تبعاتِ دلار ۱۵ هزار تومانی برای بورس /آیا فرمول همتی و کاهش نرخ بهره نسخه ضدریزش است؟

احتمالا در سال بعد متوسط قیمت دلار تا ۱۵هزار تومان کاهش یابد، بسته به نوع شرکت، بین ۳۰ تا ۵۰درصد، سود شرکت‌ها افت خواهد کرد. از سوی دیگر طبق اعلام رئیس کل بانک مرکزی در صورت کاهش نرخ بهره بین بانکی ممکن است تا حدودی تعادل در بازار ایجاد شود.

به گزارش تحریریه،  با توجه به تحولات سیاسی و تلاشهای یک جانبه دولت برای احیا برجام، اگر در سال بعد متوسط قیمت دلار تا ۱۵هزار تومان کاهش یابد،بسته به نوع شرکت، بین ۳۰ تا ۵۰درصد، سود شرکت‌ها افت خواهد کرد. از سوی دیگر در صورت کاهش نرخ بهره بین بانکی ممکن است تا حدودی تعادل در بازار ایجاد شود که این موضوع تورم زاست، اخیرا سیاست گذار ارزی کشور اعلام کرده است، هرچند احتمال کاهش نرخ ارز به زیر 20 هزار تومان وجود دارد اما وعده کاهش نرخ بهره بین بانکی نیز داده شد تا شاید یک تعادل نسبی برای کلیت بازار سهام ایجاد شود. چراکه در ماههای گذشته بازار یکپارچه مسیر نزولی را پیش گرفته بود و تحمیل شوک منفی دیگر از محل تغییر سیاستها میتواند تبعات جدی در پی داشته باشد. از سوی دیگر به این نکته نیز توجه کنیم که در لایحه بودجه دولت عرضه 90 هزار میلیارد تومان سهام دولتی پیش بینی شده است که  این موضوع به تنهایی یک چالش برای بازار محسوب خواهد شد.

البته باید این مسئله را هم ببینیم که در حال حاضر دلار 30 هزار تومانی را تجربه کرده‌ایم، اینکه دلار به 15 هزار تومان برسد، اولا نشان دهنده ضعف گسترده مدیریت در بانک مرکزی و دولت است ثانیا این عدم ثبات در نرخ ارز موجب ایجاد فضای رانت های بسیار، آسیب های فراوان اقتصادی به تولید و صنعت، خروج سرمایه گذاران خارجی، ورشکستگی واحدهای تولیدی و بازرگانی و .... است. یکی از پیشنهادها در خصوص بازار سرمایه برای مسئولینی که می خواهند ریزش شاخص نداشته باشیم این است که درصورت تثبیت نرخ ارز بر مبنای قیمت فعلی، بازار را بر روی همین شاخص یک میلیون و 200 هزار واحد نگه داریم تا مولفه‌های اقتصادی مانند تورم خود را به این رقم برسانند و بازار به تعادل برسد.

در همین خصوص ملیحی مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری سبحان معتقد است،  به دلیل رشد نرخ ارز، قیمت محصول نهایی بسیاری از شرکت‌ها افزایش پیدا کرده و در نتیجه با کاهش دفعی نرخ ارز فروش آنها نیز دچار اختلال خواهد شد و به این ترتیب  شرکت از سوددهی به زیان‌دهی می‌رسد. در این فضا حتی برخی از شرکت های کوچک به ورشکستگی خواهند رسید. ترسیم چشم‌انداز روشن‌تر از اثر تحولات اقتصادی و سیاسی بر بازار سرمایه در سال آتی  با آقایان حسین علاقمندان و سید محمدحسن ملیحی گفتگویی صورت گرفت که بخش دوم آن در ادامه قابل مشاهده است.

اگر روند کاهش دلار را حتمی بدانیم، پیش‌بینی بنده از شاخص کل حدود 900 هزار واحد است. رشد شاخص از 400 هزار واحدی که سال گذشته در آن قرار داشت تا 900 هزار واحد طبیعی و قابل توجیه است. اما به نظر بنده با دلار 22 هزار تومانی بازار قابلیت تثبیت بر روی یک میلیون و 200 هزار واحد را دارد.

همچنین مدیر عامل سرمایه گذاری توسعه ملی اگر دلار در محدوده فعلی باشد به جز تعداد محدودی از شرکتها، صنایع بزرگ در تعادل هستند. اما اگر ارز دچار افت شدید شود، در مجموع بازار می‌تواند دچار روند نزولی  تا سی درصد شود که در واقع همان عددی است که آقای ملیحی می‌گویند. همانطور که عنوان شد وضعیت فعلی شاخص کمی گمراه‌کننده است و در حال حاضر بخشی از سهام از نظر ارزش بازار با سایر بخش‌ها تناسب منطقی ندارند.

