نقشه اسرائیل و آمریکا برای ادامه ترور دانشمندان هسته ای ایران

تارنمای «Modern Diplomacy» اعتقاد دارد: سابقه نشان می دهد اسرائیل و آمریکا برای ترور دانشمندان هسته ای کشورهای جهان از جمله ایران اقدام کرده اند. در صورتی که جو بایدن بخواهد بندهای برجام را بار دیگر اجرا کند شاهد گسترش عملیات اطلاعاتی اسرائیل علیه تهران خواهیم بود.

به گزارش تحریریه، تارنمای «Modern Diplomacy» در گزارشی به این پرسش پرداخت که چه کسی پشت ترور هفت دانشمند هسته ای ایران قرار دارد و نوشت: ایران می گوید محسن فخری زاده با یک مسلسل که از راه دور کنترل می شد در میانه جاده ای ترور شد. تهران، اسرائیل را عامل این قتل می داند.استدلال این است که تل آویو یکی از معدود کشورهایی است که توان انجام چنین عملیاتی در خاک ایران را دارد و پیش از این هم بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ حداقل ۴ دانشمند هسته ای ایران را ترور کرد و نفر پنجم هم به شدت زخمی شد.

طبق این گزارش به نظر نمی رسد آژانس اطلاعاتی اسرائیل به تنهایی قادر به انجام این عملیات سری در خاک ایران بوده باشد. تاکنون هم موساد به دلیل احتمال حملات تلافی جویانه ایران، مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است.

«رز جیمات» از موسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل عنوان داشت: وقتی صحبت از ایران و عملیات اطلاعاتی به ویژه در مورد برنامه هسته ای به میان می آید کشورهای اندکی حاضر به همکاری می شوند. اما  این اقدامات معمولا با همکاری موساد و سیا صورت می گیرد. سی آی ای آمریکا و موساد اسرائیل  ابتدای قرن ۲۱ برای انجام عملیات علیه برنامه هسته ای ایران مذاکره کرده بودند

هر دوی این سازمان ها برای مدت های طولانی به دنبال از خط خارج کردن برنامه هسته ای ایران بوده اند. «ریچارد ماهر» سال قبل فاش ساخت که این دو نهاد از ابتدای قرن ۲۱ برای انجام چنین عملیات هایی مذاکره کرده بودند. آنها ابتدا برای قطع زنجیره تامین برنامه هسته ای ایران همکاری کردند و چون برنامه تهران به صورت مخفیانه انجام و از کانال های واسطه ای استفاده می شد در نهایت آمریکا و دیگر کشورها در زمینه قطع این زنجیره موفق نبودند.

سپس آمریکا و اسرائیل ویروس رایانه ای «استاکسنت» را با موفقیت عرضه کردند. این کرم کامپیوتری بزرگترین و گرانترین بدافزار تا آن زمان بود. هدف واقعی هم تاسیسات نطنز بود که بین سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ حملات سایبری فراوانی علیه آن صورت گرفت.

از سال ۲۰۱۰ ترور دانشمندان هسته ای ایران شروع شد و تا سال ۲۰۱۲ مسعود علی‌محمدی، مجید شهریاری، داریوش رضایی نژاد و مصطفی احمدی روشن ترور شدند و فریدون عباسی هم از ترور جان سالم به در برد.

به اعتقاد ریچارد ماهر، اسرائیل پشت این قتل ها بود و احتمالا آمریکا دخالتی در آن ها نداشت. ایران در سال ۲۰۱۵ اعلام کرد ترور یک دانشمنددیگر را خنثی کرد که البته کارشناسان اعتقاد دارند از آنجاکه گفت وگوهای هسته ای در آن زمان در جریان بود، انجام این عملیات منطقی نبوده است.

پس از عملیات های اسرائیل در سال ۲۰۱۸ علیه انبارهای اطلاعات هسته ای ایران،در سال ۲۰۲۰ عملیات اطلاعاتی علیه تهران به شدت افزایش یافت. پروفسور سی بیلک اعتقاد دارد در زمینه پروژه های هسته ای پر کردن جای یک کارشناس امکانپذیر است اما پرکردن خلاءهای مدیریتی آسان نیست و به همین دلیل فخری زاده ترور شد.

 برخی کارشناسان هم می گویند ترور این دانشمند در روند حرکت هسته ای ایران خللی ایجاد نمی کند اما بسیاری همچون ریچارد ماهر اعتقاد دارند این ترور نزدیکی دیپلماتیک ایران و بایدن را دشوار کرد. وی تاکید دارد اما این عملیات ها در کار ایران مانع ایجاد کرد و به نفع آمریکا و اسرائیل تمام شد. این عملیات ها می تواند تاثیر منفی هم داشته باشد و انگیزه ایران را به سوی ساخت سلاح هسته ای به صورت پنهانی تر تشدید کند. 

ماهر تاکید دارد:  اطمینان ندارم که اسرائیل دست از تلاش های خود بر دارد. از آنجاکه اسرائیل توان حمله نظامی به تاسیسات هسته ای را ندارد تنها چیزی که در اختیار دارد عملیات اطلاعاتی است. اگر بایدن به مذاکره با ایران بر مبنای برجام باز گردد و بندهایی از توافق را اجرا کند، آنگاه فکر می کنم ما در عملیات اطلاعاتی اسرائیل حضور خواهیم داشت و می توانیم گسترش این عملیات را تماشا کنیم.  

به اعتقاد نویسنده گزارش، ایرانی ها می خواهند به ساخت سلاح هسته ای نزدیک شوند اما نمی خواهند آن را تولید کنند. آنها فقط توانایی تولید این سلاح را می خواهند. پرسش این است که آیا اسرائیل حاضر است چنین موضوعی را بپذیرد؟

این گزارش در پایان عنوان داشت: توسعه یک سیستم بدافزار یا حمله به یک کشور و دانشمندان آن از جمله راهبردهای قدیمی سیا و موساد است. آن دو تاکنون چندین بار برای از بین بردن اهداف خود به شکل های گوناگون از تصادف جاده ای تا تیراندازی و تیرهای سمی، نفوذ در سیستم ماهواره ای، نصب بدافزار و راه های دیگری که خدا می داند اقدام و همکاری کرده اند. این امر با ترور 7 دانشمند ارشد هسته ای ایران برجسته شده است. اما همین اقدامات ممکن است روابط ایران، آمریکا و اسرائیل را تنش آلود کند و دو طرف را تاآستانه جنگ ببرد.

پایان/ 

۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۳
کد خبر: 8497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =