کاخ الیزه جیب مردم ایران را نزند، تعهد اخلاقی مکرون پیشکش

«امانوئل مکرون»رئیس جمهوری فرانسه روز گذشته اعلام کرد علاقه مند است میانجی امین و متعهدی در مذاکره میان ایران و آمریکا باشد.

به گزارش تحریریه، طرف های غربی حاضر در توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ با نزدیک شدن به ضرب‌الاجل مجلس شورای اسلامی در زمینه ضرورت رفع تحریم ها تا اوایل اسفند به شدت فعال شده اند و پایتخت های اروپایی در دو سوی آتلانتیک به تکاپو افتاده اند تا مانع اجرای تهدیدات تهران شوند.

واشنگتن تیم ویژه ایران خود را تقویت می کند و حتی شب گذشته کاخ سفید نشست شورای امنیت ملی آمریکا را با محوریت موضوع هسته ای ایران برگزار کرد. تروئیکای اروپا هم که تا چند روز قبل بر لزوم اقدام نخست ایران را به عنوان پیش شرط مطرح می کرد، حال می گوید در ازای پایبندی تهران به توافق از مزایای اقتصادی آن بهره مندخواهد شد. 

در این شرایط کاخ الیزه و رئیس جمهوری فرانسه اعلام کرده است علاقه دارد نقش یک میانجی امین و متعهدی را در مذاکره میان  ایران و آمریکا بازی کند.آیا مکرون می تواند امین و متعهد به حفظ منافع ایران باشد یا وی حافظ منافع  ریاضِ پولدار و صهیونیستم پرنفوذ را در هر مذاکره ای خواهد گرفت؟

سه عضو اروپایی مذاکرات ۱+۵ یعنی آلمان، فرانسه و انگلیس که ملقب به تروئیکای اروپا هستند، ظاهرا فراموش کردند ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا به طور کامل به برجام پایبند بود اما آن ها نه تنها هیچ اقدامی را برای اجرای تعهدات خود در قبال ایران انجام ندادند حتی نتوانستند کانال مالی پیشنهادی خود را اجرایی کنند. حال این کشورها با دیدن جدیت ایران می گویند تهران پایبند برجام شود تا آن ها همان شرایط بین سال ۲۰۱۸ (خروج ترامپ از برجام) تا اولین گام فرا برجامی ایران در سال ۲۰۱۹ را دوباره اجرایی کنند.

«امانوئل مکرون» همان فردی است که چند روز قبل مدعی بود عربستان و اسرائیل هم باید وارد چرخه مذاکرات هسته ای و منطقه یا با ایران شوند حال می گوید می خواهد میانجی امینی برای ایران باشد. آیا چنین فردی می تواند امین و متعهد به حفظ منافع ایران باشد یا طرف ریاض پولدار و صهیونیست های پرنفوذ را در هر مذاکره ای خواهد گرفت؟

فرانسه در سال ۱۳۵۷ تنها ۶ ماه میزبان امام خمینی در دوره تبعید بود اماظاهرا ایران را زیردست خود می داند و تلاش می کند پس از ۴ دهه به بهره برداری خود از آن واقعه ادامه دهد. از رخنه پاریس به فضای اقتصادی و سیطره بر صنعت خودرویی و نفوذ نفتی تا دخالت های سیاسی در دوره فتنه ۱۳۸۸ و ماجرای خون های آلوده همه از دستاوردهای اعتماد تهران به پاریس بود.

حتی همین حدود ۵ سال قبل؛ هیچ ایرانی تئاتر پلیس خوب و پلیس بد دولت فرانسه در مذاکرات وین و دوره امضای برجام را فراموش نکرده است که چگونه بر سر امضای توافق مانع می آفرید و امتیاز می گرفت.

آقای مکرون شما و کاخ الیزه به هیچ عنوان نمی توانید مورد اطمینان و امین مردم ایران باشید؛ شما جیب ایرانی‌ها را خالی نکن، تعهد اخلاقی پیشکش.

فرانسه اگر همان توافق ۲۰۱۵ برجام را به درستی اجرا کند به اندازه کافی می تواند از منافع اقتصادی سرمایه گذاری در ایران بهره مند شود پس لازم نیست برای خوشامد اعراب و صهیونیسم و فروش تسلیحات بیشتر به اعراب، ژست دلسوز مردم ایران و خاورمیانه را بازی کند.

پایان/

۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۳
کد خبر: 8549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 12 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
      1 0
      نمی زندجیب مردم را شما خالی کردید
    • 5070151509 IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
      0 0
      دیگه به حول قوه ی الهی مسئولین دست الیزه رو از پشت بسته اند.