راه جدید ایران برای فروش نفت در بیرون از مرزها

تارنمای «اویل پرایس» پروژه ساخت خط لوله انتقال نفت گوره به جاسک را اقدامی راهبردی برای ایران ارزیابی کرد که باعث بی نیازی مشتریان نفت ایران به عبور از تنگه هرمز و ورود به خلیج فارس می شود.

به گزارش تحریریه، تارنمای «اویل پرایس» خط لوله انتقال لانرژی گوره به جاسک را از نظر راهبردی تعیین کننده می داند. چند هفته قبل اعلام شد عملیات اجرایی لوله گذاری پیشرفت خوبی داشته است و ترمینال نفتی جاسک می تواند به زودی نفت و میعانات گازی را به بازار خارجی عرضه کند. خطوط لوله ۳۶ اینچی ۱۲ کیلومتری آن هم قادر می شود نفت را در خارج از مرزهای آبی ایران به خریداران تحویل دهد.

پیش بینی می شود احتمالا تا چند ماه آینده فاز نخست این پروژه به اتمام می رسد.

پس از نصب خط لوله دریایی، آزمایش های اولیه برای پمپاژ روزانه ۳۶۰ هزار بشکه نفت خام سبک و سنگین و فوق سنگین از طریق یک خط لوله ۱۱۰۰ کیلیومتری با لوله های ۴۶ اینچی انجام می گردد تا ترمینال نفتی گوره در شمال بوشهر را به جاسک در دریای عمان وصل کند.

تجهیزات جانبی همچون چند ایستگاه پمپاز میانی و تجهیز زیرساخت ها موجب می شود در پایان ظرفیت تحویل روزانه ۴۶۰ هزار بشکه نفت و ۲۵۴ هزار بشکه میعانات گازی برای تهران قابل اجرا باشد. احداث فاز بعدی تاسیسات می تواند ظرفیت این پایانه صادراتی را به روزانه یک میلیون بشکه افزایش دهد.

طبق تحلیل این تارنمای شناخته شده در حوزه انرژی، چنینی ارقامی کاملا واقعبینانه ارزیابی شده اند زیرا قرار است میادین نفتی غرب کارون همچون آزادگان شمالی و جنوبی و یادآوران و برخی میادین کوچکتر را به پایانه جاسک وصل کنند. این بدان مفهوم است ذخایری بزرگ با ظرفیت کلی معادل ۶۷ میلیارد بشکه نفت به این پایانه جدید دریایی متصل می شوند. 

پروژه تازه از آن جهت اهمیت دارد که به ایران اجازه می دهد یک خط لوله نفتی دیگری را هم در اختیار داشته باشد و بتواند نفت خام خود را صادر کند و تحریم های آمریکا را دور بزند. در این حالت با بستن تنگه هرمز مشکلی برای ایران رخ نمی دهد اما در عمل یک سوم محموله های نفتی جهان دچار مشکل و هرج و مرج می شوند.

ایران قادر خواهد بود نفت خود را از طریق مرزهایش در دریای عمان به مشتری تحویل دهد. اکنون اما حدود ۹۰ درصد نفت صادراتی ایران در خارک بارگیری می شوند و بقیه از لاوان و سیری. این مناطق می توانند اهداف آشکار و راحتی برای فلج کردن بخش صادرات نفت و اقتصاد ایران باشند.

به نوشته اویل پرایس، در این شرایط ایران می تواند حتی با اجرایی کردن تهدید خود مبنی بر بستن تنگه هرمز، بدون هیچ هراسی به تحویل نفت به مشتریان ادامه دهد و درآمد کسب کند.

به اعتقاد کارشناسان خارک ترمینال مناسبی برای نفتکش ها نبود زیرا باریک بودن تنگه هرمز باعث کم شدن سرعت حرکت کشتی ها می شد ضمن اینکه نفتکش ها به اهداف مناسبی برای حملات جنگی تبدیل می شدند. از طرف دیگر خارک مقصدی نسبتا دور از مرزهای پاکستان و چین به شمار می رود اما از این به بعد بارگیری نفت از جاسک باعث فشار بیشتر بر هند و امارات می شود.

هندوستان از این به بعد تحت فشار بیشتری قرار می گیرد تا برای تکمیل خط لوله انتقال گاز از ایران که با مشارکت پاکستان تکمیل می شود، تلاش کند. 

همچنین طبق گزارش این تارنما، دیگر مزیت تکمیل پروژه جاسک برای ایران آن است که تهران می تواند به عرضه نفت به همه کشورهای جهان حتی به حوثی ها در یمن و دیگر کشورهای آفریقایی مبادرت کند. برخی از این دریافت کنندگان نفت از ایران تهدیدی جدی برای عربستان هستند.

پایان/

۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۹
کد خبر: 8555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 7 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • كوروش IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
      1 0
      نفت همچون ٤٠ سال پيش كالا استراژيك نيست و روسيه و امريكا با توليد بالا خواستار حذف رقبا مانند ونزوئلا و ايران و حتي عربستان هستند و با توليد خودرو هاي برقي اوضلع بدتر هم خواهد شد