۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۵
 ایران سکوی صادرات خودروسازی چین

درحالی که ایران در طی چند سال گذشته سهم زیادی را در واردات خودروهای چینی در دنیا داشته است، به محض آغاز تحریم ها خودروسازان چینی از ایران رفتند.

به گزارش تحریریه، در یکی دو دهه اخیر، ایران بیش از ۲۰ میلیارد دلار خودرو و قطعات خودرو از چین وارد کرده است و در سالهای ۲۰۱۸-۲۰۱۵ اولین بازار صادراتی خودروسازان چینی بود. ایران به تست مارکت صادراتی و سکوی صادرات خودروسازان چینی تبدیل گردید، اما این خودروسازان با شروع تحریمها از بازار ایران خارج شدند.

صادرات خودروی آماده و نیمه آماده چینی به ایران تحت عنوان صادرات قطعات منفصله انجام می شود که از تخفیف حقوق و عوارض گمرکی وارداتی ۶۰ تا ۸۰ درصد برخوردار است. این یارانه ای است که به واردات خودروی چینی داده می شود تا بتواند از مزیت قیمتی در برابر خودروهای باکیفیت جهانی برخوردار گردد. در شرایطی که به واردات خودروی چینی کم کیفیت و فاقد استانداردهای جهانی یارانه داده می شود، واردات خودروی دست دوم باکیفیت و برنددار ممنوع است.

خودروسازی ایران از مونتاژ و تولید خودروهای اروپایی و آمریکایی در نیمه اول دهه پنجاه شمسی، به سمت مونتاژ و واردات خودروهای چینی در چهار دهه بعد (دهه نود شمسی) سقوط پیدا کرده است.

پایان/

۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۵
کد خبر: 8463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =