بایدن با نیروهای بیشتری به چین حمله می کند

تحلیلگران اعتقاد دارند جو بایدن در دوره ریاست جمهوری خود با تشکیل ائتلافی از متحدان آسیایی و اروپایی واشنگتن، جنگ تجاری آمریکا و چین را تشدید می کند و ممکن است موضوع را به بزرگترین بحران سال های آینده تبدیل کند.

به گزارش تحریریه، «جو بایدن» رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده از دونالد ترامپ، روابط پرتنش و آشفته‌ای را با چین به ارث برده‌ است. دولت ترامپ قسمت عمده چهار سال گذشته را برای فشار بر بزرگترین رقیب اقتصادی ایالات متحده صرف کرد. از یک جنگ تجاری طاقت فرسا تا انبوه تحریم‌ها علیه شرکت‌های فناوری بزرگ نمونه‌هایی از اقدام‌های ترامپ علیه چین هستند. در هفته‌های اخیر واشنگتن با ایجاد محدودیت‌های اضافی در حوزه تجارت و سرمایه‌گذاری برای چین، آتش این جنگ را داغتر کرده است.

تارنمای شبکه خبری سی.ان.ان در گزارشی عنوان کرد بایدن لحنی قابل پیش‌بینی و دیپلماتیک‌تر از «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری پیشین خواهد داشت اما تحلیلگران بر این باورند که دولت جدید در مورد موضوعاتی چون فناوری و تجارت احتمالا خیلی پکن را راحت نخواهد گذاشت.

«سیلویا شنگ» استراتژیست جهانی در «جی پی مورگان» شرکت خدمات مالی و بانکداری آمریکایی در یادداشتی در این باره می‌نویسد: اینکه ایالات‌متحده سیاست‌های دولت گذشته در قبال چین را به یکباره تغییر دهد، دشوار است. چرا که در طول این مدت دیدگاه‌های منفی علیه چین در آمریکا بیش از پیش تقویت شده‌است.

چینش کابینه بایدن نیز مهر تاییدی بر این موضوع است. در این رابطه، «جنت یلن» رئیس سابق بانک مرکزی آمریکا و گزینه انتخابی بایدن برای سمت وزارت خزانه داری چندی پیش در مجلس سنا عنوان کرد اقدامی مناسب با رفتارهای «سوء، ناعادلانه و غیرقانونی» چین در پیش خواهد گرفت.

رویکرد چندجانبه‌گرایی در زمینه تجارت

دولت ترامپ بالاخره پس از گذشت ۲ سال از آغاز جنگ تجاری و تحمیل تعرفه‌های سنگینی بر کالاهای چینی وارداتی به آمریکا، با «پیمان آتش‌بس با پکن» موافقت کرد. در این توافق، ۲ کشور برخی تعرفه‌ها را کاهش دادند و به این ترتیب، از پرداخت مالیات اضافی صادرات کالای چین به آمریکا به ارزش  حدود  ۱۶۰ میلیارد دلار جلوگیری شد. همچنین، بر اساس این توافق چین با خرید ۲۰۰ میلیارد دلار کالای آمریکایی طی سال‌های آینده موافقت کرد. با این وجود اما توافق آنگونه که باید توسط ۲ طرف اجرایی نشد.

با وجود اینکه حذف تعرفه کالاهای وارداتی چین بخشی از اولویت‌های دولت بایدن نخواهد بود اما شماری از کارشناسان تجاری همچون جنت یلن معتقدند دولت جدید قصد دارد از متحدان اصلی خود برای تهیه یک استراتژی تجاری قابل پیش بینی‌تر استفاده کند. به طور قطع می‌توان مطمئن بود که بایدن مسیر ترامپ را در برخورد با متحدان اروپایی ادامه نخواهد داد.

«ویلیام راینش» کارشناس حوزه تجارت و اقتصاد در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی که ۱۵ سال در این مرکز فعالیت داشته در این باره می‌گوید: بایدن قصد دارد از طریق ائتلافی دموکراتیک به چین نزدیک شود اما تشکیل ائتلاف پروسه‌ای زمان‌بر خواهد بود.

بایدن و راهکارهای تنش‌زدایی

برخی از تحلیلگران نیز به بهبود روابط چین و آمریکا در دوره بایدن امیدوار هستند. تحلیلگران بانک «جفریز» با انتشار یادداشتی در این زمینه نوشتند: اگرچه نامزدهای تعیین شده برای حضور در کابینه دیدگاه‌های سختگیرانه‌ای نسبت به چین دارند اما ما بر این باوریم که استراتژی بایدن توافق بیشتر و تنش کمتر در بازارهای مالی خواهد بود.

همزمان شماری دیگر از کارشناسان اظهار داشتند که با وجود تغییر قدرت در کاخ سفید، همچنان احتمال افزایش تنش‌ها میان چین و ایالات متحده وجود دارد. گروه مشاوره ای اوراسیا، تنش‌های احتمالی میان چین و ایالات متحده را یکی از بزرگترین خطرات موجود در سال ۲۰۲۱ اعلام و تصریح کرد: احتمالا بایدن برخی از متحدان خود از اتحادیه اروپا تا هند و ژاپن را برای اعمال فشار بیشتر بر چین فرا می‌خواند.  

«یان برمر» مدیر اندیشکده آمریکایی «اوراسیا» هم در گزارشی که طی ماه جاری به چاپ رسید، آورده است: دولت جدید ایالات‌متحده موفق به کسب موفقیت‌هایی خواهد شد اما نکته آن است که سوءظن‌های موجود علیه چین به شکل گسترده‌ای در حال افزایش است.

پایان/

۲۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۲
کد خبر: 8596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 4 =