آمریکا در حال کاهش غیررسمی تحریم ها است!

شرایط حکایت از بازگشت آمریکا به توافق دارد اما رسانه های عربی اعتقاد دارند پیش شرط های ایران و آمریکا در زمینه بازگشت به برجام به مانعی در مسیر احیای توافق تبدیل شده است.

به گزارش تحریریه، دولت بایدن در حالی بازگشت به توافق هسته ای را به پایبندی ایران به تعهدات خود در توافق هسته ای ارتباط داده است که مقامات ایران مسائلی چون برداشتن تحریم ها، جبران خسارت ها، اجرای توافق بدون هیچ گونه تعدیل و تغییری را از جمله شرط های خود عنوان کرده اند و از ابزار فشار علیه دولت آمریکا هم برخوردار هستند.

روزنامه «القدس العربی» چاپ لندن نوشت: گمانه زنی ها درباره موضع دولت بایدن درباره پرونده هسته ای ایران متفاوت است. افراد خوش بین بر این باورند که او به توافق هسته ای باز خواهد گشت. در حالی که افراد بدبین گفته اند تصمیم بازگشت به برجام سخت است. در دوره «ترامپ» اتفاقاتی افتاد که سبب تغییر مواضع شده و با توجه به این اتفاقات بایدن در این توافق بازنگری خواهد کرد.

اکنون تهران و واشنگتن درباره اینکه کدام طرف باید نخست به توافق بازگردد، اختلاف دارند. این در حالی است که هر دو طرف می دانند که عدم بازگشت به توافق هسته ای در زودترین زمان ممکن، سبب سخت تر شدن شرایط خواهد شد.

اظهارات مقامات آمریکا از جمله «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه، «جیک سالیون» مشاور امنیت ملی و حتی خود بایدن درباره توافق هسته ای با نوعی هشدار و احتیاط همراه بود. در حالی که آنها بر اهمیت بازگشت به توافق هسته ای تاکید کرده و از این موضوع به عنوان بهترین روش برای مهار ایران نام برده اند اما بازهم آنها بازگشت خود به توافق را به پایبندی ایران به تعهدات خود در توافق هسته ای ارتباط داده اند و از این موضوع به عنوان شرط و بهانه ای برای بازگشت آمریکا به توافق استفاده کرده اند.

همچنین مقامات آمریکا در اظهارات رسمی از اجرای اصلاحات در شرایط توافق هسته ای و مسائلی مانند نقش آفرینی برخی طرف های منطقه ای در توافق هسته ای سخن به میان آوردند. این در حالی است که مقامات ایران با پیروزی بایدن به سرعت موضع خود را اعلام کردند. مقامات ایران مسائلی چون برداشتن تحریم ها، جبران خسارت ها، اجرای توافق بدون هیچگونه تعدیل و تغییر را از جمله درخواست های خود از دولت جدید آمریکا عنوان کردند.

پیشتر ایران در سطح ۳ درصد غنی سازی را انجام می داد اما اکنون غنی سازی تا سطح ۲۰ درصد را در دستور کار قرار داده است. ایران ابزار فشار بر آژانس را هم در اختیار دارد و می تواند در قوانین مربوط به نظارت بازرسان سازمان انرژی اتمی بر تاسیسات هسته ای خود تجدیدنظر کند. 

 طبق این گزارش، دولت بایدن هم بدون شک تغییراتی که ممکن است در نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آینده در ایران رخ دهد در نظر گرفته است. این احتمال وجود دارد که اصولگرایان مانند انتخابات مجلس در انتخابات ریاست جمهوری هم پیروز شوند. تصمیم افزایش غنی سازی اورانیوم براساس مصوبه مجلس ایران انجام شد. مجلس در کنترل اصولگرایان است و این تصمیم در واکنش به تحریم های ترامپ صورت گرفته است و این نشان می دهد طی چند ماه آینده تنش ها در موضع گیری ها افزایش خواهد یافت.

روزنامه «العربی الجدید» چاپ لندن هم در بخشی از گزارش خود درباره مواضع ایران و آمریکا درباره توافق هسته ای آورد پافشاری هر یک از طرف ها بر روی شرط های خود، مانعی است که احیای توافق هسته ای را به تعویق خواهد انداخت.

این روزنامه در بخشی از گزارش خود درباره مواضع مقامات اسرائیل درباره توافق هسته ای و احتمال بازگشت بایدن به این توافق عنوان داشت: مسوولان اسرائیلی از نیت بایدن برای بازگشت به توافق هسته ای عصبانی هستند. در این زمینه «ابراهام بن زیپی» استاد دانشگاه حیفا در روزنامه عبری زبان «اسرائیل هیوم» نوشت که بایدن در اظهارات خود درباره پایان حمایت آمریکا از عربستان در جنگ یمن از انگیزه‌های انسان دوستانه سخن به میان آورد، اما در واقع او با این تصمیم خود پیام هایی را به ایران ارسال کرد که در آن تمایل خود را برای بازگشت به توافق هسته ای را نشان داد.

«آریل کهانا» خبرنگار سیاسی این روزنامه هم گفت، دولت آمریکا این احساس را تقویت کرده است که در مسیر بازگشت به توافق هسته ای گام بر می دارد و در این چارچوب تحریم ها از ایران برداشته خواهد شد.

پایان/

۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۲
کد خبر: 8595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =