تشکیل پرونده برای صدها تن از حمله کنندگان به کنگره آمریکا

رسانه ها اعلام می کنند تعداد زیادی از طرفداران ترامپ بابت حمله به ساختمان کنگره در روز ۶ ژانویه دستگیر شده اند و برای چند صد نفر از آن ها پرونده قضائی تشکیل شده است؛ هنوز واشنگتن در حالتی شبه حکومت نظامی به سر می برد.

به گزارش تحریریه، دولت آمریکا تاکنون صدها نفر از حمله کنندگان به ساختمان کنگره در تاریخ ۶ ژانویه را دستگیر و برای آن ها پرونده تشکیل داده است. ۱۵۰ نفر از این افراد با ارائه وثیقه به صورت موقت آزاد شده اند و برخی دیگر هنوز در بازداشت به سر می برند.

یکی از پربازتاب ترین تصاویر از حمله و تسخیر ساختمان کپیتول هیل مربوط به فردی می شد که با کلاه شاخدار وایکینگ ها در اتاق های کنگره پرسه می زد و عکس های گوناگونی از حضور افراد یاغی در مرکز دموکراسی ایالات متحده به جهان مخابره شد. نام وی «جیکوب چنسلی» است که رسانه ها او را به عنوان یکی از مهمترین آشوبگران می شناسند. وی بازداشت شده و اکنون وکیل وی در دادگاه اعلام کرده است چنسلی ارادت و ایمان خاصی به فرقه شمنیسم دارد.

این دیدگاه که بصورت خاص در قبایل شمال آسیا، سیبری، قطب و در میان اقوام بدوی دیگر مناطق جهان هم مرسوم است به تماس با ارواح برای درمان رنج ها و یا ایجاد بیماری در افراد ایمان دارد. جادوپزشکی و پیشگویی آینده هم از جمله باورهای این فرقه است. پیروان این آئین بر ویژگی های تغذیه ای خود به شدت تاکید دارند.  

به نوشته بلومبرگ چنسلی در روز ۶ ژانویه از داربست های ساختمان کنگره بالا رفت و با مدل مو و کلاه‌خودش نظر جهانیان را جلب کرد. او خود یک هوادار فرقه «کیو انان شمن» (Qanon Shaman)  است و به همین دلیل خود را بیگناه می داند اما چنسلی با اتهاماتی همچون ورود خشونت آمیز، رفتار نامناسب و ممانعت از رسیدگی به پرونده روبرو شده است.

وکیل چنسلی، وی را فردی آرام و معتقد به امور ماورائی و روحانی توصیف کرده است که اعتقاد دیرینه ای به باورهای شمنیسم دارد. وکیل وی حتی از قاضی خواست اطمینان حاصل کند که در زندان برای چنسلی غذای اورگانیک سرو می شود زیرا وقتی او غذای غیراورگانیک می خورد بدنش واکنش های باکتریایی خاصی بروز می دهد و به عبارت دیگر بدنش دی هیدارته می شود.

به نوشته بلومبرگ دادگاه برای «ریچارد بارنت» دیگر متهم هوادار ترامپ که ۶۰ سال سن دارد و به شکلی توهین آمیز پشت میز دفتر کار نانسی پلوسی نشسته بود رسیدگی کرد. قاضی «بریل هوارد» برای وی که پای خود را روی میز گذاشت و لم داده بود خواستار تمدید دوره بازداشت شد.

قاضی گفت: ما در واشنگتن دی سی زندگی می کنیم و از نزدیک پیامدهای اقدامات خشونت باری را که این افراد در ساختمان کپیتول هیل مرتکب شدند، مشاهده می کنیم با گذشته چند هفته هنوز نیروهای گارد ملی که به شدت به تجهیزات جنگی مسلح هستند،  از پنجره اتاق مردم در واشنگتن در حال گشت زنی قابل مشاهده هستند.

تحولات پس از روز 6 ژانویه نشان داده که حتی در ایالات متحده به عنوان مدعی مهد دموکراسی هم آزادی بیان مطلق نیست و با انواع محدودیت ها مواجه می شود. تاکنونی مقام های انتظامی شهر بیشتر از ۱۵۰ نفر را به دلیل اتهامات گوناگون دستگیر کرده اند که بیشتر آن ها البته به اتهام تجاوز به قانون و انجام رفتارهای نامطلو ب روبرو هستند ولی بیشتر آن ها آزادند. برخی از بازداشت شدگان هنوز زندذانی هستند و برای آن ها مجوز آزادی موقت صادر نشده است.

پایان/

۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۲
کد خبر: 8477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 9 =