الگوی ممتاز آلمان در بنگاه های کوچک و متوسط

معاون وزیر اسبق صمت و رئیس اسبق سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران معتقد است از جدتی ترین و مهمترین مشکلات بنگاه های کوچک و متوسط وجود مقررات دست و پاگیر است.

به گزارش تحریریه، براساس آمارهای بین المللی در چند سال گذشته کشور آلمان با سهم 79 درصدی بنگاه های کوچک و متوسط در اشتغال و سهم 54 درصدی آن ها در تولید ناخالص داخلی، سعی وافری در تقویت هر چه بیشتر تولید و اقتصاد خود داشته است. همچنین در کشوری مانند اندونزی سهم این بنگاه ها در اشتغال 97 درصد و در تولید ناخالص داخلی 58 درصد است. اما در کشور ما بنگاه های کوچک و متوسط در حدود 50 درصد از سهم اشتغال و تنها 33درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده اند. بی شک این آمار نه چندان مطلوب، نشان دهنده غفلت از ظرفیت عظیم این بنگاه ها در کمک به کشورمان برای مقابله با جنگ اقتصادی دشمن است. چرا که هدف اصلی تحریم های ظالمانه علیه ایران، تولید در کشورمان بوده است.

 در همین مورد، «ولی الله افخمی راد»، معاون وزیر اسبق صمت و رئیس اسبق سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران، در گفتگوی اختصاصی با «تحریریه» بیان داشت: بدون شک بنگاه های کوچک و متوسط در اقتصاد و تولید از اهمیت بالایی برخوردارند. متاسفانه در کشور ما این بنگاه ها با مشکلات فراوانی دست به گریبان هستند. برخی بنگاه های کوچک و متوسط کشور بر اثر توقفی که در فعالیت های بنگاه های بزرگ تولیدی به وجود آمده؛ دچار مشکلاتی شده اند. این مسئله در مواردی تیراژ تولیدی واحدهای کوچک را کاهش داده و متاسفانه برخی از واحدها را به تعطیلی کشانده است. بنابراین ما باید به نحوی سیاستگذاری و برخورد نماییم تا واحدهای بزرگ، به خصوص آن هایی که حیات بنگاه ها کوچک در گروی تداوم تولید آن هاست؛ بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند. از سوی دیگر برخی بنگاه های کوچک و متوسط ما در زمینه تامین مواد اولیه دچار مشکلات فراوانی هستند. ورود دولت در امر کمک به چنین واحدهایی واجب به نظر می رسد. گاهی نیز بنگاه کوچک و متوسط بر اثر شرایط جدید پیش آمده، بازار مصرف خود را از دست داده و این مسئله برای تداوم تولید کشور یک چالش است. البته مشکلات فراوان دیگری نیز وجود دارد که نیازمند شناخت دقیق و یافتن راه حل مناسب هستند.

وی در پایان افزود: ما نیازمند حذف مقررات دست و پاگیر جهت ایجاد بنگاه های کوچک و متوسط تولیدی و خدماتی هستیم. این مسئله یک ضرورت مهم در جهت تسهیل شکل گیری واحد کوچک و متوسط است. همچنین ما باید به مقوله بهبود فضای کسب و کار کشور توجه ویژه ای نماییم. چرا که بهبود فضای کسب و کار در استمرار فعالیت این واحدهای تولیدی نقش موثری دارد. علاوه بر این موارد، نباید از بحث تامین سرمایه لازم واحدها هم چشم پوشی نمود. البته شرط لازم جهت حمایت در تامین سرمایه این است که واحد مورد نظر باید محصولی تولید نماید که دارای تقاضای مناسب و بازار خوبی است. همچنین از کم کاری بانک ها در زمینه پرداخت تسهیلات به بنگاه های کوچک و متوسط نیز نباید غافل بود. بانک های ما مایل به پرداخت تسهیلات محدود تولید به بنگاه های بزرگ هستند. زیرا حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط برایشان پرریسک بوده و آن ها حاضر نیستند هیچ خطری در این زمینه بپذیرند.

پایان/

۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
کد خبر: 8446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 6 =