایی قانون مربوطه در مجلس و آثار مثبتش خواهیم بود. ما در همه صنایع کشور، به دنبال رفع مشکلات و فعال شدن زنجیره کامل تولید هستیم تا برای کشورمان ایجاد اشتغال و درآمدزایی شود. از سوی دیگر ما در حال بررسی و آماده سازی قانون معادن هستیم تا وضعیت معادن کشور از بلاتکلیفی خارج شده و بهره برداری از آن ها رونق بیشتری یابد.

جدی ادامه داد، متاسفانه به دلیل حجم بالای مشکلات در صنایع گوناگون کشورمان که دچار نوعی خودتحریمی هستند؛ ما هنوز در کمیسیون صنایع و معادن، به طور ویژه به بحث مشکلات صنایع مس و پتروشیمی وارد نشده ایم. اما تولیدکنندگان، صنعتگران و مردم خوب ما بدانند که ورود کمیسیون صنایع و معادن به این مباحث قطعی است. صنعت مس ایران دارای مشکلاتی در زمینه توسعه نامتوازن در مقایسه با برخی دیگر از صنایع، بلاتکلیفی و بی برنامگی در بهره برداری از معادن و همچنین سهم پایین از تولید داخلی و به تبع آن صادرات به بازار جهانی است. لذا ورود مجلس به مسئله مس حتمی و قاطعانه خواهد بود.

نائب رئیس دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در پایان با اشاره به ضرورت شفافیت در مسائل مربوط به صنایع کشور، افزود: متاسفانه عده ای از ورود مجلس به مسائل صنعت مس ناخشنود هستند و تمایل دارند تا نور شفافیت به پستوهای تاریک این صنعت، تابانده نشود. اما ورود مجلس و کمیسیون صنایع و معادن به این مبحث قطعی است. ما بر روی بحث ایجاد شفافیت در صنعت مس و بررسی ظرفیت های تولیدی مغفول مانده آن حساس هستیم. از سوی دیگر باید برخی انحصارها مورد بازبینی قرار گرفته و راه برای ورود همه سرمایه گذاران حقیقی به صنعت مس باز گردد. ما معادن فراوانی داریم اما معادن مورد بهره برداری ما اندک هستند و متاسفانه در حال فرصت سوزی هستیم. بنابراین مشکلاتی وجود دارد که نیازمند اصلاح قوانین و آیین نامه هاست. لذا مجلس با قدرت از منافع مردم و تولیدکنندگان حمایت کرده و اقدامات لازم در جهت تسهیل توسعه صنعت مس را به انجام خواهد رساند.

پایان/

۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۹
کد خبر: 8428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 6 =