به گزارش تحریریه، اینکه منابع ملی و ارزی خود را خرج کنیم و دلار را به 13 هزار تومان برسانیم و بعد در آینده به هر دلیلی مجدداً دچار تنش شویم و شاهد رشد این نرخ باشیم اصلا صحیح نیست. در کنار آن باید این نکته را هم ببینیم که ممکن است قیمت نفت کاهش یابد و ما نتوانیم به این درآمد برسیم. همچنین اگر طبق اعلام رئیس کل بانک مرکزی درخصوص کاهش نرخ بهره بین بانکی، ممکن است تا حدودی تعادل در بازار ایجاد شود.

پایان/

۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۳
کد خبر: 8560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 12
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
      5 0
      یک مشت احمق بی سواد و دلال اقتصاد مملکت را به نابودی کشاندند
    • IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
      4 0
      لعنت به همتی دژپسند روحانی سه ضلع اخلالگر اقتصادی به اضافه اقتصاد نیوز بلندگوی اخلال گری اقتصادی
    • IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
      3 0
      لعنت به همتی دژپسند روحانی سه ضلع اخلالگر اقتصادی به اضافه اقتصاد نیوز بلندگوی اخلال گری اقتصادی
    • IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
      2 0
      لعنت به همتی دژپسند روحانی سه ضلع اخلالگر اقتصادی به اضافه اقتصاد نیوز بلندگوی اخلال گری اقتصادی
    • IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
      2 1
      من سهام دارم نه سهام باز صبر میکنم سود میکنم وسلام نمی فروشم حتی یک برگه سهام
      • IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
        0 0
        آفرین به تو
    • IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
      2 0
      اعتدال اگه اینه که یه هو دلار چند برابر و در زمان کوتاهی ارزشش نصف بشه!!! با این روش فقط جیب اونایی پر شد که رانت اطلاعاتی داشتن دلار ذاتا چه بخواد ارزان بشه چه گران این بی مغزها باید تعادل برقرار کنن تو یه قیمت ثابت تا همه چی خودشو وفق بده ایران دلار ۵۰ هم خواد دید ولی ما رو چاپیدن هیچ تحلیلی برا هیکدم از سهام بورس جوابگو نبود و فیبو و ... رو ایران زیر سوال برد
    • IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
      0 0
      همون شرکتها یک شبه سود کلان بردند الان عزا گرفتند انگار فقط همین ها تو‌این مملکت حق حیات و حق رشد دارند .در ضمن کی تو این مملکت چیزی گران شده بعد ارزون شده باشه کل مجموعه دولت به خط شدن مشکل روغن و مرغ و تخم مرغ رو نتونستند حل کنن بعد نرخ دلار رو کاهش بدند.بعد یکی هم مثل سیف پیدا میشه میگه به صلاح نیست دلار بیاد پایین.الکی دلتونو با این حرفا خوش نکنید
    • IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
      1 0
      بورس نه با دلار 3 هزاری،،نه 15 هزاری نه آنان که 24 هزاری،،،کاری نداره،،،،بورس اگه دستوری نباشه راه خودش میره،،،،یا علی
    • IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
      1 0
      ای ... کی از تو خواسته کارشناسی کنی شاخص بالا امد بدلیل عقب ماندگی سالهای پیش هست اگر راست میگی بیا اول ارزش ذاتی سهم رو که ده سال زمینش ودارایییش بروز نشده بروز حساب کن بعد برو دنبال سودش در امریکا شرکتها با p/e40خرید وفروش میشه وارزش ذاتی سهام شرکتهای ایران حالا اگر درست محاسبه شود یک پنجم هست چرا الکی نظر میدهی ... وبی عرضه تر اونی هست که این نظریه کارناشناسی رو نشر میدهد شما همتان همدست حقوقی های بازارین با تبلیغات منفی
    • IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
      0 0
      لعنت به همتی دژپسند روحانی سه ضلع اخلالگر اقتصادی به اضافه اقتصاد نیوز بلندگوی اخلال گری اقتصادی
    • ایرانی IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
      0 0
      واقعیت دلارتومملکت مااین هست که دلاربالامیره دولت میفروشه وپایین مییاره بخره اگرمیخوایدهمه چی درست بشه نرخ دلارثابت باشه