فوری؛ ایران شروط خود را به نمایندگان آمریکا تحویل داد

هرچند مقامات رسمی ایران و آمریکا انجام مذاکره سری میان تهران و واشنگتن را رد می کنند یا نسبت به آن موضع نمی گیرند اما برخی رسانه‌ها از مذاکرات پشت پرده نمایندگان دو کشور و ارائه شروط ایران خبرهایی را منتشر کرده اند.

به گزارش تحریریه، تارنمای «بغداد پست» نوشت، از نخستین ساعات آغاز به کار «جو بایدن» رئیس جمهوری جدید آمریکا تیم او با هدف بازگشت به توافق هسته‌ای، آماده سازی زمینه مذاکرات سری با ایران را آغاز کرد. اسرائیل به این موضوع پی برده است و شبکه خبری «کانال ۱۲» اسرائیل و روزنامه «تایمز آو اسرائیل» برای تخریب این روند جریان را فاش کردند. 

 تارنمای روزنامه «المدن» لبنان هم به نقل از روزنامه «لوفیگارو» اعلام کرد طی هفته‌های گذشته مسوولان دولت بایدن با مسوولان ایران برای بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای مذاکراتی را انجام داده‌اند. این روزنامه به نقل از یک منبع نزدیک به محافل ایران مدعی شد مذاکراتی میان «مجید تخت روانچی» نماینده ایران در سازمان ملل و نماینده بایدن صورت گرفته است و به زودی نتایج این مذاکرات و موفق یا ناموفق بودن آن اعلام خواهد شد.

روزنامه «الجریده» کویت هم در این زمینه آورد: با وجود اینکه ایران بارها وجود ارتباط میان نمایندگان این کشور و تیم بایدن را رد کرده است بازهم یک منبع آگاه در دفتر «حسن روحانی» به این روزنامه گفت تماس‌هایی صورت گرفته است و هنوز هم این تماس‌ها ادامه دارد. او گفت این تماس‌ها غیر رسمی است.

شروط هفتگانه تهران

این منبع گفته است مجید تخت روانچی فهرست شرط‌های تهران را به نیویورک منتقل کرد. ایران این شرط‌ها را که شامل  ۷ مورد است به عنوان مقدمه آغاز مذاکرات عنوان کرده است. این شروط‌ هفتگانه عبارتند از:

نخست اینکه ایران توافق هسته‌ای را یک توافق کامل می‌داند که نباید به آن آسیب زد. اگر آمریکا می‌خواهد به این توافق برگردد باید همه تعهدات خود از جمله رفع کامل تحریم‌های ایران را عملی سازد. پس از آن ایران هم به تعهدات خود بازخواهد گشت. این نشان می‌دهد ایران با طرح «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا که پیشنهاد کاهش بخشی از تحریم‌های آمریکا در مقابل پایبندی کامل ایران به تعهدات خود را داده مخالف بوده و خواهان رفع همه تحریم‌ها است. ایران مخالف طرح بلینکن بوده و خواهان رفع همه تحریم‌ها است

دوم اینکه اختلافات‌ درباره هر موضوع مربوط به توافق هسته‌ای تنها باید در چارچوب کمیته توافق و در سطح  ضرورت صورت گیرد و ایران در این زمینه درخواست‌هایی دارد که می‌خواهد آن را طرح کند که از جمله این موارد وضع ضمانت‌هایی برای تکرار نشدن خروج از توافق هسته‌ای و جبران خسارت‌های ناشی از خروج «ترامپ» رئیس جمهوری سابق آمریکا از توافق است. 

یکی از شروط ایران به آمریکا تعیین تکلیف غرامت اقدام ترامپ است

سوم اینکه توافق هسته‌ای همانطوری که از عنوان آن مشخص است مربوط به برنامه هسته‌ای ایران است و ایران با طرح مسائلی مثل برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه ای این کشور در این مذاکرات مخالف است.

چهارم اینکه ورود هرگونه اعضای جدیدی به ترکیب توافق میان ایران و گروه ۱+۵  می‌تواند مسائل را برهم زند. با توجه به اینکه توافق گذشته تا کنون سودمند بودنش را برای ایران اثبات نکرده چه لزومی به پذیریش اعضای جدید است. ایران به ویژه مخالف ورود هر کشوری از جمله پذیریش دولت هایی است که همواره مخالف توافق بودند و در مسیر آن سنگ‌اندازی می‌کردند. 

ایران با نقش‌آفرینی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و رژیم اسرائیل در مذاکرات مخالفت خواهد کرد. ایران مخالف اضافه شدن هر عضو جدید به توافق است

پنجم اینکه موضوعات مورد اختلاف ایران و کشورهای منطقه مربوط به خود این کشورها است و باید کشورهای منطقه از طریق مذاکرات دوجانبه یا چندجانبه با ایران به یک چارچوب تفاهم و تعامل با ایران برسند و نمی‌توان این موضوعات را در توافق هسته‌ای مطرح کرد.

ششم اینکه برنامه موشکی ایران خط قرمز این کشور است. ایران آماده است که این موضوع در چارچوب هر گونه نشستی برای پایان دادن به استفاده از سلاح در همه کشورهای منطقه و به ویژه رژیم اسرائیل زیر نظارت سازمان ملل بررسی شود. ایران برای هرگونه توافقی که شامل خروج همه نیروهای خارجی از منطقه خاورمیانه و خلیج فارس شود همکاری می‌کند. این کشور از برنامه موشکی همسایگان خود و اسرائیل نگران است و نسبت به سلاح هسته‌ای اسرائیل ملاحظاتی دارد. ایران برنامه موشکی را خط قرمز خود می داند 

هفتم اینکه موضع ایران درباره مساله فلسطین از سوی رهبری اعلام شده است. اساس این موضوع آن است که سازمان ملل یک همه‌پرسی درباره فلسطین و اسرائیل برگزار کند و همه مردم فلسطین در داخل و خارج و همچنین یهودیان اسرائیل در این همه‌پرسی شرکت کنند. نتیجه این همه پرسی هر چه شد ایران آن را به رسمیت خواهد شناخت. این نشان می‌دهد تهران به طور عملی مخالف برپایی دو کشور است.

پایان/

۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۹
کد خبر: 8523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
      4 4
      خدالعنت کندکسانی راکه مخفیانه مذاکره میکنند همین ها بودندکه مخفیانه گرادادندسردارراترورکردند حالا معلوم نیست چه میکنند اخردولتی خداکنداین دولت زودتربرودگم بشود
    • IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
      1 6
      خدالعنت کندکسانی راکه مخفیانه مذاکره میکنند همین ها بودندکه مخفیانه گرادادندسردارراترورکردند حالا معلوم نیست چه میکنند اخردولتی خداکنداین دولت زودتربرودگم بشود
    • احمدمیرزائی IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
      6 1
      بسیار شروط منطقی وقابل احترام ونشدنیست .خصوصن شرط هفتم.
    • IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
      1 0
      به نظر من این طر ح اجراشود خیلی پخته وکا مل است خدواند مسولین دلسوز فعلی را برای مدم حفظ کند