تبعات روحی و روانی جدی "غربالگری مادران باردار"/ تجویز در کشورهای اروپایی فقط برای بارداریهای پرخطر

عضو فراکسیون زنان مجلس گفت: با توجه به تبعات روحی و روانی جدی غربالگری و نهایتاً آزمایش آمنیوسنتز که احتمال سقط را بالا می‌برد، غربالگری در کشورهای اروپایی صرفاً برای بارداری‌های پرخطر توصیه می‌شود.

به گزارش تحریریه؛ دکتر زهره الهیان درباره ماده مربوط به غربالگری دوران بارداری در طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده اظهار کرد: در مورد بحث غربالگری، جلسات متعددی با حضور متخصصان زنان، پریناتولوژیست‌ها همچنین کارشناسان مرتبط از وزارت بهداشت تشکیل شد. 

این پزشک متخصص ادامه داد: مجموعاً مبنای ماده‌ای که در طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده به غربالگری می‌پردازد، مبنای کارشناسی علمی و تخصصی بوده به این معنی که در این طرح،  تنها غربالگری اجباری حذف شده است.

رئیس کمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروزه در کشورهای پیشرفته و اروپایی، غربالگری برای بارداری‌های پرخطر تجویز می‌شود؛ با توجه به تبعات روحی و روانی جدی غربالگری و نهایتاً آزمایش آمنیوسنتز که احتمال سقط را بالا می‌برد در کشورهای اروپایی صرفاً برای بارداری‌های پرخطر غربالگری توصیه می‌شود؛ به طور مثال، باروری‌های بالای 35 سال،‌ مادرانی که در خانواده‌های آنها موارد بیماری خطرناک ژنتیک وجود دارد، از این موارد هستند.

وی افزود: در شرایط حاضر هر خانمی که حتی 18 یا 20 سال دارد و باردار می‌شود، از سوی پزشکان توصیه اکید به غربالگری می‌شود، این روش به هیچ وجه یک روش علمی نیست؛ این رویه منجر به تبعات جدی، فشار روانی و استرس برای خانواده‌ها می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس یادآور شد: آنچه مجلس تکلیف کرده این است که وزارت بهداشت دستوالعملی را در مورد مجوز غربالگری و اندیکاسیون‌های غربالگری تهیه کند و این دستورالعمل به تأیید ستاد عالی جمعیت برسد.

وی متذکر شد: اگر پدر و مادری برای غربالگری اصرار کنند، پزشک برای آنها این درخواست را ثبت می‌کند و درخواست مذکور در یک سامانه ثبت می‌شود؛ دلیل طی این فرآیند آن است که موردِ غربالگری مورد رصد قرار بگیرد تا بتوانیم استاندارد آزمایشگاه‌هایی را هم که در این حوزه فعالیت می‌کنند تا حدوی بسنجیم و رصد کنیم؛ مجموعاً ماده‌ای که در طرح به غربالگری می‌پردازد از بیس و توجیه علمی و کارشناسی لازم برخوردار است.

انتهای پیام/

۱۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳
کد خبر: 8548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =